Får man ha hunden med i kyrkan?
Vill gärna att vovven "har hand" om ringen... Men får man ha hundar i kyrka?
Vill gärna att vovven "har hand" om ringen... Men får man ha hundar i kyrka?
Tycker att det låter som en mysig idé med hunden som ringbärare, men så är jag inte troende heller.
Hunden är ju trots allt människans bästa vän! :) Men allergifaktorn kanske är svår att komma undan, om ni inte har en allergihund. :)
rottizz!
klart du ska ha din hund som ringbärare! hade min hund varit lugnare hade jag inte tvekat en sekund.
men du får ju fråga prästen! han kanske säger blankt nej...
lycka till!
Alltså... vad folk gör hemma och utomhus är deras ensak.... Men ta med sig hunden in i kyrkan är ju en rätt galen och respektlös idé.
Respektlös i meningen att det finns folk som är hemskt hundrädda och/eller folk som är allergiska.
I kyrkan där min man och jag vigdes var det samma dag 4 dop förrutom vår vigsel. Dagen därpå skulle det vara en gudstjänst och 4 dop till.
Kyrkor är inte privatlokaler som kan allergisaneras i tid och otid. Kyrkor är levande lokaler med en ganska stor genomströmning av folk och jag hoppas verkligen att ansvariga i kyrkan hindrar folk från att dra in hundar i kyrkan.
Själv är jag både hundrädd och allergisk...
viktualia
frågade inte dig om din åsikt, utan om man fick ha det....
Själv är jag allergisk mot barn men jag säger inget om det....
och jag tyckte att jag belyste frågan ur ett perspektiv... och visst finns det fler perspektiv! så varför inte ringa berörd kyrka och fråga om ett definitivt svar!
skillnaden mellan de "allergier" är ju att den ena kan vara dödlig och det är inte den andra....
you never know
Jag tycker att Ni bada har ovan har ratt, sjalvklart kan ju en hund vara lika mycket familjemedlem som andra mnedlemmar. Om inte mer!! Men kanske kan Ni ta upp det med prasten. Valja sista tiden under dagen, erbjuda att betala en stadning/ sanering eller liknande (sa att inga allergiker skall drabbas) Jag tycker att det ar en fanig hysteri i Sverige att hundar inte skall fa vistas pa restauranger cafeer etc. Det tycks ju fungera i ovriga Europa. Eller har folk farre allergier? (Det var INTE ironiskt menat) Hoppas att det loser sig for Er och att hunden blir glad av att fa vara med. Tank pa att Ni kanske skall prova lyssna pa klockor och kyrkorglar innan sa att ni inte far en radd deltagare pa vigseln!
Att vi inte har hundar med på restauranger o caféer i Sverige har ju en orsak det med - livsmedelslagen tillåter inte husdjur i lokaler där mat tillagas.
Rottiz!
Känner du att det e väldigt viktigt för dig att du gifter dig i kyrkan? Hade jag valt mellan hunden å kyrkan så hade jag valt hunden!
Vi hade en borgerlig vigsel otroligt romantiskt i solnedgången och de som var där var hur imponerade som helst av upplevelsen.
Från början ville vi ha med våra hundar - hade till och med köpt nya halsband med bling bling på till dom men det slutade me att dom fick vara hemma i lugn och ro eftersom dom lätt blir stressade i ovana situationer (omplaceringshundar) men hade vi haft bröllopet i trädgården som vi hade tänkt från början så hade dom definitvit varit med!
Det som talar emot hundar tycker jag är det som Viktualia skriver - hundrädda! Det går aldrig att säga till en hundrädd att - ja men dom e så snälla - det skiter dom nog i. E man rädd så e man!
hoppas det löser sig men hund idén! -hade ju varit tokgulligt om den kom springandes med era ringar!