• rottizz

Får man ha hunden med i kyrkan?

Vill gärna att vovven "har hand" om ringen... Men får man ha hundar i kyrka?

• Svar på tråden Får man ha hunden med i kyrkan?
  • viktualia

Rosenhaga - intressanta synpunkter. Men jag tycker fortfarande inte att hundar känns som en naturlig del av gudstjänstrummet och mitt möte med Gud i kyrkan och gudstjänsten.

• Rosenhaga

viktualia,

Kanske det är en bra idé att för de som tycker som du att det finns en kyrka utan djur - och i förlängningen kanske det är bra att det finns en kyrka där djur är tillåtna?

Sedan kan man ha en kyrka som tillåter att hunden får tas med in, jag gissar att den kyrkan får betydligt fler besökare än "hundfria" kyrkor. *retas lite*

• tattar-Emma

Rosenhaga

Ska vi prata forskning ;) så finns det absolut studier på att hundägare av olika orsaker mår bättre än andra, men det fungerar bara så länge brukaren tycker om djuret. Din hund skulle därför inte få mig att må ett dugg bättre (förmodligen något sämre eftersom jag är allergisk, dock ej så att jag har problem utomhus). Den som tycker om djur men av någon anledning är förhindrad att ha ett skulle kunna må bättre av din hund, men dels utgör dessa förmodligen ingen majoritet, dels krävs förmodligen något tätare kontakt än en skymt tvärsöver altargången.

Japp, jag råkar ha en rapport om detta liggandes faktiskt :D

• söta_bruden

lite OT apropå hundar i mataffären, men har ni tänkt på att man i mataffären får lov att sälja krukväxter med i de flesta fall ganska jordiga krukor, åtminstone på undersidan, och på samma kassaband ställer vi upp våra matvaror som exempelvis kött från charken. Nog för att köttet är förpackat men man vet ju aldrig vad som kan slinka in i skarvarna. Man kan bli ganska sjuk av jordbakterier...

Ja ja lite off topic men ganska tänkvärt!

Ha det gott!

• söta_bruden

en sak till. Sen får ungar sitta i kundvagnarna med skitiga skor!!! Vilken dubbelmoral vi har!

• Berner

För att inte tala om var händerna har varit som plockar frukten, lösviktsgodiset etc.

• Rosenhaga

Detta med jordiga krukor har jag faktiskt funderat på. På restauranger är det så att man behöver ha två olika intag och beredningar för jordiga grönisar och andra varor - dvs morötter och potatis etc behandlas separat.

Sen kommer vi släpandes med krukväxterna mitt bland allt frukt och grönt i matbutiken, jag håller med - det hänger inte riktigt ihop. (Även om det var OT)

• Fjällräv

Är trådstartaren seriös eller bara ute efter att få i gång diskussion? Naturligtvis tar man inte in djur i kyrkan, liksom man inte klär av sig naken där, röker eller äter glass.

• alvbröllop

Jag tror inte att det e något oseriöst med trådstarten. Alla har vi våra olika romatiserade tankar om hur vårt bröllop ska vara och det e väl inte så himla märkligt att man vill ha med sin hund som ringbärare.

Har nog sett ett antal amerikanska filmer med hundar som ringbärare. Man kanske inte minns att man fått den tanken genom en film men så kan det ju vara...

Min romantiserade dröm om bröllop kom genom att jag såg Robin hoods bröllop på tv.. Jaaa jättefjantigt men så va det!

• Fjällräv

Alvbröllop: Joddelädi joddelädi hoppsan vilken dag?

*Kunde inte låta bli*

• alvbröllop

jäpp! Robban i tajts - det hade varit nåt det... hahaha... nä då det blev inte Robin Hood men utomhusvigsel i naturen blev det.

Svar på tråden Får man ha hunden med i kyrkan?