• Bröllopsplaner

Välja safari i Kenya eller i Tanzania?

Jag håller på och jämför olika resepaket nu för att åka till Afrika på safari i några dagar, och sedan sola och bada på Zanzibar i ett par veckor under december.

Att åka på safari i Kenya är flera tusenlappar billigare än att köra den i Tanzania.. och nu undrar jag om någon av er vet vilken skillnad det är mellan dessa två?

• Svar på tråden Välja safari i Kenya eller i Tanzania?
  • förhoppningsis

fick alla papper och infobrochyr från resebyrån idag, nu är jag mycket klokare. Skönt det, åker om 3 veckor...

• lillfraggel

Hej höstbrud!

Tack för tipset om den gamla tråden. Jag har nu lusläst de 22 sidor som fanns. Om ni inte ska åka till Sydafrika och kolla på vingårdar så behöver ni verkligen inte läsa denna tråd. Det som var värt att veta för en som ska på safari var = glöm inte kikare, sport BH för det skumpar mycket samt varma kläder på morgonen som man senare kan ta av. Det var också någon som inte rekommenderade boende Stone town.

Om man är intresserad av vinresor till Sydafrika, Frankrike, Sicilen m.m så ska man absolut läsa www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

• fjutjur brajd

Jag var själv på safari i Tanzania 2003. Det var då som en liten del av en studieresa vi var på med en folkhögskola. Vi åkte med jeep, det var inte speciellt mycket annat folk (det var i mars). Vi var i Ngorongoro-kratern (helt klart sevärd) med bufflar, gnuer, lejon, flodhästar, antiloper, noshörningar (på långt håll) mm mm. Vi var också vid Lake Manyara där vi såg mycket elefanter, giraffer, apor, fåglar mm. Vi hade en väldigt bra guide, medan de som åkte i den andra bilen inte hade en lika bra. Med bra menar jag då att han var fenomenal på att hitta djuren!

Jag minns inte vad arrangören hette men det jag vill säga är att även en och samma arrangör kan ha bra och dåliga guider, så lite tur måste man nog ha också...

Minns inte vad vi betalade för safarin, några tusen per person tror jag, men vi var bara iväg tre dagar.

Förutom kikare skulle jag rekommendera att ta med en bra kamera, med ordentlig zoom. Det är helt klart kul att ha bra bilder efteråt.

• föralltidhans

Ang. sportBH
    När jag var på safari i Tanzania hade jag fått rådet att använda sportBH och det är jag väldigt glad för. Det hade minst sagt varit jobbigt utan.

• Höstbrud-07

Varför ska man ha sportbh, för att bilen skumpar?

• lillfraggel

Nu snart bär det av. KL 06.30 tar vi flyget till Kenya. Det känns svårt att packa då temperaturen är mycket varierande. Min sambo vill packa med sig 16 rullar toalettpapper då han har läst att det är lyxvara + vinterkängor, en tjockt engelskordbok och massor med chips och godis ocgh en bag in box med vin. Jag håller på att bli tokig för vi kommer att ha sjukt med övervikt. Jag har gått med på att han får ta med 1 rulle toalettpapper ingen ordlista och inga kängor. Vinet är ok då det tydligen är jätte svårt att få tag på vin och det brukar vara dyrt. Sambon är så sjukt rädd för ormar och andra kryp och det är därför som han propsar på sina jaktkängor. Hmmm funderar på att plocka ur dem ur han väska när han har somnat i kväll, men han kanske blir arg då.......

• förhoppningsis

va 16 rullar!! En rulle toapapper, ett paket näsdukar och en trave våtservietter räcker väldigt bra eller hur många månader tänkte ni vara borta??
    Chips och godis finns garanterat där billigare än här, om ni inte absolut vill ha marabou choklad och den kommer bara smälta i solen...

• förhoppningsis

ni som ahar åkt - hur mycket "fickpengar" behöver man undet safaridelen??

• Bröllopsplaner

Man behöver väl bara pengar till dryck och dricks väl? Borde inte gå på mer än ett par hundra om dagen. Men som sagt, jag vet inte..

• föralltidhans

Höstbrud-07:
    Ja det skumpar, det är ju inte direkt plana asfaltsvägar man åker på.

Svar på tråden Välja safari i Kenya eller i Tanzania?