Vi ska oxå åka på safari och vi , eller snarar jag, har valt Tanzania.
Detta eftersom jag (min sambo är inte så insatt, hela reseplaneringen ligger på mig och så frågar jag honom om åsikt då och då) helst vill se Serengeti som man sett så mycket om på TV genom åren. Dessutom finns Ngorongoro-kratern som ska vara storslaget. Det är en gammal vulkankrater med massor av djur, och de flesta lodgerna ligger på kraterkanten med fantastisk utsikt över kratern.
Det som man nog mest bör tänka på när man väljer mellan Kenya eller Tz är vilken tid man tänkt åka och vad man vill se. Den stora migrationen, dvs jättehjordarna av gnuer och zebror som man sett på TV, befinner sig på olika platser olika tider på året. Antalet stora rovdjur ändrar sig ju lite oxå i och med tillgången på föda. Under hösten finns de i Kenya och under våren i Tz. En annan sak att ta med i beräkningarna är att många djur får ungar under tiden februari-mars. Sen är det ju så att man har olika chans att se vissa djur på de olika ställena.
Kolla på savannen.com så finns massor av bra info. Om du scrollar ner på den här sidan så har du ett "schema" över vilken tid som är bäst på resp. ställe:
www.savannen.com/sasonger.htm
Här finns även lite info om vilka djur man hittar var:
www.savannen.com/daggdjur.htm
Lycka till!