• lottae07

Kuvertpris

Hej,

Är det någon som har haft bröllop/varit på bröllop där man tagit kuvertpris för sina gäster? Vi vill gärna gifta oss till sommaren, men har inte ekonomin till att lägga en förmögenhet på ett bröllop. Istället för att få en massa presenter som man egentligen kanske inte har användning/plats för funderar vi på att ta betalt, självklart en mindre summa än det "verkliga" priset. Vi har många vänner som vi vet skulle vilja göra samma sak, men det gäller bara att någon "vågar ta steget" - det är ju ändå lite kontroversiellt. Eller?? Tar tacksamt emot era synpunkter/erfarenheter.

• Svar på tråden Kuvertpris
  • ElenaMaria

Jag upphör inte att förvånad över hur mycket åsikter folk har om saker som inte borde spela någon roll!
    Detta är ju brudparets dag, ingen annans.
    Varför tycker folk så himla mycket? Det är väl en sak att tycka, men att gapa ut sina åsikter på ett otrevligt sätt. (nu menar jag inte att någon här har gjort precis det, men det förekommer ju)
    Jag har även råkat ut för att folk blir sura över att par önskar sig presentkort för att kunna åka på bröllopsresa (vilket vi ska göra)
    Allvarligt? Bli så upphetsad över dessa saker?
    Självklart kan ni ta kuvertpris, runt 250 kr skulle jag tycka vara billigt!
    Jag tycker det är dags att släppa taget om dessa åsikter kring traditioner (eller var de nu kommer ifrån).
    Det är u brudparet som bestämmer vad för slags tillställning de bjuder till. Folk bör baske mig inte komma och sen ha åsikter kring allt möjligt stort och smått!
    Några exempel är
    Barns vara eller icke vara på bröllopet
    Kuvertavgift
    Önskelista
    Dukning
    osv osv.
    Som sagt, jag upphör inte att förvånas.

• Eriks blivande fruga

En till med kuvert avgift ansluter sej
    vi tar 350:- .
    För vår del handlar det inte om att ha råd med ett "stort" bröllop eller inte utan snarare plats brist i skåp....
    Har redan sjuttioelva olika tallriksmodeller och glas så det känns liksom inte som nån bra ide att få fler!!! Så istället för present så tar vi kuvertavgift!

• littlepixiegrl

Josefin-symaskin: Snacka om semantik/ordmärkeri...eller varför inte rent av ordbajseri. Varför komma in här och skuldbelägga folk som väljer att ta en kuvertavgift, det var väl ändå inte syftet med tråden?! Man kan faktiskt säga på ett trevligt sätt att det där med kuvertavgift är inget DU skulle vilja göra, men låt för tusan bli att vara så nedlåtande, det har du inget för att vara.

Jag önskar nästan att vi skulle ta kuvertavgift, för då slipper man alla presenter som man inte vet vad man ska göra av! :)

• Damen i röd hatt

littlepixiegrl

TS avslutade sin trådstart med "Tar tacksamt emot era synpunkter/erfarenheter."

och då är det ju många olika synpunkter som kommer fram. Om du inte vill ha reda på hur olika folk tycker här på BT så tillåter jag mig att undra vad du gör på detta forum?

Olika åsikter är alltid viktigt när man står inför ett svårt beslut, som TS ger uttryck för. Och hellre mångfald än enfald

• discodivan

ja men att ha sin åsikt och att klanka ner på andra för deras psikt är väl en j-a skillnad fru röd

• Damen i röd hatt

littlepixiegrl

Det finns en lätt lösning på ert hemska presentproblem. Be att gästerna skänker pengar till Stadsmissionen eller Frälsningsamén istället. Då slipper ni ju det hemska presentproblemet samtidigt som ni ger dem som inga presenter får, en verklig present!

• discodivan

och berätta för andra hur deras inbjudningar är fel osv - det är ingen åsikt - det är som sagt ordbajseri

Svar på tråden Kuvertpris