Ögonoperation
Hej!
Jag funderar på att göra en ögonoperation (jag är närsynt). Jag känner mig lite nervös för jag vet ingenting om riskerna. Är det nån som har gjort en sån här operation och vill berätta lite hur det gick till mm.
Tack
Hej!
Jag funderar på att göra en ögonoperation (jag är närsynt). Jag känner mig lite nervös för jag vet ingenting om riskerna. Är det nån som har gjort en sån här operation och vill berätta lite hur det gick till mm.
Tack
Jag gjorde M-ELSA för ca 7 veckor sedan på Globen. Fick inte göra LASAK/LASIK pga mitt stora synfel (-5,5 och 1,5 i brytningsfel ca.). Operationen gick jättebra! Ä
r förvånad över att många skriver att allting gick så fort, 20 min totalt in och ut genom dörren. Jag var på förekontroll som tog ca. 1 h någon månad innan operationen. Sedan på operationsdagen gjorde läkaren som skulle operera mig om undersökningen (inte hela men nästan) och informerade om vad som skulle göras och riskerna. Sedan frågade han om jag fortfarande ville göra operationen. Då fick jag en lugnande tablett, betalade i receptionen och fick vänta 20 min på att tabletten skulle verka. Totalt tog nog det en timme bara före operationen.
Sedan var det dags för operationen, vet inte hur lång tid det tog men själva ingreppet kanske 5-10 minuter. Sedan var det ju förberedelser innan (prata lite, lägga sig tillrätta, få information) och en paus i mitten. Därefter fick jag ligga och vila kanske 10 min när allting var färdigt och sedan gick en sjuksköterska igenom för mig och min sambo om hur vi skulle sköta mig efteråt. Så totalt tror jag att vi var på plats nästan två timmar.
Jag var lite nervös innan och undertiden, grät en skvätt under operationen men läkaren var fenomenal. Han var lugn och förtroendeingivande, och den lugnande tabletten gjorde susen.
Efteråt sov jag i 36 timmar, vaknade ibland och åt och pratade. Hade svårt att öppna ögonen dagen efter. Åt smärtstillande som jag fått på kliniken i 3,5 dygn och hade aldrig ont.
Just nu är jag inte riktigt nöjd, men de säger att jag ska ha tålamod för att synen kommer stabiliseras mera men det kan ta flera månader. Just nu ser jag 0,4 på båda när jag anstränger mig men jag har dubbelseende på vänster öga som är väldigt störande. Har blivit översynt +1,25 båda ögonen men det säger de beror på att ögonen är svullna. Får inte köra bil (och har så mycket dubbelseende just nu att jag inte vill det heller) vilket är otroligt frustrerande. Behöver förstora upp texten på datorn för att inte få huvudvärk. Så har det varit sedan veckan efter operationen.
Jag har fått ett par linser för att kunna köra bil, men de fungerar inte pga att jag har för torra ögon (tror jag, de vet inte varför jag får ont av linserna). Det är inte säkert hur mycket de kommer hjälpa ändå eftersom synen flukturerar (fast jag tycker jag sett lika dåligt sedan 1v efter operationen). Om jag vill ha glasögon för att köra bil så får jag betala undersökning och glasögon själv.
Så sammanfattningsvis är jag väldigt nöjd eftersom jag SER utan linser/glasögon, men missnöjd för att jag ser så mycket sämre än med linser/glasögon. Det känns väldigt handikappande att inte kunna köra bil, vilket jag egentligen är beroende av i min vardag.
Whirlie - Hoppas det blir bra till slut. Jag känner bara en som op sig med lasek/elsa metoden och hon fick op om ena ögat pga att synen fortf var så pass dålig. Jag känner en som op sig med PRK och X-antal som op med Lasik och ingen har behövt korrigera op i efterhand. Hmm, undrar om det är en tillfällighet eller om Lasek/Elsa är en mindre "säker" metod gällande slutresultatet? *undrar*
Det finns en hel del bra information i denna tråden, men jag kan inte låta bli att väcka liv i den...
Har varit hos Opticare idag för undersökning och fick välja mellan Lasik och Lasek. Valde Lasek på grund av att jag är otroligt rädd för operationer och för att Lasek ger minst risk för komplikationer.
Men ni som har gjort Lasik - hur många har egentligen drabbats av komplikationer?
Ni som har gjort Lasek - hur många dagar var ni sängliggande på grund av smärta?
Suck! Jag vet varken ut eller in!
Jag vet en som gjort Lasik och som fått sämre mörkerseende. Själv gjorde jag Lasek på opticare, som jag tidigare nämnt i denna tråd.
Jag var aldrig direkt sängliggande p g a smärta.Det fanns bara inte så mycket att göra i mörkret, utom att ligga ner och lyssna på musik...
Så länge jag hade mörkt omkring mig och jag tog mina tabletter som jag skulle, så hade jag inte så ont.
Det gör mer ont att gå till t.ex. tandhygienisten
Och detta gällde operationsdagen + dagen efter. Redan 3:e dagen kändes det mycket bättre.
Jag hade LASEK tidigt på morgonen. När jag kom hem sved ögonen för att jag var grymt ljuskänslig men jag tog mina smärtstillande ögondroppar och det kändes bättre men jag gick ändå och la mig i ett mörkt rum. Så jag låg väl där nästan hela dagen. Inte för att det gjorde ont utan för att vara på säkra sidan. Jag ville att mina ögon skulle få vila så mycket som möjligt speciellt samma dag som operationen. Better safe than sorry liksom
Men det gjorde inte så ont, ok det sved rätt så bra innan jag tog ögondropparna, men det var värt det!
Tack för era svar! Jag ska ta mig en ordentlig funderare på vilken metod jag ska välja. Tänk om jag hade sluppit välja! (Jag vet, lyxproblem)
Men det verkar ju som att det är långt ifrån alla som har stark smärta i flera dagar. Jag känner två stycken som gjort Lasek som legat i 3-4 dagar. Den ena hade så hemskt ont att hon trodde hon förlorat synen...
Någon som vet hur det fungerar med linser om operationen inte lyckas perfekt? Vet en kille som inte kan ha linser nu efteråt pga ärrbildning i ögat, men han opererade sig för väldigt länge sedan. Man vill ju knappast börja med glasögon om man alltid haft linser förr.
Informationen jag har fått är att i de flesta fall kan man återvända till linser. Men det står inte några exakta siffror.
Mimmi27 - Hmm, ingen jag känner har fått komplikationer av Lasik och jag har aldrig hört talas om det heller. Däremot så kan man få torrare ögon, vilket jag tror gäller alla op. Sedan kan man även få "hazing" eller vad det nu heter och ev något sämre mörkerseende. Dom sakerna ser jag dock inte som komplikationer. Det är relativt vanligt förekommande biverkningar, men en komplikation är ju när något gått snett/något gått fel och det är ju en helt annan sak.
Tack för ditt inlägg, Pickolina. Jag vet inte varför Opticare förespråkar så för Lasek. Men nu har jag i alla fall bestämt mig - för Lasik.