• Bröllopsplaner

Välja safari i Kenya eller i Tanzania?

Jag håller på och jämför olika resepaket nu för att åka till Afrika på safari i några dagar, och sedan sola och bada på Zanzibar i ett par veckor under december.

Att åka på safari i Kenya är flera tusenlappar billigare än att köra den i Tanzania.. och nu undrar jag om någon av er vet vilken skillnad det är mellan dessa två?

• Svar på tråden Välja safari i Kenya eller i Tanzania?
  • lillfraggel

Kom hem i natt från 2 veckor i Kenya och en på Zanzibar. Tyvärr kom inte bagaget med så jag är lite ledsen i ögat. De ringde från Arlanda i dag och sa att min sambos resväska kommit men inte min. Det är i min resväska som all film som vi har filmat ligger + alla presenter. Det känns verkligen tråkigt. Jag är riktigt orolig för att min väska ska ha försvunnit.

Här följer lite info om de olika ställena.

Watamo (Kenyas kust)
    MYcket trevlig fiskeby med några fåtal hotell. Alla människor va super trevliga. Några följer dock efter en och lotsas guida och vill sedan ha pengar..... lite små jobbigt. Detta gör de mest första dagarna då de ser att man är ny. Allt är super billigt. Vi spenderade ca 50kr i var på fin middag och dryck om dagen. I fiskebyn fick vi den godaste maten på hela resan. Det finns godis och billigt gott vin. Man behöver inte vara rädd och man kan gå ute på kvällen och natten som turist i byn. De är rädda om turismen så säkerheten är hög med poliser + civila turistpoliser. Jätte vackra stränder.

Nairobi
    Otroligt fina välbevakade hotell. Man kan inte gå på stan själv men det går bra i shopping centrum. Det är ganska dyrt och inte så mycket att se.

Amboseli
    Fina lodger och trevlig Safari (vi va två nätter) Ölen kostade ca 12kr och läsken ca 8.

Lake Naivisu
    JÄTTE FINT hotell. Man får dock inte gå ut på kvällen och natten själv då det går omkring flodhästar på hotellområdet nattetid. Man ringer bara på interntelefonen så kommer de och hämtar en. Vill man så tar det med en ut för att titta på flodhästarna om man vill komma ganska nära.

Maasai Mara
    Otroligt häftig safari. Vi sov i lyx tält som kändes som lyxhotell eftersom det var tak över tältet ett litet hus i samband med tältet som var badrum samt parkettgolv + dubbelsäng i tältet.
    Det var ganska billigt att dricka på alla lodger. Vissa av lodgerna har som policy att personalen inte får tigga dricks.

Zanzibar
    Langi Langi mysigt och trevligt. De har rivit huset som hade havsutsikt för att bygga nya fräschare. De hyfsat nybygda med poolutsikt var helt ok. Städerska la ut fina blommor på sängen nästan varje dag vilket piggade upp.

Vi hade otroligt vackra stränder men de som bodde på andra sidan hade sandstrand men de kunde inte gå ute i vattnet utan skor för det va korallrev. De var mycket missnöjda för där kostade en liten vatten 35kr och vin och öl va jätte dyrt. Där vi bodde kostade ölen max 12 på resaurang och ett glas vin max 25. Maten var billig och god. Utflykterna var överreklammerade. Vi va till stone town + prisson island. Det kostade 45dollar/pers och det vi fick ut av det hela som va värt något var att vi fick klappa jätte sköldpaddor.

Zanzibars flygplats är ett riktigt utsugar ställe. Det kostar 30 dollar att få resa ut. Man måste växla in alla schilling innan man åker (till dålig kurs). Det står på stora skyltar att personalen inte får tigga dricks men det gör de hela tiden. De försöker slita väskorna ur händerna på en. En man lyfte upp min väska för vägning och ville ha dricks för det. En annan slet väskan ur handen på mig trots att jag sprang efter och ville ta väska själv. Han drog den ca 3 meter och ville ha pengar. Han fick ca 2kr och blev sur. När min sambo la sin väska på bandet som scannar av innehållet på handbagaget så ville de titta i hans väska. Efter att ha tittat så frågar de om han inte ska betala för att de har tittat i hans väska. Vi svarar då att vi har inga pengar kvar. Jaha svarade mannen då lite surt. Sådana här saker gör att man känner att lite av glädjen försvinner.

Jag tycker att alla ställen som vi har besökt har varit trevlig på sitt sätt men jag skulle inte kunna rekommender någon att åka på smekmånad till Zanzibar. (Inte för det här med hotellen eller stränderna utan för allt tjafs runt omkring.

Vi åkte med Kenzantours och är mycket nöjda med dem och den fantastiska guiden som vi hade på safarin. (han hade läst 4år på collage för att bli safari guide)

• förhoppningsis

Ar nu pa zanzibar och des aker jag larde mig i egypten pa deras flygplats var mycket anvandbara, halla hart i alla vaskor, frasa ilskek och tydligt saga NO!! sa fgort nan forsoker peta pa vaskorna osv...

Safarin i Kenya var fantastisk! Var pa ett par olika stallen Lake NAkuru, Masai Mara osv bodde oxa i talten med kaklade badrum mm. Underbart god mat och man ater hela tiden!!
    Vist skumpar det otroligt, aven pa vagarna utanfor parkerna - de ar varre an de i parkerna! Vi korde i vagrenen jattemycket for att den var battre an asfaltsvagen med hal precis overallt!

Berattar mer nar jag kommer hem

• Bröllopsplaner

Förhoppningsis>> ÅÅÅÅh vad spännnande. Hoppas att ni får en grym honeymoon! Vill höra allt sen.

• förhoppningsis

Det ar underbart!

Till er som funderar pa att aka hit sa absolut!!

Haller till stor del med lillfraggel, vi verkar ha gjort samma resa i Kenya
    fast jag ar 2 veckor pa zanzibar och 1 i kenya.

Inne i stonetown (zanzibar) ar det mycket trevligare an att ga runt i egyptiska stader, se min jamforelse ovan om flygplatserna. Har accepterar forsaljarna att man inte vill titta i deras affarer.

Under safarin hamnar man i olika curio-shops, dvs turistshoppar dar de tar en paus och chaufforerna fikar. massa fina saker men samma saker finns i Stonetown for 1/4 av priset utan att man behover pruta...
    kopte glasunderlagg i sapsten for 50 kr for 6 st! de ville ha 600 kr for det i curion.

De sager hela tiden att de ar sa fattiga, samlar utlandska pengar for `skolprojekt`, vi gav dem 20 svenska kronor, 10 min senare kom varat resesallskap och berattade att forsaljaren hade vaxlat bort den till dem. Dar hade forsaljaren fatt en slant i ren bonuspengar. Samtidigt som de talar om att de ar fattiga och ar chockade over hur dyrt alla vara saker ar, (trots att min sambo havdade att min ring var i silver och kostade 400 svenska kronor)de forsokte pa fullt allvar salja ett smyckesskrin gjort av bla platsparlor till mig for 1000 (tusen) svenska kronor!! Gick inte pa den kan jag saga!

Berattar mer nar jag kommer hem, lagger upp bilder fran safarin o sa pa gamman da.

Brollopsplaner, natt spec du undrar sa bara sag till

• lillfraggel

Kul att ni har det bra (Förhoppningsvis)
    Det låter som försäljarna är riktigt fula mot Er. Jag betalade max en fjärdedel av vad försäljarna begärde (även i stonetown).
    Precis som förhoppningsvis skriver så var det billigare i stonetown än vid turistfällorna. I Kenya var allt ännu billigare då nästan allt utom tavlor inporteras från Kenya till Zanzibar. I kenya kan man köpa trägrejer m.m direkt från gubbarna som sitter och täljer till dem. Sjukt nog så köper kenyarnerna sitt material från Tanzanias fastland för att tillverka t ex trä elefanter som sedan säljs på Zanzibar ganska dyrt.

Lite pris exempel

Kangas (tyg till afrikansk kjol + att bära barnet i. Pris ca 30kr för ett dubbelstycke.

Sarong ca 20kr

1 timmes helkroppsmassage ca 40kr (utan att pruta)

Stor trä noshörning i eben 150kr

Stora träskålar med elefanter, gireaffer m.m ca 60 - 80kr

CD-skiva med jambo musik ca 50kr

Fotbollströja med Zanzibar 60kr

T-shirtar ca 40 -60kr

Salladsbestick max 20kr

Stor oljemålning med big5 200kr
    (masajtavlorna är mycket billigare)

små barntavlor 50 x30 ca 20kr

OBS alla försöker luras. De säger att det är ett visst träslag ebenwood men ofta är det bara svartmålat. Om man köper t ex salladsbestick som är målade så släpper färgen. Man känner skillnad genom tyngden. Om trägrejerna inte känns tunga så är det förmodligen färgat mangoträ och försäljarna försöker lura dig. Man måste hela tiden vara på sin vakt. Pruta på som bara den. På Zanzibar är de inte speciellt fattiga utan tyvärr ganska lata. Min sambo spelar fotboll med några killar från Zanzibar och de säger samma sak som vår inhemska guid. Människorna på Zanzibar arbetar inte mer än de måste + att de lotsas vara fattigare än de är. Om en föräljare vet att han måste sälja 10 tomater för att ha mat till familjen till kvällen så kan han stänga sin butik och slappa resten av dagen om han säljer dem på morgonen. Vi pratade mycket med lokalbefolkningen och de tyckte att vi västerlänningar är knäppa som arbetar så mycket. De sa att de lever för dagen samt att bor man på en paradisö varför stressa....

I Kenya (på kusten) var alla mer fattiga men glada och trevliga. De kom inte fram och frågade om man hade presenter till dem som vissa gjorde på zanzibar. Jag hade packat med massor med pennor, block och kläder som jag hade tänkt ge bort. Jag ångrar mig jätte mycket att jag inte gav bort dem i Kenya utan sparde dem till Zanzibar. Jag fick kontakt med en lärare i byn och han lovade att ge mina grejer till de barn som mest behöver dem. Jag hoppas att han gör det.

oj oj undrar om någon orkar läsa det här hehe

• förhoppningsis

lillfraggel
    vad det galler prutandet sa hade vi nastan saker kunnat fa ner priset massor om vi bara hade forsokt, men tyckte att priset var klart vart det, trodde de var mycket dyrare efter prutning an vad han sa fore prutning.
    Ar helt emot att pruta bara for sakens skull!!! Ser sa manga som blir helt rabiata och star i evigheter och prutar om motsvarande 5 - 10 kronor. For oss ar det ingenting!! Men i ett land med 70 % arbetsloshet och stora familjer ar det ratt mycket.
    Aven om vi blir `lurade` av forsaljarna so ar det vart det, for det ar ett bra pris for oss anda!
    50 kr for 6 handgjorda drinkunderlagg i sten ar ett kanonfynd!! Inte nagot behov av att pruta dar tycker jag.

• Fru 2009

hoppar in här en sväng.

Har funderingar kring bröllopsresa, och vi har hittat en safari-resa med Kenzantours där man är i Kenya i 2 veckor, varav de sista 6 dagarna är man på ett hotell och bara tar det lugnt.

Dock har jag nu läst lite om djurlivet, då jag vill se så mycket som möjligt, medan sambon vill slappna av och ta det lite lugnt också.

Någon som har en liknande resa att rekommendera men med fler djur man kan se? (t.ex. i Tanzania ska det väl finnas lite mer djur).

Det enda krav vi har är att det ska vara safari men att det sedan avrundas med ett antal dagar på hotell där man kan slappna av.

• lillfraggel

Det beror lite på när ni vill åka om Kenya eller Tanzania är bäst. Djuren vndrar mellan länderna. Nationalparken är mycket större i Tanzania än i Kenya så därför är chansen att se mycket djur större i Kenya eftersom det är samma djur på en något mindre yta. (Enligt guiderna)Leopard, lejon, gepard m.m ser man mycket lättare i Kenya. Svart noshöning är mycket sällsynt och ses bäst i Norogoro kratern i Tanzania.

• Fru 2009

lillfraggel - det var faktiskt framförallt kattdjuren jag tänkte på, och zebror, gnuer och sådant.

Kanske det vi tänkte på i Kenya är bästa alternativet då kanske.

Tack för svaret.

• Fru 2009

hmm...läste inte allt såg jag nu... förlåt..

Vi kommer åka i februari 2009 är det tänkt..

Svar på tråden Välja safari i Kenya eller i Tanzania?