• Bröllopsplaner

Välja safari i Kenya eller i Tanzania?

Jag håller på och jämför olika resepaket nu för att åka till Afrika på safari i några dagar, och sedan sola och bada på Zanzibar i ett par veckor under december.

Att åka på safari i Kenya är flera tusenlappar billigare än att köra den i Tanzania.. och nu undrar jag om någon av er vet vilken skillnad det är mellan dessa två?

• Svar på tråden Välja safari i Kenya eller i Tanzania?
  • förhoppningsis

vet att vi är lite knäppa som åker när det är som finast i sverige men det är enda gången vi kan ta ledigt. Jag tar förhoppningsvis examen i aug-sept och får jag ett jobb kan jag inte va ledig. Sambon har alltid jättemycket att göra på höst vinter delen

• Bröllopsplaner

Brudögd> Visst orkar jag det! Jättebra med din uppriktiga skildring, tack! Undrar var det är bäst i december.. klart man vill se så mycket djur som möjligt när man åker på safari!

• Höstbrud-07

Bröllopsplaner: Har ni varit på resebyrån nu? Blev ni klokare? Jag kan om du vill maila det upplägg vi ska ha.

• lillfraggel

Hej! Brun ögd
    Jag blev nästan lite nervös när jag läste ditt inlägg. Jag och min sambo ska åka till Kenya och Tanzania med Kenzantour den 25 juni. I Tanzania så ska vi på Langi Langi i Nungwi. Vi blev rekommenderade att betala lite extra för att bo i en nybyggd bongalow med polutsikt. Fanns dessa när du var där? Var de lika ruttna som Ert boende? Hur länge var ni i Kenya och TZ? Vi kommer att vara borta i 3 veckor. 1v i en fiskeby på Kenyas kust, 2 nätter i Nairobi, 6 nätters sagfari + 6 nätter på Zanzibar. Kom gärna med tips om vad man bör ha med sig samt vad man ska handla där.

• Bröllopsplaner

Lillfraggel> Vad är det för en fiskeby? Lät intressant.. vad får ni betala totalt för era tre veckor?
    Vi blev rekommenderade Langi Langi också, fast nu känns ju inte det så kul med tanke på beskrivningen ovan.

• fru Vargtass

Bröllopsplaner> Enligt de uppgifter jag kan hitta är Serengeti (Tz) bäst i dec.-mars och Masai Mara (k) bäst i aug-okt. Kombinerar man nån av dem med en eller två "mindre" parker så ska man ha goda chanser att få se mycket djur och mycket arter.

Lillfraggel> Det skulle vara väldigt intressant att få veta vad eran resa kostar?

• Bröllopsplaner

Höstbrud>> Gör gärna det. bloggadressen@hotmail.com nås jag på.

I går var vi hos the African Safari Company. Han föreslog Kenya framför Tanzania, och menade på att Kenya hade exakt samma djurliv och upplevelse.. men gav mer värde för pengarna.. efterssom att Tanzania är mkt dyrare. Det vi gillade med hans upplägg var att alla inrikesflyg och transporter ingår, skönt att slippa lägga krut på det. Samt att vi åker ensamma i en jeep. Med KenzaTours måste vi åka minibuss tillsammans med andra turister. Det som kändes trist var priset (vi skulle vilja landa på 32 per skalle, 3 veckor) och här blev det en bra bit över i fall vi vill åka mitt i december. Dessutom var detta förslag 1 veckas safari och två veckor på Breezes, vilket jag tror kan vara lite väl länge på ett och samma ställe. Vi är båda rätt rastlöst lagda.

• Bröllopsplaner

Lillfraggel?? Jag är jättenyfiken på ert upplägg.. vad det är för fiskeby och vad ni fått betala.

• lillfraggel

Fiske byn vi ska bo i heter Watamu och ligger 150 km norr om Mombasa. Det ska tydligen vara otroligt vackert och lugnt där. De flesta hotell i byn ägs av Tyskar som flyttat till Kenya. En stor fördel som vi såg med att boka resa med Kenzantours var att man själv fick lägga upp resan hur man ville. Vi tog en tre veckors resa men ändrade om en hel del med hur många dagar vi ville va på de olika ställena m.m. Med Kenzantours kunde man också helt fritt välja vilken utresedag samt hemresedag man ville ha och det var ett stort + för oss. Vi betalar 27.500 för vår resa per person. På Safarin är all mat inkusive men i fiskebyn och Zanzibar är det bara frukost. Jag har sökt lite på hotellen på nätet och de ser jätte fina ut. När vi bokade vår resa så rekommenderades vi att inte ta havsutsikt utan boka de nybyggda bungalowsen så jag hoppas verkligen att de inte är sunkiga. Att åka i minibuss med andra människor gör mig inte så mycket då det kan vara intressant att träffa andra som är ute och reser. Den information som vi har fått så vet man aldrig om man är en stor grupp eller bara ett par i en bil. Det beror lite på hur många som har bokat. En jobbar kompis till mig va i Kenya på Safari + på kusten för 2 veckor sedan. Hon sa att det var helt fantastisk och att hon bara måste åka tillbaka.

Svar på tråden Välja safari i Kenya eller i Tanzania?