Som gäst vill jag till födelsedagar, bröllop och liknande ha med mig en present som gåva. I vår kultur känner man sig "naken" utan att ha present. Man kommer ju inte tomhänt. Tar man betalt för festen tar jag ändå med mig en present. Billigare present, men dock en present.
Att säga till gästerna att vi behöver inte dina presenter, för du köper så onödiga, tråkiga saker till oss, är skåda given häst i munnen. Det är oförskämt tycker jag att ha synpunkter på gästens gåva.
Det finns så många olika slags bröllopsnivåer att jag tycker det är genant för de brudpar som tar betalt av sina gäster för att de fått för sig att man kan bara fira bröllop om man är på slott, har champagne, tre rätters middag osv.
Jag tycker också det är genat att jag ska behöva betala för en fest därför att brudparet har en brackig inställning och inte förmår att ordna ett enkelt bröllop, efter sin kassa. Man kan faktiskt fira mycket varma och personliga bröllop för en mycket liten slant.
Har man inte råd att ordna ett storvulet bröllop så ordnar man ett mindre. Men man låter inte gästerna betala för den nivå man inte själv har råd att betala. Om man hittar på ett så stort bröllop och inte har pengar till det, så kan man ju inte börja be gästerna att stryka sina dåliga presenter och ge pengar till den brackiga bröllopsfantasin i stället.