• Bröllopsplaner

Välja safari i Kenya eller i Tanzania?

Jag håller på och jämför olika resepaket nu för att åka till Afrika på safari i några dagar, och sedan sola och bada på Zanzibar i ett par veckor under december.

Att åka på safari i Kenya är flera tusenlappar billigare än att köra den i Tanzania.. och nu undrar jag om någon av er vet vilken skillnad det är mellan dessa två?

• Svar på tråden Välja safari i Kenya eller i Tanzania?
  • Fru 2009

fru Vargtass - tack så mycket för den informationen.

Jag vill verkligen se så många djur man bara kan.

Men tänkte just på det där med hur stort det är. I Tanzania är ju områdena mycket större, så kanske man kan fara till Kenya i alla fall då det är större chans att se djuren?
    Annars lockar ju Tanzania riktigt mycket om det där där migrationen befinner sig då..

Tur man fortfarande har lång tid att fundera...

• fru Vargtass

fru2009.blogg.se > Ja, det är mycket att tänka på när man väljer..... Men ett angenämt problem dock. ;)

Själva ska vi till Tz i mars nästa år. Jag har alltid velat åka på safari, och ville helst se Serengeti och Ngorongoro-kratern som ju ska vara något extra. Så vi valde tiden att åka efter platsen, dvs när det är bäst säsong där, vilket ju är våren. Jag vill verkligen inte missa migrationen, det måste vara hur maffigt som helst att se de där jättehjordarna! Sen avslutar vi med en vecka på Mauritius. Hoppas ni kan hitta nåt som passar er!

• Fru 2009

fru Vargtass - du har så rätt.

Ska leta på efter resor i Tanzania, men det är synd att de jag sett än är en hel del dyrare än de till Kenya, men det löser sig.

Skulle också tycka det vore hur häftigt som helst att se hjordarna med migrationen, så nu lutar det mer åt Tanzania. Men kan ha Kanya-resan jag hittat som reserv om man inte skulle hitta något annat.

• fru Vargtass

Ja, safari är ju allt annat än billigt redan från början, och av nån anledning är Tz dyrare. Fast det fick det vara värt tyckte jag. Mauritius var ju inte heller helt billigt, så det springer lätt iväg... Hade ännu hellre velat kombinera safarin med Seychellerna, men det var ännu dyrare och dessutom är det visst väldigt dyrt att leva där, så det fick vi lägga ner...

Har inte läst alla inlägg så noga, vart ville ni sola och bada?

• Fru 2009

fru Vargtass - det som var tänkt på resan jag hittade först var att vi kommer avsluta med 6 dagar på ett hotell som ligger strax utanför Mombasa.

Men då jag läser på olika sidor är det tydligen en bra tid att komma till Kenya även i februari, så kanske får man se många djur ändå som inte följer efter migrationen.

Fast det får ändå "bara" bli reservalternativ om jag inte hittar något annat i Tanzania.

• Höstbrud-07

Vår resbyrå framhöll att det inte finns några vaccin man måste ta för att komma in i Kenya/Tanzania om man åker från Sverige, det är viktigt att veta så man inte blir påtvingad sådant man inte vill ha av vaccinationsbyråerna. Vi ska gå och vaccinera oss snart hos en mottagning där läkaren bott i Afrika i fem år och ska vara väl insatt i vad man béhöver.

Har också hört från flera håll att det är mycket viktigt vilken sorts malariatabletter man tar, fel sort kan ge massa psykiska problem som depressioner.

• lillfraggel

Visst är många zebror i Tanzania dec - mars men ej alla. De rovdjur som lejon, gepard, leopard och hyena lämnar aldrig kenya. Det är bara gnuer och zebror. Elefanter och giraffer är också kvar året runt.

• lillfraggel

Jag är övertygad om att man får en massa extra när man går till en vaccinationsbyrå. Det beror lite på vart i landet man reser vilka vaccinationer som man behöver. Vaccinationsbyråeran ger en säkert allt de kan komma på att man behöver. Vi tog den här magdrycken innan vi åkte och min sambo blev riktigt dålig i magen i alla fall. Vårt resesällskap tog ingentig och de klarade sig bra trots att vi åt samma mat.

• förhoppningsis

tog samma magdryck å den funkade! Brukar bli sjuk lätt men nu var det inga problem alls!

• Fru 2009

lillfraggel - underbart att höra (det om djuren)

Nu blir det definitivt Kenya för vår del. Det är verkligen vår drömresa jag hittat.

*längtar*

• lillfraggel

Jag tycker att ni gör helt rätt i att åka till Kenya. Jag och min sambo tyckte att folket va trevligare i Kenya än i Tanzania. (allt va billigare också) www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2312342.html
    Välja safari i Kenya eller i Tanzania? - Bröllopstorget

• fru Vargtass

fru2009.blogg.se > Jag såg nu att programmet ni funderat på inte innehåller Masai Mara (läst lite dåligt innan), och då spelar ju inte det där med migrationen nån roll. Den flyttar sig ju mellan Mara och Serengeti. Så er safari blir säkert kanonbra!

lillfraggel > Jag tror att det kan vara skillnad på folk på fastlandet i Tz och på Zanzibar. Jag har ju inte varit någonstans än, men jag känner några som var på safari i Tz och sen på Zanzibar,. och de sa att det var stor skillnad på folk på de olika ställena. Inte alls så vänliga på Zanzibar som på fastlandet. De pratade även om det där som du beskrev som "tjafs". Innan ville jag gärna åka till Zanzibar, men deras beskrivning fick oss faktiskt att ändra oss. Vi tar Mauritius istället. Återstår att se om det var rätt val... :)

• Fru 2009

tusen tack för era svar.

Kenya - here we come !!!

*drömmer mig bort återigen*

• Molko

Vi var på safari i Kenya, reste då runt till Mount Kenya, Samburu, Nakuru och Masai Mara. En helt fantastisk upplevelse där vi fick se ALLT i djurväg!

Men däremot skulle jag vilja "varna" lite för Mombasakusten.. Jag kan bara säga att resebroschyrer kan förfina väldigt mycket..Vi var en vecka vid Mombasa, men det var en vecka där vi höll oss innanför hotellets område.. Det där att kenyanerna skulle vara trevligare där än på Zanzibar håller jag inte alls med om! Fruktansvärt otrevligt folk som man inte alls känner sig trygg med skulle jag vilja säga. Man kunde knappt visa sig på stranden förrän dom i pricncip hotade en att ge dem pengar..hade man inga pengar på sig så ville dom ha ens kläder, skor, smycken etc. Nä, den resan kommer jag aldrig att göra om..

• förhoppningsis

Folk i Kenya var kart trevligare än de på zanzibar. Att åka genom små byar där folk skriker efter en och hytter med näven bara för att man är turist är obehagligt!! Det hände inte i kenya! Det är allm känt (står i guideböcker) att folket på zanzibar inte tycker om turister. Inne i stone town är det inte så illa men jag har hört om flera som inte fick växel tex när de handlade... osv

• Tessan 18/8

Vi hade en myvket positiv upplevelse av Kenya, den enda person som inte log mot oss under hela resan var en kvinna på flygplatsen när vi skulle åke hem.
    Annars mötte vi enbart trevligt hjälpsamt och artiga människor.

Beachboys:en på stranden vid Mombasas kust kunde vara lite jobbiga men vi avfärdade dem vänligt men bestämt så då lämnade de oss ifred.
    Vakterna på hotellet shasade iväg dem när de blev för många och märkte att gästerna på hotellet inte ville ner på stranden.

Jag tror att det kan ha men vilken inställning man har mot dem som avgör lite hur de är mot en tillbaka.
    I Grekland och Turkiet tyckte jag att de
    var jobbigare.
    Men upplevelserna är olika och hur och vad man uppfattar som jobbigt.

• lillfraggel

Mombasa är känt för att vara lite jobbigt. Men där har hotellen ofta egna bevakade stränder där man får vara ifred. I Mombasa bör man heller inte gå ute på nätterna. Några mil från Mombasa ligger Watamu. Där kan man tryggt gå om kring dygnet runt för det finns både uniformerade poliser samt civila turistpoliser. De har också som brevlådor där byborna kan ange varandra om någon begått något brott eller varit otrevlig mot turister. De är mycket mån om att turisterna ska trivas här. Det finns både jätte stora hotellkomplex + back packers hotell i byn. Billigt och trevlig. Så jag kan varmt rekommendera kenyas kust men kanske inte Mombasa i första hand. Om man bor i Watamu kan man lätt åka in till Mombasa eller Malindi om man vill se en storstad. Malindi var trevlig men skulle inte vilja bo där en vecka. Stränderna är finare + korallreven med delfiner m.m i Watamu.

• Molko

Ja, det är väl lite olika hur man tycker och tänker..Vill dock säga att jag och min blivande givetvis alltid har en väldigt sund & positiv inställning till folket i det land man besöker...Vi har rest väldigt mycket, men Kenya är nog det landet som folket har varit mest ogästvänliga..Det var inte bara "beachboysen" som var sådana utan även inne i Mombasa och Nairobi..Vi hamnade mitt i ett knivslagsmål (med machetes!) inne i Mombasa pga. att vi inte ville köpa smycken av en kenyan..har nog aldrig varit så rädd i mitt liv...

Men, men..det är som sagt bara våra upplevelser av Kenya..tror säkert många av er har haft trevligare resa än oss..I vilket fall som helst så har vi ett underbart minne av safarin.

Svar på tråden Välja safari i Kenya eller i Tanzania?