• lottae07

Kuvertpris

Hej,

Är det någon som har haft bröllop/varit på bröllop där man tagit kuvertpris för sina gäster? Vi vill gärna gifta oss till sommaren, men har inte ekonomin till att lägga en förmögenhet på ett bröllop. Istället för att få en massa presenter som man egentligen kanske inte har användning/plats för funderar vi på att ta betalt, självklart en mindre summa än det "verkliga" priset. Vi har många vänner som vi vet skulle vilja göra samma sak, men det gäller bara att någon "vågar ta steget" - det är ju ändå lite kontroversiellt. Eller?? Tar tacksamt emot era synpunkter/erfarenheter.

• Svar på tråden Kuvertpris
  • Josefin-symaskin

Bjud billigt i stället. Känns obekvämt att behöva betala för något som man ofta inte kan tacka nej till. Oftast är man ju släkt eller vän och svarar man nej så kan relationen skadas. Så jag tycker inte det är så lyckat att begära betalat när gästen ofta inte kan tacka nej. Gästerna har inget val, utan det är tvångsbetalning liksom. Är man familj elelr kusin eller nära vän så har man inget val, utan man måste betala.

• discodivan

trams... för oss är alternativet att inte bjuda de utanför följet alls, och det kan ju skada relationen mer i så fall

• Josefin-symaskin

Jag tror inte det skadar mer. Om man utesluter ett hel grupp konsekvent så förstår alla. Jag har varit på bröllop där alla varit på vigslen, men så har bara den innersta familjen ätit middag ihop. Inget konstigt med det, men att ha bjudna släktingar och objudna släktingar?

Men bjud du som du vill, du blir säkert lycklig och får fina relationer med de du bjuder och de som du tar betalt av. Jag tror de kommer uppskatta att de tillhör den betalande delen av familjen/släkten/vänkretsen.

• discodivan

som sagt vi bjuder bara följet på maten och detta är självklart inget vi talar om för övriga bjudna , utan detta gör vi för att tacka för att de hjälper oss med vår dag, bestman, tärna och näbb - nu ger vi istället alla alternativet att välja om de vill komma istället för att utesluta dem helt

• discodivan

vaddå objudna eller bjudna släktingar? det är ju du josefin som föreslår det

jag bjuder alla - dvs alla får en inbjudan - sen som sagt får bestman tärna och näbb sin mat betald av oss som tack för hjälpen

• Pickles

Jag tycker att kuvertavgift är en bra idé, man slipper leta presenter och brudparet slipper få något de egentligen inte behöver.
    Säger som många före mig, den får inte vara för hög max 300kr. Kom och tänka på nån gammal tråd där det nämndes ett par som tänkte finasiera hela bröllopet med kuvertavgift på 2000kr/pers och det är väl kanske lite magstarkt!

• Duchess

Vi ska (som framgått) inte själva ha kuvertavgift, men jag går gärna på bröllop där det systemet tillämpas! Då slipper man våndas över vad man ska köpa i present. Och om man dessutom vet vad bröllop kostar, så tycker jag att det känns toppenbra att få vara med och bidra litegrann.

Fram för fler bröllop med kuvertavgift! :D

• Josefin-symaskin

discodivan

Om man "inbjuder" någon så bjuder man, man betalar alltså och den som man inbjuder betalar inget.

Om man tar betalt av någon så heter det inte "inbjudan", utan då heter det "anmodan". Då kan man ta betalt för vad det nu är.

• discodivan

men snälla
    - om du gör som du vill och låter oss göra som vi vill - vi inbjuder till vigseln och ber sen de som vill närvara vid middagen att betala kuvertavgift

alla känner vi väl vårat eget sällskap bäst

det är väl en j-a tur att alla här i världen är olika o att inte alla gör på samma sätt

och jag har skickat ut INBJUDAN till alla

• ****** Avalon White Star *******

folk fattar väl att vi inte kan pröjsa et helt brölop ?!?! Man måste ta
    ett kuvärpris annars skulle vi gå grymt bankrutt Och vi sk**ter i er som inte gillar det. Stanna
    hemma då!!!!!!! De e vår OBS! VÅR! dag och vi vill hat det som vi drömt och planärat.

Stå på dig Discodivat och all andra, håller med dej helt!

Svar på tråden Kuvertpris