• rottizz

Får man ha hunden med i kyrkan?

Vill gärna att vovven "har hand" om ringen... Men får man ha hundar i kyrka?

• Svar på tråden Får man ha hunden med i kyrkan?
  • petruschka

Jag tror inte att man får det, pga allergirisken (även efteråt). Men tack och lov får man ta hunden med sig in i himlen om skatten är betald

• Qute

Jag tror verkligen inte att man får ta med sig hunden in i kyrkan. Och det har med respekt för kyrkan att göra.

• Marskatt

Nej, hundar får inte ens följa med in på kyrkogården i normala fall.

• vixen not a tramp

Finns en eller flera gamla trådar om detta...

• Fru Cinderella

Vill inte reta upp någon med denna fråga, bara nyfiken i min okunskap. Varför skulle det vara respektlöst o ha med hunden på kyrkogården/i kyrkan?

• Qute

Svarar efter min åsikt. Jag anser att kyrkan är "helig" och där visar man respekt= skriker inte, svär inte, har en respektabel klädsel(alltså hel och ren och inte för vulgärt)och tar inte med sig djur. Och vad det gäller kyrkogårdar tycker jag det säger sig självt, då hundar kissar och personligen så skulle jag bli galen om jag såg en hund stå och kissa på min älskade morfars grav.

• Fru Cinderella

Qute

Ah, ser din poäng ang. kyrkogården o håller med. Ang. kyrkan, förstår vad du menar. Men som icke-kristen håller jag inte med om att jag tycker det skulle vara respektlöst. Men bara min åsikt. Följer inte religionen och tänker därför inte ifrågasätta

Tack så mycket för svaret!

• Lady o Lufsen

Det finns faktiskt dom som har haft sin hund som RINGBÄRARE!!!!!

Helt undrebart, tycker jag!

Huruvida dessa hundars mattar o hussar har gift sig borgerligt eller kyrkligt vet jag inte...

• Lady o Lufsen

Tycker för övrigt absolut inte att det är respektlöst att ta med ett djur in i kyrkan!

• Rosenhaga

Hejsan!

Vi gifte oss borgligt i en jättefin lokal och hade vår hund som ringbärare. Det var succé och en av höjdpunkterna på dagen/kvällen. Vi ser vår hund som familjemedlem och det var viktigt för oss att han fick vara med både under vigseln och på festen. Gick alldeles utmärkt.

När jag sjöng i kyrkokören under ett par år hade jag alltid med mig hunden. Han låg på min jacka vid mina fötter och sov under repetitionerna. Det var aldrig någon som hade något emot det, tvärtom. Jag var fodervärd för blivande ledarhundar och det var viktigt att de var med i olika sammanhang som social träning.

Svar på tråden Får man ha hunden med i kyrkan?