• lottae07

Kuvertpris

Hej,

Är det någon som har haft bröllop/varit på bröllop där man tagit kuvertpris för sina gäster? Vi vill gärna gifta oss till sommaren, men har inte ekonomin till att lägga en förmögenhet på ett bröllop. Istället för att få en massa presenter som man egentligen kanske inte har användning/plats för funderar vi på att ta betalt, självklart en mindre summa än det "verkliga" priset. Vi har många vänner som vi vet skulle vilja göra samma sak, men det gäller bara att någon "vågar ta steget" - det är ju ändå lite kontroversiellt. Eller?? Tar tacksamt emot era synpunkter/erfarenheter.

• Svar på tråden Kuvertpris
  • Ms K

Tant Brud: Möhippor/svensexor är inte ett tema i vår/min krets - inte enligt den "traditionella" varianten iaf. Skulle dock mina vänninor av nån konstig anledning få för sig att ordna något annat än typ en tjejmiddag eller en vanlig utgång/fest skulle jag definitivt å det bestämdaste säga nej. Det är Inte! min grej. Samma åsikt har min fästman ang svensexa och hans kompisar instämmer som tur var i detta. Så vi oroar oss inte för några sånna påhitt.

• discodivan

tant brud

jag menade inget mot dig bara rent allmänt

• lottae07

Hej på er alla. Såg just vilken debatt jag har skapat med min lilla fråga kring kuvertavgift... Kul med så mycket olika synpunkter kring denna lite känsliga fråga. Vi har i alla fall bestämt oss att ta 250 kr/pers, i detta ingår middag, dryck och bar efteråt. Vi har tydligt uttryckt i inbjudan att vi enbart önskar oss gästernas närvaro, inget annat. Har stämt av med de flesta av våra vänner och de har inget alls emot att betala, snarare tvärtom. Tror vi kommer bidra till att fler i vår bekantskapskrets kommer att gifta sig snart, genom att "okeja" kuvertavgift.

Hur som helst så tycker jag slutligen att det är helt upp till var och en hur man vill göra och jag har full respekt för alla varianter.

Hoppas ni alla får ett underbart bröllop!

• Mamma K

Dom bröllop jag varit på har det varit kuvertavgifter på 250-600kr/person ,billigare för barnen 75-150kr.Tycker själv att det är jättebra med kuvertavgift i stället för present eller annat.Jag tror inte att någon misstycker,man slipper ju köpa present.....

• Balinda

jag har aldrig varit på ett bröllop med kuvertavgift och skulle aldrig vilja ha det själv. I min bekanskapkrets skulle folk tycka att det var jättemärkligt men alla är ju olika.
    Vi har inte gott om pengar men har sparat i över ett år och gör allt själva. Bröllopet kommer att kosta 16-20000 då bjuder vi 90 personer.
    Man kanske vet bäst själv vad folk i äns omgivningen tycker om detta.
    Lycka till :)

• kackelmaja

Min asikt ar att man anpassar sitt brollop efter vad man har rad med. Brollopet ar liksom ingen "Nyarsfest" el dyl dar man tar betalt per kuvert. Har man inte rad att bjuda pa maten sa kan man antingen bjuda in farre gaster, eller ordna en enkel buffe, eller ta tarta och kaffe.

Man maste ju inte ha varsta middagen efterat. Jag skulle tycka det var mycket trevligare att ta en kopp kaffe med brudparet och gaster an att betala for att brudparet ska kunna ha en tillstallning de egentligen inte har rad med.

Om det ar valdigt tajt sa ar det isafall battre tycker jag att "onska sig" brollopsresan och bjuda pa middag/fikat an att ta betalt for kuvert men betala sin resa sjalv.

• blomsterbiet

Vi skulle aldrig valt kuvert heller. Känns lite som som- Vi ska gifta oss men vi kom på hur dyrt det var med maten. Vi har ju inte råd men om du betalar maten själv så får du gärna komma.

Jag tycker att på bröllop är det gratis mat. Bjuder man in en person så bjuder man även på mat. Betalbar kan jag förstå bättre.

• Balinda

håller med kackelmaja + blomster biet.
    bra skrivet :)

• Duchess

Vi ska inte ha kuvertavgift, men jag tycker att det är en jättebra idé. Då slipper jag fundera över vad jag ska köpa. Jag vet också hur mycket ett bröllop kan kosta, och är gärna med och betalar litegrann! :)

• Damen i röd hatt

Som gäst vill jag till födelsedagar, bröllop och liknande ha med mig en present som gåva. I vår kultur känner man sig "naken" utan att ha present. Man kommer ju inte tomhänt. Tar man betalt för festen tar jag ändå med mig en present. Billigare present, men dock en present.

Att säga till gästerna att vi behöver inte dina presenter, för du köper så onödiga, tråkiga saker till oss, är skåda given häst i munnen. Det är oförskämt tycker jag att ha synpunkter på gästens gåva.

Det finns så många olika slags bröllopsnivåer att jag tycker det är genant för de brudpar som tar betalt av sina gäster för att de fått för sig att man kan bara fira bröllop om man är på slott, har champagne, tre rätters middag osv.

Jag tycker också det är genat att jag ska behöva betala för en fest därför att brudparet har en brackig inställning och inte förmår att ordna ett enkelt bröllop, efter sin kassa. Man kan faktiskt fira mycket varma och personliga bröllop för en mycket liten slant.

Har man inte råd att ordna ett storvulet bröllop så ordnar man ett mindre. Men man låter inte gästerna betala för den nivå man inte själv har råd att betala. Om man hittar på ett så stort bröllop och inte har pengar till det, så kan man ju inte börja be gästerna att stryka sina dåliga presenter och ge pengar till den brackiga bröllopsfantasin i stället.

Svar på tråden Kuvertpris