discodivan : Jag har inte alls klankat ner på er som har valt att ta kuvertavgift, jag vill bara säga att det inte är så enkelt som "har man inte råd så kan man tacka nej". Det gäller ju många andra fester, men blir man bjuden på bröllop så är det lite speciellt och man tackar inte så gärna nej. Ofta kommer inbjudan flera månader i förväg just för att folk ska kunna se till att vara lediga (vi som jobbar helger) osv.
Ms K: Möhippan bestämmer ni väl inte själva om det blir eller inte. Eller har ni sagt ifrån?
Jag har varit på kanske 20 bröllop i mitt liv, och aldrig betalat kuvertavgift. För mig skulle det dock vara helt ok att göra det, fast jag skulle tycka det kändes väldigt konstigt att inte ta med present, så jag skulle göra det också. Säkerligen skulle jag välja en något billigare present än om jag blivit bjuden på bröllopet, men man kan ju inte hitta hur billiga presenter som helst.
Jag tycker att det finns en hel del att fundera över, nu har ju TS sagt att det är kontroversiellt och vill ha synpunkter, därför tycker jag att jag kan skriva det.
Jag skulle aldrig ha skrivit dessa synpunkter i en tråd som handlar om någons planer "och så ska vi ha kuvertavgift" - då skulle det vara att klanka ner, men nu bjöd TS in till diskussion.
Och det TS skrev "Istället för att få en massa presenter som man egentligen kanske inte har användning/plats för funderar vi på att ta betalt" tycker jag är rätt oförskämt mot gästerna.
Jag har ju inte gift mig än, kanske får man X antal gräsliga vaser, men jag har svårt att sätta det i relation till att ta betalt.