• klurifax

Nya pulvertråden! :-)

Såg att camebridge-tråden stänger snart, tänkte starta en ny för alla pulverdrickare. Här kan vi peppa varndra och ge tips!

Vi vet att påsar, soppor och pulver inte är en långsiktig lösning, utan ser det som en bra start för att trigga i gång motivationen att lägga om kosten och få ett hälsosamt liv!

Men först och främst vill vi vara "fina" på våra bröllop!!

• Svar på tråden Nya pulvertråden! :-)
  • Lotta på Bråkmakargatan

Jag försöker igen...

efter blandad kur äter ni lågkalori-kost eller följer ni GI-metoden, dvs. OK med protein och fett. Är det någon som har bra erfarenhet att dela med sig?

• Noomi

Lotta - Men GI utesluter väl inte kolhydrater, det där lät mer som Atkins?
    Hur som, jag har tänkt att börja med enbart proteiner och grönsaker till att börja med. Därefter tillföra kolhydrater efter hand. Jag har nog dock tänkt att hålla igen lite på kolhydrater för att jag har fått för mig att min mage mår bättre av det.

• Lasalle

Har inte haft ngn övergång från ren kur till kombinerad innan, men när jag ska börja tänker jag öja jätteföriktigt med bara lite protein de först dagarna för att sedan örja lägga på lite grönsaker för att sedan lägga till lite långsamma kalorier. Jag tänkte gå på kominerad kur ytterligare cirka 5 kg till i viktnedgång innan jg lägger till ytterligare ett mål.

Noomi, jag är lite inne på samma linje, dvs. att jag mår bättre utan kolhydrater. Mina magsmärtor samt uppsvällda buk försvinner då.

Men tror du att det är Ok att äta fett? Enligt GI/Atkins så kan ju kroppen inte ta upp fettet om man utesluter kolhydrater.

Enl. andra fasen på GI är det Ok med 20-40 g kolhydrater/dag, dvs. 1 frukt alt. 1 smörgås. Inte mycket...

Det bästa är väl förstås proteiner och grönsaker. Men min konsulent har sagt Ok till att käka ost, vilket ju innehåller rätt så mycket fett. Och jag har även läst att man ska käka nötter (= fett).

Jag hade gärna experimenterat, såvida det inte vore med risk för att sabba viktnedgången innan den stora bröllopsdagen. Fast samtidigt, så kan jag inte gå på ren kur fram till sommar'n heller. Ja, ja man får väl chansa!!!

• Noomi

Lotta - fett måste man ju äta, kroppen behöver det. Men jag ska verkligen försöka att bara få i mig det från bra källor som t ex avocado och nötter.
    Jag är lite raslös av mig, så jag har tänkt att köra 3 dagar med bara protein, 3 dagar med protein och grönsaker och sen lägga till lite kolhydrater. Märker jag att jag ökar för mycket får jag tänka om då i sådana fall.

• Ismön

Jag ska nog äta viktväktarmat efter den rena kuren.

Vi får helt enkelt testa våra olika varianter och sedan "rapportera in" till tråden hur det funkar!!!

• HannaKristina

Jag fattar inte att ni orkar..sluta göra inlägg här och ta en promenad i stället. Lycka till!

Hur orkar du läsa i så fall HannaKristina... Det är ju ingen som tvingar dig???!!!

• Tanja.M

HannaKristina

Det är precis det jag tycker du ska göra, sluta göra inlägg och gå och promenera så vi slipper läsa dina inlägg.

Alla här är vuxna människor och vi behöver inte höra av varken dig eller andra vad som är bäst för oss. Vi du promenera så gör det, men tala inte om för oss vad vi ska göra.

Svar på tråden Nya pulvertråden! :-)