• Bröllopsplaner

Välja safari i Kenya eller i Tanzania?

Jag håller på och jämför olika resepaket nu för att åka till Afrika på safari i några dagar, och sedan sola och bada på Zanzibar i ett par veckor under december.

Att åka på safari i Kenya är flera tusenlappar billigare än att köra den i Tanzania.. och nu undrar jag om någon av er vet vilken skillnad det är mellan dessa två?

• Svar på tråden Välja safari i Kenya eller i Tanzania?
  • Bröllopsplaner

Tack för att ni tagit er tid att svara! Kanon, ska till en resebyrå på torsdag och disskutera lite olika upplägg. Sen står det melllan dem och en annan byrå som gett ett fint förslag också.

Ngn som har ngn erfaranhet av
    The African Safaricompany eller av Kenza tours????

• förhoppningsis

Höstbrud -07
    kör oxå kenya och sen 2 veckor sol bad dykning mm på Zanzibar När åker ni??

• Höstbrud-07

Bröllopsplaner:
    Vi ska åka med African safari company, har bara enormt mycket bra att säga om dem så här långt.

Förhoppningsis: Vi åker den 24 september.

• fru Vargtass

Bröllopsplaner:
    När jag kollade runt på priser så var African Safari fruktansvärt dyrt, avsevärt högre än andra bolag. Kenzantours hade dock bra priser, men där kunde man inte åka ensam i siafrifordonet, utan det var större bilar där man delade med andra. Så för oss blev det ingen av dem...

• fru Vargtass

Herregud! Vilken stavning! "siafrifordonet"??? Glömde visst sätta på hjärnan efter den lediga dagen... :D :D

• Bröllopsplaner

Vadgtass> Vilka blev det för er då?

Höstbrud> Aah..vi ska dit och prata med honom idag. Vad har ni för upplägg på er resa och vilket pris?

Förhoppningsis> Vi tänkte åka andra veckan i december och vara borta i tre veckor. När är ni där?

• fru Vargtass

För oss blir det antingen Tour AFrica eller Afro-Caribbean Travel. Inte helt bestämt ännu, men det lutar åt det senare.

• förhoppningsis

Bröllopsplaner
    vi åker 3 dagar efter bröllopet
    så är vi borta 3 veckor, kommer hem 1 veckan i augusti

• brun ögd

Jag och min man var på safari i Kenya. Vi åkte med Kenzantour. Och jag har både fördelar och nackdelar med dem.

Vi hade otur att besöka två safariparker som inte hade så rikt djurliv. Men tredje stället vi besökte, Masai Mara, var toppen! Det kan jag varmt rekomendera.

Eftersom jag inte har varit i Tanzaniea så är det svårt att avgöra vilket som är bäst. Men jag tror det beror på vilken årstid du åker dit. Vi va i Kenya i slutet av oktober och det var precis innan migrationen ner till serengettis marker.

En bekant till mig åkte till Tanzania och jag tror nog att det såg lite fler djur än oss. Vi missade bland annat noshörningen i Kenya. Vi såg även inga lejon hanar, bara honor.

Zanzibar var väl inte riktigt som vi hade tänkt oss. Men det var nog blandat med för stora förhoppningar och lite otur. För det första bodde vi utanför grindarna och hotellet såg inte alls ut som på bilderna. (Langi Langi i Nungwi)
    Hotellägaren som mötte upp oss såg ut att vara 19 år gammal och verkade hög.
    (Det var nog mer en livstil, tänk Bob Marley)
    Vi visades in i vårt rum som vi betalat fler tusen extra för och det luktade ruttna alger.
    (Vilket jag tror berodde på att ingen hade bott där på länge pga det höga priset och ingen brytt sig om att vädra.)
    Rummet var väldigt spartaskt. Vi hade en säng och ett litet kylskåp. Vi hade inge varmvatten och badrummet hade ingen dörr.
    Sen var det inte mycket mer.
    Men så får man tänka att man är i afrika också! Jag är glad att vi inte fick ett hål i marken att uträtta sina behov i :)
    (Med tanke på att jag fick salmonella de sista dagarna där)

Eftersom havet hade dragit sig tillbaka så gav algerna på stranden ifrån sig en inte allt för god doft, Och bristen på vatten gjorde en inte så glad eftersom vi betalat extra för havsutsikt.

Dock var havet åter tillbaka på morgonen och solen sken. Det kunde inte bli så mycket bättre :)

Men jag måste säga att det var rätt dyrt. Både mat och aktiviteter kostade en del så ta med er gott om pengar!

• brun ögd

Oj, vad långt det blev...hoppas du orkar läsa igenom det! :)

Svar på tråden Välja safari i Kenya eller i Tanzania?