• lillawi

Fler Stockholmsbrudar i september 2007?

Fler som gifter sig i september 2007? Vore roligt att läsa om val av kyrka och ert upplägg och hur långt ni kommit i planerna!
    Vi gifter oss en sen eftermiddag början av september, alldeles förmodligen i Bromma kyrka och med efterföljande bröllopsfest på Skytteholms herrgård.

Har kommit så långt att vi utsett värdpar, bestman och näbbar. Sambon har besökt en skräddare som han känner och jag har börjat planera hur klänning, hår etc skulle kunna se ut (klipper och klistrar bilder på sånt jag gillar).

?Min? frisör ska göra hår och makeup och en släkting till sambon som jobbar med blommor ska göra brudbukett, corsage och eventuell dekoration. Håller som bäst på att planera musik och annat till både kyrka och fest? Har en nära vän som ska sjunga och en annan vän som är musiker och som ska vävas in i det hela på något vis. Fotografer känner jag, så där hoppas jag komma undan med ?kompispris?? ;)

Budgeten är inte helt spikad, men vi ska stå för alla kostnader själva och måste försöka hålla i slantarna så mycket det bara går förstås.

Hoppas ni vill dela med er av era förberedelser!

lillawi

• Svar på tråden Fler Stockholmsbrudar i september 2007?
  • brud 070901

moe

gåller med lillawi, välkommen hit!

• Fru (snart) Lundberg

Hej alla septemberbrudar!
    Här kommer en till! Era planer verkar verkligen genomtänkte, själv har vi kommit ungefär lika långt, bokat kyrka, festlokal, meny, bestämt hedersuppdragen osv.

Fastnade lite på det där med presenter till gästerna, vi tänkte ha någon liten box med typ choklad men jag har börjat fundera på att ha något annat, nåt man kan ta med sig hem och spara!? Är det någon som har något förslag?

Har världens problem med brudklänning också, det är såååååååååå svårt! Jag vill inte ha någon axelbandslös (är lite för "tanig" om armar och axlar för det) men jag vill inte ha något för påklätt heller....

En sak till.....jag vill typ helt och fullt bestämma vad min tärna ska ha på sig....är man för mycket bridezilla då???

• lillawi

Fru(snart)Lundberg: Välkommen du med! Jag tycker personligen inte att det är bridezilla-varning om du vill vara med och bestämma tärnklänningen. Om det är med hänsyn till vad tärnan själv passar i och kan tänka sig att ha på sig - ett samarbete alltså! Kör man diktator-stilen kan man nog göra det svårare för sig än nödvändigt... ;)
    Är väl enklare om man bara har en tärna att förhålla sig till, värre om man har flera - i alla fall om man har tänkt att alla ska ha samma. Alla klänningar passar ju inte alla kroppsformer eller personligheter, så är det ju.

Jag har också "bara" en tärna. Hon bor inte i Stockholm, men ska komma upp så vi får rejda runt lite i affärer. Tills dess mejlar vi bilder till varann. Jag har ju en tänkt stil på det hela och vill att hennes klänning ska passa in i bröllopet i stort och med mina kläder. Men det där förstår hon ju, så det är inga problem. Vi har en bra kommunikation eftersom vi känt varann sedan lekis. :)

Det där med presenter som du är inne på tycker jag också är svårt. Mannen i mitt liv tycker vi ska skippa det helt, men jag har inte riktigt gett upp mina planer än... Någon här ovan skrev om cigarrer till herrarna och ett spa/badkit till damerna. Själv har jag också varit inne på choklad, men har nog börjat överge de tankarna något... för tillfället i alla fall. Funderar på alternativ som är mer personliga och säger något om oss. Vi är båda riktiga kaffefreaks och har en uppsjö av såna prylar hemma, värstingbryggare, skummare, importerad espressomaskin och ett gäng specialprylar till det. Den naturliga fortsättningen vore ju att vi gjorde vår egen kaffeblandning. Så kanske kan det bli nåt sånt! Vore typiskt oss i alla fall. ;)

Kanske har ni nån grej som är typisk för er, nåt intresse eller gemensam hobby?

brud070901: Fantastisk klänning! Jag vet precis vilken det är, har kollat lite på den själv! Var gjorde du ditt fantastiska inköp? Vilken åf i Stockholm är bäst på Sincerity?

lillawi

• brud 070901

lillawi

jan köpte den faktiskt inte i stockholm utan i norrköping av alla ställen... det är bara bröllopskällan och bröllopsbutiken som har sincerity i stockholm så jag var dit först men URUSEL service.. i norrköping däremot så var det precis så kul som jag ville att det skulle vara att prova klänning! så grattis norrköping för de tjänade en slant på mig... (köpte tärnornas klänningar där också). vad har du funderat på ??

• Fru (snart) Lundberg

Hej igen alla stockholmsbrudar!

Vart kommer era vigslar att hålla till och vart ska ni ha era fester?

Själv så blir det Sofia kyrka och sedan fest i en källarfestvåning på Bondegatan.

Jag har fortfarande enorma problem med klänning, har verkligen ingen aning....har ni några förslag på en axelbandslösa klänningar???

• Fru (snart) Lundberg

EJ axelbandslös klänning ska det vara!

• lillawi

brud 070901: Jag kan tänka mig att det var bättre service utanför storstan! Märkligt att affärer som lever på att sälja kan ha en så knepig attityd till kunderna, som vissa enligt ryktet verkar ha. Så jag stämmer väl in i grattiskören till Norrköping!
    Jag har inte sett några Sincerity IRL, därför undrar jag. Vore kul att spana bara lite! Även om jag egentligen redan har klänning... Jag har svårt att bestämma mig för sånt där. Den jag har är en Garamaj.
    Har en favorit på Cosmos också, där har jag varit på tidsbokning flera gånger. Provat Rembo och Linnea Raffaeli. Har en Rembo-favorit, men vi får se. (Behöver jag tillägga att Mannen snart stryper mig i min obeslutsamhet?) ;)

Fru (snart) Lundberg: Vad tänker du dig för stil, förutom att den INTE ska vara axelbandslös? Korta ärmar, långa ärmar, svepande ärmar, spagettiband? Empireskuren eller annan skärning? Tvådelad? Tyll? Siden? Pärlor? Spets? Mycket detaljer eller mer "ren"? Det bli enklare att tipsa om man vet lite mer! :)
    Sofia kyrka blir väl jättefint! Är det den vid Nytorget eller var på söder ligger den? Min syster gifte sig i den uppe på höjden vd Nytorget, är inte det Sofia?
    Vi ska gifta oss på "landet" på Färingsö (tror jag! Vet säkert i maj). Bröllopsfest på Riddersviks gård på andra sidan vattnet.

lillawi

• lillawi

Haha, våra planer har ändrats en del sedan jag startade tråden, ser jag!

lillawi

• Cornelia-07

Hej!

Vad roligt med en tråd för septemberbrudar!
    Vi gifter oss 1:a september i Enskede kyrka. Vi är klara med: kyrka, lokal+meny(97%), toastmaster, tärna, bestman, solosång, frisör och smink. Nu är det klänning som gäller. Jag har ingen aning om var jag ska börja. Har ni nåt förslag på butiker i Stockholm? Tänkte ge mig ut med tärnan på fredag och "reka". Nåt annat att tänka på när det gäller köp av klänning?

• lillawi

Cornelia: Välkommen du med! Vi börjar bli ett gäng septemberbrudar nu, kul! :)
    Det finns ju en uppsjö med brudbutiker... Så mitt tips är att kolla lite på nätet innan du beger dig ut. Kolla vilken stil du och eventuellt märke du gillar. Kanske hittar du specifika klänningar du verkligen gillar, skriv i så fall ner numret och/eller namnet. Fundera också ut vad du absolut inte gillar, så slipper du ödsla tid på sånt i butiken sen. När du hittat dina favoritmärken kollar du upp vilka som är återförsäljare och börjar förslagsvis med att besök i just de butikerna. Bokar du tid får du lite mer och bättre hjälp, det är i alla fall min erfarenhet. Om du vill ha det, ibland är det ju skönt att få gå runt och flukta och känna på tygerna på egen hand. Själv lider jag av supereffektivitetsnoja (kan bero på akut tidsbrist som heltidsarbetande småbarnsmamma, vad vet jag) ;), så jag sökte igenom hela nätet på alla möjliga märken och kollade på tusentals klänningar innan jag begav mig ut i affär. Att leta planlöst och på måfå är inte min grej... ;)

lillawi

Svar på tråden Fler Stockholmsbrudar i september 2007?