Får man ha hunden med i kyrkan?
Vill gärna att vovven "har hand" om ringen... Men får man ha hundar i kyrka?
Vill gärna att vovven "har hand" om ringen... Men får man ha hundar i kyrka?
grymt ave-maria!
bra inlägg - har full förståelse för det där me allergi! Om man e troende så tycker jag att man ska va det för att man tror på en högre makt och då borde det vara viktigast att man blir vigd av en präst och inte att den nödvändigtvis sker i en kyrka.
En kyrka e ju trots allt bara en plats.
Ett bra alternativ för den som absolut vill ha både präst hund och kyrka på sitt bröllop skulle kunna vara en av sveriges kyrkoruiner!
Vet att det finns en fin kyrkoruin utanför göteborg - det borde ju finnas på fler platser!
Lycka till snitte - hoppas ni hittar något bra alternativ.
Ja ni,
Jag tycker naturligtvis att det är förskräckligt med de som är så allergiska att de inte kan vara i en miljö där det har vistats hundar tidigare.
Hur många människor i Sverige kan det vara som är så pass allergiska att de inte kan vistas i miljöer där det har varit en hund? Bara för lekens skull - hur många hundägare finns det i Sverige? Det är säkert ett intressant jämförelsetal. Om jag skulle gissa så är det kanske 500.000 hundägare som med någon sorts självklarhet skall stå åt sidan för 5.000 allergiker. (För övrigt måste väl dessa allergiker äta medicin så fort de går utanför dörrarna hemma.) Just detta att det är så självklart att vi ska "visa hänsyn till allergiker" förundrar mig. Vem visar hänsyn till hundar och hundägare?
För övrigt, vet ni att man använder hundar inom vården med stor framgång? Såväl inom långvården, äldreomsorgen och på barnavdelningar används hundar som besökshundar. Tillfrisknandet påskyndas och patienterna kommer hem snabbare.
Det är intressant att man med framgång använder hundar inom vården men att de inte ska få vara med i kyrkan - p g a allergi. Ursäkta mig, jag är inte övertygad om argumentationen vad gäller hundars vara eller icke vara i kyrkan - eller andra offentliga miljöer.
Förresten, varför är vi svenskar så mycket mer allergiska jämfört med övriga västvärlden - eller är vi det, kanske tror vi bara det? Jag vet inte, jag vet bara att vi i Sverige har en sällsynt märklig inställning till detta med hundars närvaro i vardagen.
Avslutningsvis, visste ni att barn som växer upp med husdjur eller på bondgård är mindre sjuka och visar på en väsentligt lägre procent allergier? Lite provocerande kan jag då slänga ur mig att vi kanske ska ha med hundarna oftare och på fler ställen - just med tanke på allergier och för att motverka dem.
Jag är medveten om att jag nu rör om i ett getingbo och att jag säger saker som man inte förväntas säga. Jag vet inte allt som är rätt eller fel, jag blir bara förundrad över hur ensidigt och enkelspårigt det blir ibland. Det finns oftast flera sidor att ta i beaktande - varav en sida är hänsyn till allergiker.
Helst skulle jag vilja se en kyrka som annonserade att "Vi välkomnar alla till gudstjänsten - även hundägare med sina hundar. Rasta inte hunden på kyrkogården så bjuder vi på vatten och Frolic till er hund."
*skrattar lite glatt*
Det vore något, ni! Den kyrkan skulle bli full till gudstjänsten.
ska man tänka som du gör Rosenhaga så skulle jag alltså utsättas för de mediciner jag inte tål och kanske dö på kuppen MEN jag kanske tål det sen - om jag överlever vill säga. Eller jag kanske ska utsätta min m2b för mjölk trots att han är laktosintolerant.
Eller som du säger, att om man har pälsdjur från det att man föds så blir man inte lika allergisk som andra. Min mamma har alltid haft pälsdjur men när hon kom upp i tonåren så vart hon helt plötsligt så allergisk mot hundar och katter så att hon kan dö om hon gosar med dem.
Dessutom om man nu ska få bort alla allergier så ska man sluta städa hemma. Det där med att vi har så rent hemma är en sak som faktiskt kan leda till utvecklade allergier, men hur många av oss vill sluta dammsuga hemma för att kanske få bukt med något sådant.
Dessutom det där med att vi är så mycket mer allergiska, det finns ingenstans förutom här i norden där så många vuxna faktiskt tål mjölk.
Dessutom handlar det inte om att "ta hänsyn" utan att faktiskt respektera sina medmänniskor.
Måste få berätta en liten historia appropå det här med allergi och då hundar.
Min somn skulle springa ett sk "knatteknat" för några år sedan och jag stod vid målet för att ta imot honom och eftersom jag har stor hund- Berner sennen så ställde jag mig en bit ifrån alla människor. Av hänsyn till hundrädda mm. Döm om min förvåning när en äldre kvinna med ett litet barn ställde sig precis intill oss och började gnälla och skällapå mig om hur allergiskt hennes lille barnbarn i vagnen var och hundar inte skulle få vara bland folk bla bla. Då kunde jag inte låta bli att ställa frågan till henne varför hon i all världen i så fall ställde sig precis bredvid oss när det fanns 4-5 m tillgodo på varje sida om oss och att vi befann oss i en mycket populär park för hundägare. Tanten pös iväg som en avlöning...
Vi är olika och tycker olika så är det bara.
maljor,
Avseende allergi för pälsdjur så finns det dels kontaktallergi och dels de fåtal som är så allergiska så att de inte kan vistas i miljöer där pälsdjur någonsin har vistats, du verkar tyvärr tillhöra den senaste kategorin. (Du vet naturligtvis redan detta, men jag tänker på andra som läser tråden.)
Jättetråkigt att du är så allergisk att du har svårt att klara vardagen, det kan verkligen inte vara roligt eller enkelt för dig. Om jag som hundägare vistas i närheten av dig så får du en allergisk reaktion - eftersom min hunds hudflagor finns överallt på mig då jag har gosat med min hund. (Det är inte hundhåren/pälsen man är allergisk mot som folk i allmänhet tror.)
Din mammas utveckling mot allergi är naturligvis tragiskt, men kan knappast tas för ett statiskt underbyggt underlag. Det är fastställt att barn som växer upp i på bondgård inte utvecklar pälsallergi i samma utsträckning som andra barn. (Skillnaden är inte marginell utan flagrant markant.)
Du har anturligtvis rätt avseende detta med att städa hemma, vi borde göra det i mindre omfattning. Att kliniskt ta bort alla bakterier och andra naturliga ämnen är inte så lyckat, vi har det helt enkelt överlag för rent hemma och forskningen har kommit fram till detta. "Lite skit i hörnen..." är inte så tokigt faktiskt.
Kul att du tar upp detta med mjölk. Tänk att vi i Norden är rent fysiskt byggda för att klara av att dricka mjölk. Tänk på att asiater klarar alkohol sämre än oss västerlänningar, det är något ensym de saknar. Har i och för sig inte så mycket med allergi att göra men visst är det intressant!
Jag respekterar mina medmänniskor och visar följaktligen hänsyn, tro inte annat. Just därför är det viktigt att lyfta frågan om hundars/djurs närvaro i vardagen för merparten av oss. Ja, att lyfta frågan bortanför ett fåtal allergiker.
- Jag tänker på alla gamla som aldrig har någon fysisk kontakt med en levande varelse - förutom sitt husdjur eller besökshunden eller besökskatten inom vården.
- Jag tänker på alla hundägare som aldrig går i kyrkan. Detta på grund av ett fåtal allergiker. Låt oss införa en allergikerkyrka per stift eller härad istället! Då kan vi dessutom se till att allt är anpassat för alla allergiker, t ex att man inte får ha primulas, ginst eller pelargoner på gravarna. Att kyrkan svabbas med allergiprövade rengöringsmedel och inte Ajax. Att man inte tänder levande ljus av hänsyn till de som inte klarar av detta. Ja, allt som vi med vår kunskap kan åtgärda - låt oss för Guds skull göra det! (I en kyrka per stift och inte ALLA kyrkor i alla stift.) Det vore att visa hänsyn och respekt.
Vill bara visa sympati med Berner. Har själv varit med om det där, fast dom var hundrädda. Hela fotbollsplanen var tom men dom skulle givetvis stå bara en meter från mig och min spralliga unghund! Hunden var kopplad.
Sen håller jag med Rosenhaga om att folk har en viss okunskap om vad det egentligen är som dom är allergiska mot, det är saliv, hudflagor och kvalster. INTE enskilda hårstrån!!!
Själv är jag allergisk mot katter men respekterar att katten i vårt hus springer i trappuppgången och katten som vi har på min arbetsplats också. Jag behöver ju inte ta upp den och gosa med den!
Söta_Bruden
Min hund var också kopplad och satt ner och ville givetvis lukta på de "trevliga" människorna som kom , som han trodde,för hans skull fram till just oss.
Jag blir så trött på folk ibland!
jag vet inte riktigt vad du läste men jag skrev bara att jag inte tålde vissa mediciner.
jag har absolut ingenting emot en hund och skulle gärna själv ha en om det inte var för allergibiten och det faktum att vi aldrig är hemma MEN precis som för barn så är det vissa ställen som en hund inte hör hemma.
berner
Jag förstår att du blir irriterad på såna människor. Förstår inte att man ens kommer på tanken att gnälla när man väljer själv vart man ställer sig och när du dessutom hade hunden kopplad. Konstiga människor finns det gott om!
Jag hade en klasskomis( numera ganska känd politiker) som är så allergisk mot hundar att han och jag inte kunde sitta bredvid varandra, trots att jag hade en "allergi snäll" pudel hemma. Tur var ju det för honom tålde jag inte och det berodde inte på allergi....