• Kakan2007

Ni runt 150 000

Har sett ett antal trådar som handlar om bröllop där man försöker spara in på så mycket som möjligt. Trådar med lite dyrare bröllop är det glesare om...

Vi har satt ett maxbelopp för vårt på 150´. Är lite nyfiken på vad ni med liknande ekonomi betalar för saker o ting? Hur många gäster har ni och på vilket slags ställe har ni festen?

Hur kommer ni upp i dessa summor!?

Vi har ca 60 gäster och har festen på en restaurang.

- middag ca 75 00 inkl. båtresa och andra transporter
    - fotograf 18 000
    - videofilmning 3600
    - klänning och tillbehör 8 000
    - dukning ca 10 000
    - ringar 10 000
    - fyrverkeri 1500
    - häst o vagn 3000
    - Brudgum och tärnas kläder 5 000
    - hår & make-up 2000
    - tårta 3000

Sen är det förstås en massa annat som charter av båt till de som inte kan stanna, brunch dagen efter, brudbukett, Dj, solist mm...

Någon som vill dela med sig?

• Svar på tråden Ni runt 150 000
  • mei

wow! måste bara få fråga, 18 000 för fotograf. vad sjutton ingår?!

jag hade ju lagt mycket mer på klänningen och mycket mycket mer på ringen ;) bröllopssvit två nätter med lite spa-liknande förberedelser på förmiddagen och sånt.

• Kakan2007

mei

2 fotografer som åker från Stockholm till Skåne och fotograferar från 15-22. Från början hade jag räknat med minst det dubbla på ringarna och ca 10 000 på klänningen. Det var inte priset som avgjorde, men vad ska man göra. Hittar man sin drömklänning och får sina drömringar för det priset så klagar jag då inte...

• Skogstigern

Vår budget ligger på ca 150 000 kr, exakt vet vi inte vad det blir. Femtusen hit eller dit klarar vi av utan större problem tack och lov!

Vi ska ha ett bröllop med 70 gäster på en herrgård, både vigsel och mat där. Vi står inte för några transporter eftersom det är inom SL-nätet, dessutom kommer jag från landet där man är van att ta sig själv till och från kyrka och lokaler.

Vår grovbudget är följande:

- middag inkl tårta och drycker ca 90 000 kr.
    - klänningar till brud och näbbar 14 000 kr
    - brudgummens kläder 8 500 kr
    - ring 3 000 kr (kunde ha kostat mer men det var den vi föll för!)
    - hår och makeup ca 1 600 kr
    - tärnas och marskalks kläder 3 600 kr
    - brudbukett, tärnbukett, näbbkorgar, kransar, corsages ca 4 000 kr
    - bröllopsnatt 3 500 kr
    - trycksaker ( inkl porto till inbjudan och tackkort) 2 000 kr
    - musik till vigsel och fest 9 500 kr
    - övrigt smått och gott ca 5 000 kr

Vi hade kunnat göra ett budgetbröllop, men vi har råd och får vårt drömbröllop som vi vill ha det. Vi känner oss nöjda med vårt val!

• 24maj08

Skönt att läsa att det finns dem som spenderar lite pengar på sitt livs stora fest! Vi ska ha vår fest på flottiljen i Ängelholm i officersmässen, (Gamla F10). Mat inkl dryck och tårta räknar vi med ca 80 000:- (84 gäster), fotograf 12 000:- hår & smink 3 000:-
    Övriga saker är inte klara (då vi gifter oss i maj 2008) men vi räknar med ca 150 000:-, nu har vi fördelen att föräldrna betalar festen (det tackar vi för!).
    Lycka til med era bröllop!

• Kakan2007

Ja, vi står och faller inte heller om det skulle bli några tusenlappar mer men siktar ändå på att hålla oss runt där. Det finns mycket man kan lägga extra på om man vill... Vi känner oss nöjda med vårt val, mycket pengar för en dag förstås men det är inte vilken dag som helst

• Kakan2007

24maj08

Ja, tycker också det är kul att det är fler än vi som lägger en del pengar på detta! Lågbudget i alla ära, tycker det är härligt att folk gifter sig även om det inte kostar så mycket. Det är ju inte det som är det viktigaste, men det kan vara kul att läsa om lite mer påkostade bröllop också!

Det är ju som du säger inte vilken fest som helst. Riktigt snälla föräldrar ni har :)

• Skogstigern

Jag har haft ett budgetbröllop också med mitt ex och vill verkligen inte göra om samma sak igen! Kände på bröllopsdagen hur mycket som blev tokigt, och det var ingen dag vi gärna mindes. Jag ville göra om i stort sett allt med dagen.

Det hade dels med planeringen att göra men faktum är att bröllopet hade blivit annorlunda om vi haft mer pengar och det hade garanterat blivit bättre.

Nu får jag chansen igen, denna gången känns allt mer på riktigt. Till största delen beror det dock på att jag har bytt man!

• tree

det är bra att läsa om andra som har en störe budget... vår fest kommer koster 15000+ smekmånad också...

57 gäster...

- middag ca 70000 3 rätters, vin och tårta
    - fotograf 3500 + vänner
    - videofilmning (familj)
    - klänning och tillbehör 11000
    - vigsel 8500
    - fyrverkeri 3000 (vi får se!)
    - rolls royce 3000
    - Brudgum, bestman och pappas 6000
    - tärnas klänningar 3 000
    - hår 1500
    - live band 9000 + mat!
    - tält (utomhus vigsel) 4500
    - bukett, corsage 2200
    - private vigselförättare(ska sjunga) 5000
    - gitar spelare för vigsel 1500
    - brudsvitt 3500

det ränknas upp så snabbt! men vi klarar oss med en lite hjälp från våra föräldrar som i totalt ger nog pengar för vår smekmånad!!

det är klart att mna kna betala vad som helst för så många andra saker... vi är nöjd också med vår välj att ha ett 'stort' bröllop... det verker att våra familj är nöjd också!

• Kakan2007

Skogstigern

Nä, usch vad tråkigt och känna sig missnöjd. Lite bra då att du får en andra chans att skapa bröllopet i dina drömmar! Pengar underlättar...

Hemska tanke att man inte känna sig nöjd. Har ibland då och då lite bridezillavarning och folk frågar vad jag gör om någonting skulle bli tokigt. Men jag tänker som så att det kommer säkert vara saker som inte blir exakt som jag tänkt, men jag fram till bröllopsdagen ska göra mitt yttersta för att de sakerna ska bli så få som möjligt!

Svar på tråden Ni runt 150 000