• lottae07

Kuvertpris

Hej,

Är det någon som har haft bröllop/varit på bröllop där man tagit kuvertpris för sina gäster? Vi vill gärna gifta oss till sommaren, men har inte ekonomin till att lägga en förmögenhet på ett bröllop. Istället för att få en massa presenter som man egentligen kanske inte har användning/plats för funderar vi på att ta betalt, självklart en mindre summa än det "verkliga" priset. Vi har många vänner som vi vet skulle vilja göra samma sak, men det gäller bara att någon "vågar ta steget" - det är ju ändå lite kontroversiellt. Eller?? Tar tacksamt emot era synpunkter/erfarenheter.

• Svar på tråden Kuvertpris
  • Lucia05

Instämmer med föregående talare!

• blomsterbiet

Damen i rött- Mycket bra formulerat.

• discodivan

vilken tur att ni inte är bjudna till mitt bröllop då

• Balinda

jag skulle så klart gå på ett bröllop även om det var kuvert avgift även om jag är emot det. tror i ju för sig att risken inte är så stor för min del för alla mina nära och kära delar samma åsikt som mig :)

• lottae07

Det är fascinerande hur mkt energi ni alla lägger ner på denna fråga!

Vi har varken en "brackig inställning" till bröllop eller sagt till våra gäster att vi inte vill ha deras presenter för att de är för tråkiga. Allt vi vill är att ha en rolig fest (med ENKEL buffé) tillsammans med alla våra underbara vänner och släktingar. Våra gäster tycker att det är en toppenidé att ha kuvertavgift och flera av dem har extra påpekat detta när de fick inbjudan. Om ni som har råd och tycker det är viktigt vill betala och bjuda på allt är det bara att gratulera. Det är det som är det fina med bröllop; man gör som man själv vill!

• blomsterbiet

discodivan-Ja det var ju himla tur!

• Lucia05

Men lottae07- du bad ju om synpunkter/erfarenheter.
    Eller ville du bara ha de synpunkter/erfarenheter som överensstämde med dina? ;)

• blomsterbiet

Ja och om era gäster tycker det är en bra ide är det väl bara att köra på den. Ingen ide att fråga andra vad de tycker då. Sen slipper ju du försvara dina val om du inte berättar för andra. Alltså håller jag helt och fullt med Lucis05 i vad hon skriver.

• Mamma K

Tycker det är mycket bra med kuvertavgift!!!!Betalar hellre för maten en en gåva som ska krystas fram....dom flesta har ju redan allt....

• AggaP

Skulle själv kunna tänka mig att eventuellt ta betalt för eventuella drinkar vid en bar senare på kvällen, men tycker absolut att man ska bjuda på maten och dricka till den. Här på irland är det vanligaste att de som går på ett bröllop ger pengar som present istället för en sak. Summan är det pris de tror att deras kuvert kostar. Genomsnitt här är ca 100-150 Euro per person. Detta har tillkommit efter det att brudparet oftast bor tillsammans innan de gifter sig, vilket betyder att de redan har de flesta saker man vanligtvis ger i present.

Svar på tråden Kuvertpris