• Bröllopsplaner

Välja safari i Kenya eller i Tanzania?

Jag håller på och jämför olika resepaket nu för att åka till Afrika på safari i några dagar, och sedan sola och bada på Zanzibar i ett par veckor under december.

Att åka på safari i Kenya är flera tusenlappar billigare än att köra den i Tanzania.. och nu undrar jag om någon av er vet vilken skillnad det är mellan dessa två?

• Svar på tråden Välja safari i Kenya eller i Tanzania?
  • Fru G-lund

Hejsan.
    Jag var på Safari i Tanzania maj-o1.
    (så om mina råd fortfarande är aktuella har jag inte en susning om)
    Då sa våran guide att skillnaden var:
    Det är mycket fler turister i Kenya.
    Man får sällan vara ensam och titta ostört på djuren.Vi var en grupp med 3 jeepar och såg aldrig några andra utom vid speciella rastplatser.
    Dom flesta turistanpassade turerna i Kenya körs i modell "folkvangsbuss" medans turerna i Tanzania körs med jeepar med tak som kan skjutas upp.
    Pris läget är högre i Tanzania.Allt är dyrare där än i Kenya.
    Efter en veckas safari i Tanzania tillbringade vi en veckas sol och bad vid mombasakusten i Kenya.
    Vilket alternativ du än väljer så kom i håg att båda länderna är väldigt fattiga.Det är inte som att turista runt medelhavet men så mycket mer berikande och utvecklande.
    ha en trevlig resa //Helena

• Bröllopsplaner

Tack för ditt svar Helena!
    Ngn annan som känner till ngt av resemålen?

• Bröllopsplaner

Tudilooo.... puffar lite.

• elvira78

Tanzania helt klart! Det är ju det som är "den riktiga safarin" med serengetti. Mkt finare natur i tanzania oxå.

• fru Vargtass

Vi ska oxå åka på safari och vi , eller snarar jag, har valt Tanzania.
    Detta eftersom jag (min sambo är inte så insatt, hela reseplaneringen ligger på mig och så frågar jag honom om åsikt då och då) helst vill se Serengeti som man sett så mycket om på TV genom åren. Dessutom finns Ngorongoro-kratern som ska vara storslaget. Det är en gammal vulkankrater med massor av djur, och de flesta lodgerna ligger på kraterkanten med fantastisk utsikt över kratern.

Det som man nog mest bör tänka på när man väljer mellan Kenya eller Tz är vilken tid man tänkt åka och vad man vill se. Den stora migrationen, dvs jättehjordarna av gnuer och zebror som man sett på TV, befinner sig på olika platser olika tider på året. Antalet stora rovdjur ändrar sig ju lite oxå i och med tillgången på föda. Under hösten finns de i Kenya och under våren i Tz. En annan sak att ta med i beräkningarna är att många djur får ungar under tiden februari-mars. Sen är det ju så att man har olika chans att se vissa djur på de olika ställena.

Kolla på savannen.com så finns massor av bra info. Om du scrollar ner på den här sidan så har du ett "schema" över vilken tid som är bäst på resp. ställe:
    www.savannen.com/sasonger.htm

Här finns även lite info om vilka djur man hittar var:
    www.savannen.com/daggdjur.htm

Lycka till!

• förhoppningsis

Jag frågade mina kompisar som har varit där i flera omgångar och de åkte jeep alihopa och såg inte andra mer än max 1 gång under hela resan och de var i kenya allihop vid olika tillfällen och olika arrangörer

• fru Vargtass

Det där med vilken typ av fordon man åker beror helt på vilken arrangör man väljer. En del arrangörer kör med minibussar med upp till 10-12 pers. En del har mindre fordon med färre plaser, och hos en del arrangörer får man åka själv (dvs sällskapet man reser med då) i en jeep med guide. Vi väljer en arrangör där vi kommer åka ensamma i en jeep med guide.

• Bröllopsplaner

Ok.. i så fall lutar det mot att vi tar Kenya, för det är betydligt billigare enligt de resebyråer som vi talat med.
    Vi ska resa dit i december.

• Höstbrud-07

En fördel med Kenya som vår resebyrå sa var att man på en veckas safari hinner se betydligt större del av landet, än vad man gör om man åker till Tanzania där safarin är i ena delen av landet främst. Han tyckte också att det var mer att se i Kenya. Mannen på resebyrån är själv från Africa och de har resor till både Kenya och Tanzania men han rekommenderade klart Kenya för safarin. Sen åker vi till Zanzibar för sol och bad.

Svar på tråden Välja safari i Kenya eller i Tanzania?