• lottae07

Kuvertpris

Hej,

Är det någon som har haft bröllop/varit på bröllop där man tagit kuvertpris för sina gäster? Vi vill gärna gifta oss till sommaren, men har inte ekonomin till att lägga en förmögenhet på ett bröllop. Istället för att få en massa presenter som man egentligen kanske inte har användning/plats för funderar vi på att ta betalt, självklart en mindre summa än det "verkliga" priset. Vi har många vänner som vi vet skulle vilja göra samma sak, men det gäller bara att någon "vågar ta steget" - det är ju ändå lite kontroversiellt. Eller?? Tar tacksamt emot era synpunkter/erfarenheter.

• Svar på tråden Kuvertpris
  • Eriks blivande fruga

Brud nästa år. Våran tar 350:- i timmen. Så det beror ju på hur mycket man anlitar henne att göra. Sen beror priset nog på vart man bor, själv bor vi i Umeå. Kommer nog att sluta på 15000:- allt som allt.
    Dyrt är det, det vet vi men det är skönt att ha någon att bolla ideer med, även att jag kan slappna av under festen för jag litar helt och fullt på henne, annars skulle jag springa runt och vara en stressad och lite elak brud den dagen... Känner mej själv så pass bra. Har tyvärr ingen som kan hjälpa mej med detaljer annars.

• jagärsåkär

Tycker det är ok men... Själv vill jag inte göra så. M2b föreslog det men jag vill känna att jag verkligen bjuder alla... Stod inför ett liknande val inför en annan stor fest och till slut bjöd vi på allt. Det var lite tufft ekonomiskt men för mig kändes det bättre. Vi fick otroliga presenter som vi njuter av varje dag! Vackert porslin, en ljusstake osv.

Men det är helt ok att be om kuvertavgift. Det är nog mer en personlig inställning / fråga. Vi kommer spara tokigt mkt för att ha råd med det bröllop vi vill ha. Alternativet för mig hade varit att ha ett billigt bröllop men där vi bjöd alla ändå.

Som sagt: känn efter. Om ni kan och har möjlighet kanske ni ska försöka ha ett billigt bröllop o bjuda på allt? Så hade nog jag gjort...

• jagärsåkär

Vill tillägga några saker: risken med kuvertavgift är att vissa inte kommer ha råd, som kanske gärna hade gått på bröllopet och som ni vill ska närvara.

Ang att ha önskelista: för mig tar det också emot att ha en, men eftersom vi bjuder 100 personer har många sagt att vi bör ha en (vi har ingen kuvertavgift) eftersom många annars kommer ödsla tid på att leta saker som ingen vet om vi kommer gilla... Men önskelistan ska vara för de som söker den, INTE nämnd i inbjudan eller så. Bara för de som inte vet vad de vill ge oss...

• Maddisen

Blev bjuden på ett bröllop med middag med kuvertavgift. Min synpunkt på det hela är att det inte är kul att betala flera hundra för mat man inte vill ha. Väljer man att gå på restaurang köper man ju mat efter egen smak. Jag är vegetarian och sambon allergisk, och det är vi ju inte ensamma om.

• Balinda

hobby

vet inte om du ser detta nu. det var ett tag sedan du frågade.

det var inte så svårt... köpa alkohol i tyksland. vi tjänar säkert 10000 på det. sen lagar vi alla mat själva. där tjänar man oxå massor med pengar. lokalen e inte så dyr. vi har en vän som e fotograf. min man e musiker så hans vänner ställer upp gratis. min svägerska e frissa... vi har inte lagt ut massa pengar på ringar.
    viktigast för oss är att få bjuda våra nära och kära på vårt bröllop med massor av god mat och fest och dans...
    klännigen är inte med i denna budget så plusa på 4000:- 20 - 24000 för 90 personer.:)

• sjölejon

Vi har bestämt oss för att inte ha kuvertavgift, men funderade på det innan vi började planera.

Tycker precis som jak att det känns _mycket_ snålare att göra en önskelista och liksom "uppmana" folk att köpa saker,(även om önskelistan inte precis finns i inbjudan...) än att ta en liten kuvertavgift. Tar man en kuvertavgift på 100 kr så lär det ju bli billigare för gästen än att köpa present! I vanliga fall kostar det ju att gå ut och äta, varför inte på bröllop??

Jaja, nu gör vi än önskelista ändå, för annars kommer vi att få en massa saker vi inte vill ha. En del kanske tycker att "allt" är fint och bra, men jag har t.o.m. problem med svärföräldrarnas presenter varje jul som jag ofta tycker är så fula att jag inte vill använda - och de är ändå hemma hos oss oftare än någon annan och _borde_ veta vilken stil vi gillar!! Eftersom att jag samtidigt inte är så prylfixerad så är det ju bättre att vara utan saker.

• Cecilia.A

Vi tar en kuvert avgift av våra gäster. Detta för att vi hellre vill ha en rolig bröllopsfest med alla våra vänner och släktingar än att endast bjuda några få och få presenter vi inte vill ha! Vi har klart och tydligt srivit i inbjudan att deras närvaro är presenten, inget annat!
    Än så länge har ingen klagat

• Hanna123

Att ta kuvertavgift har blivit mer och mer vanligt. Inget att skämmas för allt tycker jag! Min kusin gifte sig förra sommaren och bjöd bara de allra närmaste till middag eftersom de inte hade råd att bjuda alla. Många blev upprörda och tyckte att "de hade ju kunant BETALA för att få vara med" Det är ju ändå middagen och festen som är det trevligaste under kvällen!

• Hanna123

Vi kommer att ta 200:- för vuxna och 50:- för barn mellan typ 10-18, har inte riktigt bestämmt än. Det kanske inte täcker alla kostnader, men vi ville inte ha det allt för dyrt, så någon tackar nej pga det. Avsäger oss bröllopspresenter.

• Långö-08

Vi ska gifta oss på en ö så gästerna måste sova kvar. För det kommer vi att ta 200 kr/pers inkl frukost. Vi kommer också i och med det att avsäga oss presenter

Svar på tråden Kuvertpris