• Joli-07

Ngn mer som ska/har varit på Karibienkryssning??

Är det ngn mer som ska på Karibienkryssning?
    När?
    Vilken båt?

Eller har du kanske nyligen åkt med RCCL och har tips?

• Svar på tråden Ngn mer som ska/har varit på Karibienkryssning??
  • Tingeling1234

Jag känner att jag måste "försvara" mig angående vattnet.. För det första fick vi i princip hela resan betald av våra gäster (annars hade vi inte haft råd) och för det andra så 6 dollar för två flaskor blir ca 24 dollar per dag och på en vecka ca 170 dollar.. Jag kan komma på flera roliga saker att göra för dessa pengar, vilket vi gjorde också.

Vi upplevde inte heller att thet smakade konstigt, men att borsta tänderna i klorvatten...nej tack.

• trolla

Håller med dig Helene2. Bara för man betalt en massa pengar för en kryssning innebär det ju inte automatiskt att man har en massa pengar till att drössla runt med. Vi fick allt vara rädda om våra fickpengar och att sååå pass mycket skulle gå åt till vatten hade vi inte räknat med. Vi hade heller inte räknat med att det skulle gå åt så mycket till dricks. På de flesta ställen (då menar jag förutom kryssningen) lägger de ju på en rejäl hacka dricks på räkningen och sen vill de dessutom ha dricks i handen OCKSÅ. Och då är det inte valfritt. När vi åkte hade dollarn precis gått upp till dryga 8 kr vilket gjorde allt mkt dyrare än när den låg på ca 6 kr som den gjorde när vi bokade resan. Alla "oförutsedda" utgifter blev faktiskt en hel del tillsammans. Vi fick välja att inte shoppa en massa med oss hem som vi annars tänkt utan hade istället roligt för pengarna, men visst svider det lite när man upptäcker att reskassan inte räcker till så mkt man tänkt från början. Men har man en underbar semester så får man göra det bästa av det och så får man väl gräma sig när man kommer hem i stället
    Trolla

• Moltas

När jag åkte för ett år sedan var drinkarna på båten dyra. Fast goda! Vi åkte turen via Aruba, St, Martin o.s.v.

Vi tog iland vattenflaskor.

Vi drack massor av vatten på båten, i buffen som alltid var öppen. Varför ska man ha flaska då?

Det är skitmysigt!!!! Jag vill åka igen!

Jag tcyker att man ska lämna dricks när man åker, om man varit nöjd. Vi gav till städaren och en i serveringspersonalen.

• Joli-07

Helen2,

Nej då, du behöver inte försvara dig
    Inte inför mig iaf
    Nej, kostar det så mycket så får man kanske tänka på andra lösningar.
    Jag måste ha vatten med mig vart jag än går och dricker väldigt mycket. När det är varmt så går det väl iaf minst 4-5st 50cl flaskor på en dag, utöver måltidsdryckerna. Det blir mycket pengar det!
    Eller var det 6 dollar för 2st 1,5 liters flaskor?

• trolla

Och angående att det skulle vara valfritt att betala dricks till de som tar emot väskan vid incheckningen på båten, NEJ det är det inte, lämnar du ingen dricks lämnar de helt enkelt din väska på kajen, lämnar du dåligt med dricks kan det dröja till långt in på kvällen i värsta fall nästa dag innan du får väskan (väskbärarens hämd
    I Amerika är många löner baserade på dricks, en del får tom ingen lön utan det är dricksen som gäller, så det du betalar är eg någons lön, och utan lön inget utfört arbete, så enkelt är det. Så dricksen är inte ett plus i kanten för dem utan helt enkelt deras avlöning. Ett knepigt system....
    Trolla

• trolla

När vi åkte stod de och sålde dricka även vatten när man gick in till buffén.
    Så det var betala för sig eller vara törstig som gällde. Det vatten som fanns i resturangen var varmvatten till te och sånt (som ingick i buffén). Det enda "gratis" vatten som fanns på hela båten var EN dricksvatten fontän på pooldäck och den var oftast avstängd.
    Trolla

• Joli-07

trolla,

nej, jag har förstått att det är så.
    Det jobbiga är ju bara att veta hur mycket dricks man ska ge! Man är ju liksom inte direkt van
    Nu vet jag att man ska ge minst 2 dollar per väska.
    Men sen då?
    Har man mycket pengar så spelar det ju inte så stor roll men om man som vi får vända på pengarna så vill man ju självklart ge så lite som möjligt om vi ska ha något till oss själva. Jag är sån som ger så mycket jag har och vill gärna hjälpa andra samt visa min uppskattning, men jag måste som sagt ha till mig själv också!
    Vi kommer nog tyvärr inte ens kunna shoppa något på resan

Saken är den att allt hänger på hur mycket vi får i bröllopspresent
    Vi ville sticka iväg och gifta oss på båten och lägga alla sparade pengar på det.
    Men då sa min mor "du är min enda dotter så jag vill åtminstånde vara med på vigseln". Och hon är inte den enda som sagt att dom absolut vill vara med.
    Ja vad gör man då?!
    Det är ju inte festen som kostar utan själva vigseln (klänning, hans kläder, skor, håruppsättning, smycken, blommor, ja ni vet ju.. ). Festen kostar oss endast 5000:-
    Om vi hade gift oss på båten hade vi tagit några finare kläder vi redan har och bara köpt en blomma. Sen hade vi kunnat spendera pengarna på OSS.

Men nu går alla sparade pengar till bröllopet och själva resan. Men vi har inte ett enda öre kvar till fickpengar, vatten osv!
    Därför har vi endast önskat oss fickpengar i bröllopspresent. Observera att det är gästernas förslag eftersom de absolut vill att vi ska ha fest för dom!
    Men nu är gästantalet nere på 30 så det blir inte mycket det

• trolla

Joli, inget å deppa över, trots allt bör ni ju få en del i present iaf
    Kolla med resebyrån om fickpengar till personalen på båten ingår i er resa, för oss gjorde det (motsvarar ca 1000kr!) så sista dagen fick vi "fickpengscheckar) som det bara var att stoppa ner i kuvert så var den saken klar. Som sagt ett par dollar per väska till väskmannen måste ni ha. I resturangen på båten var vatten man best vid bordet gratis (men i buffén fick vi betala), ett tips är att dricka vatten till maten, det är så himla mkt mat så vatten var alldeles perfekt till det, och så lägger man pengarna ev på en drink efter maten att mysa med i nån bar i stället. Mat, kaffe å te finns det i överflöd dygnet runt så det behöver ni inte bekymmra er över. Vår räkning på båten gick på 8000 och i det ingår några flaskor sprit som vi handlade i shoppen för att ta med hem, lite foto (kan kanske sponsras av föräldrarna, de vill säkert ha en del av de ursnygga fotona de tar på båten kostar ca 100 kr st), nån drink per dag ibland två men oftast inte mer, lite sovernirer från shoppen, internet uppkoppling (vi hade vår laptop med. Om det nu kan vara ngn vägledning för dig.
    Och det här klarade vi oss gott på, finns ju ingen anledning att pimpla i sig en massa dyr sprit ......!
    Och om det nu skulle visa sig att ni inte får ihop så mkt av gästerna (fast 30 pers ...hm om nu alla kommer med ca 500:- nära släktingar kanske nått mer, borde det ju bli en hacka så får ni väl helt enkelt "krypa till korset" och säga till föräldrarna att "det här är kanske vårt livs resa" sponsra eller låna oss ...
    Utflykterna är väldigt turistiga och svindyra, vi var på en och den ångrar vi att vi åkte på (det har du säkert läst i vår reseberättelse), ni har mkt roligare och mkt billigare på egen hand.
    Så se nu fram mot er resa utan oro och tänk på att det blir helt fantastiskt och det är ju faktiskt er bröllopsresa
    En sån här kryssning är bara helt otrolig tro inget annat trots att vi gnäller om ett och annat, lovar att ni kommer att tappa hakan mer än en gång. Och lova att du berättar sen om hur ni haft det.
    Kram och lycka till,
    Trolla

• Joli-07

trolla,

med fickpengar menade jag alltså till oss
    Dricksen ombord vet vi ingår, den är förbetald. Men jag menar vad förväntar dom sig annars? Tex i Miami och på öarna?

Men vi får ju inte 500:- per person utan 500:- per par (vi känner bara fattiglappar )och då blir det ju alltså 7500:- som ska räcka till allt på båten, shopping på öarna, dricks och så dygnet i Miami!

• Tittij

Jag tror att även vi hamnade på ca 8000 i fickpengar på båten.

Då vände vi inte på några pengar. Vi drack drinkar varje kväll, köpte dricka-korten, köpte med 5 flaskor sprit hem och gav dricks till alla man ska ge dricks till (srvitör, hovmästare, assistent, städpersonal)

Det enda vi inte la pengar på var väl fotografierna, men vi fick ju sånt fint kort gratis när vi åt middag med kaptenen :)

Vi var även på utflykt och dök med delfiner. Det var den enda organiserade utflykten. Lättast och trevligast är annars att ta sig runt själv. Taxi är ganska billigt på öarna. Vi betalade väl ca 100 kr för resa från båten till olika stränder :)

Dollarkursen ligger ju exat på 7 just nu, så allting blir ju ganska billigt då :)

Svar på tråden Ngn mer som ska/har varit på Karibienkryssning??