• Joli-07

Ngn mer som ska/har varit på Karibienkryssning??

Är det ngn mer som ska på Karibienkryssning?
    När?
    Vilken båt?

Eller har du kanske nyligen åkt med RCCL och har tips?

• Svar på tråden Ngn mer som ska/har varit på Karibienkryssning??
  • Joli-07

Jag tror att orkansäsongen är maj-oktober. Men det är ju betydligt billigare då.
    Men som jag uppfattat det så står båten kvar i hamn om det utfärdas orkanvarning dit båten ska eller åker till annan plats. Så man får vara beredd på ändringar.

• Beachy2

Orkansäsongen är juli-november och gäller florida och karibien (samt andra stater och ställen såsom Texas och Mexico förstås).

Skulle inte rekommendera att åka på kryssning under denna tid. Visserligen kan man ha tur och inte alls drabbas, men det är inte så kul att bli drabbad och bli kvar i Miami tex.

Annars är hösten i Florida underbar då vattnet är som badvatten, varmt och skönt.

Kryssade förra januari med Navigator of the Seas efter vårt bröllop på Aruba. Vi hade en juniorsvit med balkong och hytten låg på styrbord sida som alltid låg in mot land när vi låg i hamn. Vi hade det supermysigt.

Vi badade också med delfiner och det gjorde vi på Jamaica. Gå in på rccls hemsida under utflykter/excursions så kan ni se alla utflykter som finns för just eran rutt. Om ni tänkt göra utflykter, boka dem hemifrån för annars kan de vara slut och så undviker man trängseln till de utflykter som finns kvar.

Beroende på vad ni tänkt göra på dagarna, så blir några lätta vardagskläder perfekt (typ jeanskjol och linne). Om ni tänkt åka på utflykt, ta med bekväma skor då det kan vara mycket promenerande.

Två formella kvällar är det och två semi-formella. Cocktailklänning och kostym räcker på de formella kvällarna. Vill ni inte klä upp er så kan man äta middag i buffet-restaurangen där det inte är krav på klädsel. Upplevde inte att det var kallt inomhus på båten.

Matsalen är jättefin och oftast sitter man med andra vid ett lite större bord. Är jättetrevligt och maten är god. Försökte få bord på Portofino men det var fullt.

• Joli-07

Beachy2,

Tack!
    Kan man boka bord på Portofino innan resan?
    Inte så kul att varje middag dela bord med andra (kanske tom barnfamiljer) när man är på bröllopsresa och bara vill ägna sig åt varandra
    Kommer inte kunna äta om jag har 200 kilos "Bernard" bredvid mig som rapar och tuggar med öppen mun!!

• Joli-07

Vilka dagar var det formell klädsel och vilka dagar var det semi-formell?
    Kommer du ihåg det?

Vi vill gärna klä upp oss, bara kul
    Måste man säga till i matsalen om man ska äta någon annan stans?

• blue83

Joli-07:

Såg att du hade fått bra svar av Beachy2

Jag hade coctalklänningar på mig på de formella sittningarna. De övriga kvällarna hade jag svarta kostymbyxor och en finare top.

Det är väldigt blandad klädsel på dagarna... Jag hade bl.a. jeanskjol och linne på mig och tyckte att jag "smälte" in bra.

Kofta kan vara bra att ha med sig, speciellt om ni ska se isshowen.

Vi utgick från Miami och åkte sen vidare till Haiti, Jamaica, Grand Cayman och Mexico.

Vi bokade alla utfykter ombord på båten, men är det något speciellt som ni verkligen vill göra så är det all idé att boka den hemifrån.

Vi åt för det mesta i "huvudrestaurangen". Fick jätte trevligt sällskap vid bordet bl.a av ett annant par som också var på bröllopsresa.

Det finns en parfymaffär, en spritaffär, en guldsmed, en butik med lite kläder och en butik som säljer souvenirer.

Om du har en mailadress så ska jag nog kunna skicka några bilder

• blue83

En sak till:

Ni måste inte säga till om ni äter i matsalen eller ej...

• diana23

maila gärna mig bilder med...vi ålker om exakt en vecka med voyger of the seas...rutten jamaica,haiti,grand cayman,mexico. bimzy18@hotmail.com

• Joli-07

blue83,

Tack för bilderna, de var jättefina!
    Jäklar vad stor båten är

Svar på tråden Ngn mer som ska/har varit på Karibienkryssning??