• lottae07

Kuvertpris

Hej,

Är det någon som har haft bröllop/varit på bröllop där man tagit kuvertpris för sina gäster? Vi vill gärna gifta oss till sommaren, men har inte ekonomin till att lägga en förmögenhet på ett bröllop. Istället för att få en massa presenter som man egentligen kanske inte har användning/plats för funderar vi på att ta betalt, självklart en mindre summa än det "verkliga" priset. Vi har många vänner som vi vet skulle vilja göra samma sak, men det gäller bara att någon "vågar ta steget" - det är ju ändå lite kontroversiellt. Eller?? Tar tacksamt emot era synpunkter/erfarenheter.

• Svar på tråden Kuvertpris
  • discodivan

ge f-n i att säga hur andra ska göra , säg istället hur NI skulle gjort

• Lena+Mattias=sant

Eriks blivande fruga: Jättebra men varför så hög kuveravgift då? Har alla råd med det? Det blir ju 700kr/par...

• Lainan

Folk får väl ta kuvertavgift om de vill. Skulle vi blivit bjudna till ett bröllop där de tar ut en avgift om 700kr per par, hade jag tackat nej, såvida det inte är en v ä l d i g t nära vän.

500kr per par - OK, mer hade jag inte gett. Särskilt inte med tanke på att vi själva inte tar någon avgift alls för trerätters + tårta och fri bar.

Men ni som tar avgift vet ju säkert var gränsen för era gäster går och ni blir säkert inte sura om de tackar nej för att avgiften är för hög eller av principskäl?

• discodivan

nej jag hoppas det inte ingår i vår inbjudningskrets folks om skulle tacka nej av "princip" däremot pengabrist är en helt annan sak

• Jetson

Jag skulle inte ta kuvertavgift.
    Bättre att önska sig bidrag till resa eller dyl. Då är det upp till gästen.
    På festen vill jag att alla ska kunna komma och sedan hur mycket/vad de vill ge oss i present är upp till dem. Så tycker jag.

• discodivan

jetson - så skule vi oxå gjort först men sen blev våra ekonomisk aförutsättningar annorlunda tyvärr

• littlepixiegrl

damen i röd hatt: Olika åsikter är en sak, men hon var faktiskt ganska otrevlig och det behöver man inte vara, det är onödigt.
    Jag har inte påstått att vi har ett "hemskt presentproblem", du missade nog flirtsmileyn (som f.ö. indikerar en skämtsam ton...), eller valde att lägga orden i min mun. Men det är ju ditt val förstås. Jag tycker ändå inte att det är okej att skuldbelägga och vara otrevlig.

• eliin

Ojojoj, vilket kackel....Alltid samma sak, så fort ordet kuvertavgift nämns... Men men, folk har bevisligen starka åsikter gällande detta område.

Tänkte bara berätta att vi oxå tänker ta kuvertavgift, har inte riktigt bestämt hur mycket men vi har pratat om 150 el. 200kr/kuvert...som många kloka redan sagt tidigare i tråden, tycker det är helt upp till var och en hur man väljer att göra...

• littlepixiegrl

elii: Go for it! :)

• Vickan77

Vill bara säga att jag är så glad att hitta en tråd där merparten av inläggen är positiva till kuvertavgift. Har sett så många trådar som varit hur negativa som helst, så man fått ont i magen. Vi ska också ta ut en avgift har vi tänkt runt 200-250 kr och självklart skippa presenterna. Detta gör vi för att kunna ha med så många av våra släktingar och vänner som möjligt och som småbarnsförälder är ju inte plånboken allt för fet. Självklart skulle jag vilja bjuda alla på allt men då vet jag att vi skulle få vänta länge, LÄNGE innan jag får bli fru...

Svar på tråden Kuvertpris