• lottae07

Kuvertpris

Hej,

Är det någon som har haft bröllop/varit på bröllop där man tagit kuvertpris för sina gäster? Vi vill gärna gifta oss till sommaren, men har inte ekonomin till att lägga en förmögenhet på ett bröllop. Istället för att få en massa presenter som man egentligen kanske inte har användning/plats för funderar vi på att ta betalt, självklart en mindre summa än det "verkliga" priset. Vi har många vänner som vi vet skulle vilja göra samma sak, men det gäller bara att någon "vågar ta steget" - det är ju ändå lite kontroversiellt. Eller?? Tar tacksamt emot era synpunkter/erfarenheter.

• Svar på tråden Kuvertpris
  • Anci73

Jag tycker att det är en bra idé att ta ut kuvertavgift. Vi ska inte ta ut det, men jag förstår att man gör det. På så sätt slipper gästerna att tänka på presenter. Jag kan faktiskt inte förstå vad det är för skamligt med det. Sen är det ju upp till var och en om man tycker att det är värt pengarna.

Jag skulle inte ha några problem alls med att betala runt 1000 kr per kuvert för mina vänners bröllop om jag visste att middagen skulle hållas på en sådan restaurang för jag skulle inte vilja missa deras stora dag, samt att det är runt den prislappen jag skulle ge present för. Men för att ta ut en sådan avgift måste man som brudpar också vara beredd på att gästerna kan tycka att det är för dyrt och tacka nej, Det är lite vad man vågar chansa på när man skickar ut inbjudningarna.

• Thailands brud

Jag har kompisar som tog kuvertavigft, eller rättare sagt de bokade bord på en restaurang där var och en betalade för sin mat. Tycker inte alls det är kontroversiellt beroende på hur väl man känner de gäster man bjuder, man får ju räkna med att det finns de familjer som tackar nej av ekonomiska skäl eftersom allas plånböcker är olika stora.

• 2007 augusti

jag tycker nog att det är lite känsligt - inte för att man inte kan be om bidrag men för att folk med olika plånböcker kanske väljer nivå på present baserat på vad de kan ge. Ett kuvertpris blir så definitivt... jag skulle vara rädd att riskera att en del inte kommer. Sedan vet jag inte hur er släkt är men jag kan bara föreställa sig hur en del in min skulle bli ursura... de skulle inte se att det är istället för present.

• Ms K

Vi har hur tajt budget som hellst och om det skulle bli någon fest överhuvudtaget så kommer nog kuvertavgift att vara nödtvunget. Å andra sidan har vi ingen "grinig" bekantskapskrets och vi vet att de 150-200:- som det skulle röra lägger alla med glädje på en härlig samkomst att fira natten lång! Dessutom är det redan en "okejad" företeelse i vissa delar av bekantskapskretsen, då flera st "bjudit" in till 30-årsfester, disputationer, examensfester etc etc med kuvertavgift. Kan verkligen inte komma på någon alls vi känner som skulle kunna bli stött, men då kommer vi å andra sidan bara att bjuda in familj och den närmsta kretsen, max 50 pers tot. Men det säger kanske sig själv när budgeten är tajt
    Ialla fall: bjuder man in till "lyxbröllop" med pompa och ståt och 10.000 kr klänning, 10.000 kr ring, bordsservering etc, då tror jag det svider i ögonen om man tar ut kuvertavgift. Men har man en enklare tillställning med buffe, etc etc då tror jag folket "faller in i ledet" och uppskattar att man ansträngt sig till det yttersta i af för att kunna ställa till med kalas och med glädje betalar kuvertet för att det ska bli något öht.

•  Miss Cee

KÄnner man sin bekantskapskrets så pass väl att man med säkerhet vet att en mindre kuvertavgift är en struntsumma för dem, så visst, då är det väl inga problem med kuvertavgift.

Jag vill bara mana til eftertanke, att de flesta av oss inte diskuterar sin privatekonomi på det sättet. HAde det varit ett bröllop med kuvertavgift på 200kr/person så hade vi fått tacka nej, tyvärr.

Jag tror dessutom att det är extremt sällsynt att folk som HAR något emot kuvertavift skulle skämma ut sig genom att säga det. På samma sätt som att man inte klagar på maten man just blivit bjuden på.

Slutligen så har jag många gånger här inne på BT sett brudar som varit vansinnigt sura för att gäster tackat nej av anledningar som inte brudparet ansett som tillräckligt allvarliga. Det är en utmaning för varje brudpar att minnas att gästers dåliga ursäkter kan vara ett svepskäl för det verkliga skälet, som är mera pinsamt att säga.

Så ta ni kuvertavgift om ni känner att ni vill det, men avkräv inte gäster som tackar nej ett skäl och kritisera inte deras lama ursäkter. det finns många människor i Sverige (kanske även i er närhet) som inte har råd med 200kr/person. Det är ingen modern myt, det är verklighet.

• Tant Brud

Jag håller helt med Miss Cee, ekonomi är känsligt och inte något man kanske skryter om.

De flesta av mina vänner gifte sig för ca 15 år sedan, och då pluggade jag, dessutom i en annan stad. Bröllopen var verkligen väldigt jobbiga att ha råd med. Dessutom tillkom present och möhippa, plus för mig resor till från min stad (för planering av möhippor).

Hade det förekommit kuvertavgift hade man kanske sparat in på present, men knappast möhippa. Jag tror inte någon som har kuvertavgift tänker sig att avstå från möhippa. Men jag kanske har fel.

De flesta av de bröllop jag varit bjuden till har varit sådana att det hade varit otroligt svårt att tacka nej av ekonomiska skäl, ja, av andra skäl också. Ok, om det är en verkligt avlägsen bekant, men de jag har blivit bjuden till har varit så nära att det inte går att säga nej.

• Ms K

Tant brun: Jepp, du har fel: Jag har kuvertavgift: Kommer inte ha möhippa.

• 11 augusti

Jag vet inte om detta är ett konstigt resonemang, men om jag är bjuden på bröllop utan kuvertavgift så nog köper jag - eller - vi som par en present som oftast är dyrare än en kuvertavgift på 200-400 kronor/person.
    Vi ska ta kuvertavgift på vårt bröllop, räknar med att det blir 350/pers och det är då enbart för mat och dryck till maten. Resten står vi själva för. Vi kommer inte att ta någon kuvertavgift för värdpar och andra som bidrar med assistans inför och under bröllopsdagen.
    Det spelar ju egentligen inte så stor roll om man bjuder 20 eller 80 personer när man har kuvertavgift, den bär sig ju själv så att säga.... Vi blir ca 70 personer med närmaste (stor) släkt och bästa vännerna.

• discodivan

den här diskussionen är ju ganska sjuk , alla har vi olika anledningar varför vi väljer att ta kuvertavgift eller inte, och alla har vi olika gäster som vi själva känner bäst och väljer att göta som vi gör utefter dom och hur vi tror att de ragerar. alla tar ju inte kuvertavgift eller inte av samma skäl och vi bjuder inte samma bunt männsikor. fattar inte varför man ska klanka ned på hur andra gör.
    gör det ni tycker passar er o era gäster bäst så gör vi det som funkar för oss och våra gäster

ska alla i världen göra på samma sätt? då behöver vi ju inte gå på mer än 1 bröllop i livet då vet vi ju redan hur alla and4ra blir o kan stanna hemma o spara både presentpengar o kuveravgifetr
    BASTA

• Tant Brud

discodivan : Jag har inte alls klankat ner på er som har valt att ta kuvertavgift, jag vill bara säga att det inte är så enkelt som "har man inte råd så kan man tacka nej". Det gäller ju många andra fester, men blir man bjuden på bröllop så är det lite speciellt och man tackar inte så gärna nej. Ofta kommer inbjudan flera månader i förväg just för att folk ska kunna se till att vara lediga (vi som jobbar helger) osv.

Ms K: Möhippan bestämmer ni väl inte själva om det blir eller inte. Eller har ni sagt ifrån?

Jag har varit på kanske 20 bröllop i mitt liv, och aldrig betalat kuvertavgift. För mig skulle det dock vara helt ok att göra det, fast jag skulle tycka det kändes väldigt konstigt att inte ta med present, så jag skulle göra det också. Säkerligen skulle jag välja en något billigare present än om jag blivit bjuden på bröllopet, men man kan ju inte hitta hur billiga presenter som helst.

Jag tycker att det finns en hel del att fundera över, nu har ju TS sagt att det är kontroversiellt och vill ha synpunkter, därför tycker jag att jag kan skriva det.

Jag skulle aldrig ha skrivit dessa synpunkter i en tråd som handlar om någons planer "och så ska vi ha kuvertavgift" - då skulle det vara att klanka ner, men nu bjöd TS in till diskussion.

Och det TS skrev "Istället för att få en massa presenter som man egentligen kanske inte har användning/plats för funderar vi på att ta betalt" tycker jag är rätt oförskämt mot gästerna.
    Jag har ju inte gift mig än, kanske får man X antal gräsliga vaser, men jag har svårt att sätta det i relation till att ta betalt.

Svar på tråden Kuvertpris