• Örebroare

14 juli 2007

Idag är det exakt ett år kvar tills jag gifter mej!!! Det känns så himla häftigt!

Det kanske finns fler här som gifter sej det datumet? Eller iaf i juli nästa år?

Isf kan vi väl utbyta erfarenheter om allt, hur långt har ni kommit i planeringen, hur mycket får klänningen kosta, vilken fotograf har ni valt,hur många ska ni bjuda o.s.v.

• Svar på tråden 14 juli 2007
  • Örebroare

Är stället fint då? Hur ser det ut inuti, är det nytt och fräsch, gammalt, fint eller slitet? Och hur ser omgivningarna ut?

Jag tycker det är jättesvårt att bestämma. Vi ska kolla på Örebro slott snart, vet du hur det ser ut? Det är ju häftigt, men jag vet inte om det känns för gammalt inuti?

Annars funderar vi på att ha festen på en gård, där det både finns stugor att hyra, bad och fina omgivningar, men själva festen skulle hållas i en häftig och helt nybyggd lokal isf! Men det tar ca 50 min att åka från kyrkan till den lokalen, är det lite för långt kanske?

• Duchess

Det är ett rätt rustikt ställe. Jag har några bilder som m2b tagit - vill du se kan du maila mig, spock318@hotmail.com

Vi kikade (på nätet och IRL) på säkert 50 ställen innan vi bestämde oss. Vill man bjuda runt 90 personer så är det många ställen som går bort på en gång eftersom de inte kan ta emot så många gäster. Vi ville inte heller ha en alltför pretentiös fest. Även om vi båda är intresserade av stil och form, så är vi inte pretentiösa. Frack och långklänning skulle kännas helt fel för oss. Ett mer lantligt och rustikt bröllop blir därför helt perfekt för oss!

Enda nackdelen hittills är att vi måste ta all alkohol via gården. Det gör att kostnaden skjuter i höjden...

• Örebroare

Ja verkligen, halva kuvertavgiften kan ju bestå av alkohol och det känns lite sådär...

Hur långt är det att åka då, från kyrkan till festlokalen?

• Duchess

Here's the best part: det är ca 3 km från kyrkan till festlokalen! :D

När det gäller alkohol så tänker jag försöka driva igenom en lösning där personalen serverar vin (med påfyllning) runt borden istället för att det står flaskor här och där. Då tror jag att det dricks lite mindre, och det blir inga halvöppna flaskor över. Om vi ska ha betalbar (fortfarande en öppen fråga) senare under kvällen, så får folk betala vad de vill dricka.

• Örebroare

Det låter jättebra att lokalen är så nära, så skulle jag också vilja ha det, men det är verkligen omöjligt att hitta någon bra lokal så nära kyrkan som vi ska gifta oss i!

Självklart så ska du se till att vinet serveras och att inte flaskorna ställs på borden, jag tror som dej att det är stor skillnad på hur mkt folk dricker och vad kostnaden hamnar på! Go girl!

Belalbar är en svår fråga, men jag tror inte att vi kommer att ha det, känns svårt med alla gamla i min släkt som även är nykterister. två glas vin till maten går väl att försvara men att det ska vara bar efteråt för att folk ska få i sej mer (än vad de redan fått) känns konstigt. Det är ju trots allt ingen suparfest utan en fest för att fira vår kärlek!!!

• Duchess

Jag är inte heller någon anhängare av betalbar. Både min och m2b's släkt är kyrkliga, och där finns ingen tradition öht av att drick alkohol, i alla fall inte bland den äldre generationen. Jag gillar inte heller när folk får lite för mycket att dricka, och har svårt i största allmänhet att hantera berusade människor. Å andra sidan vill m2b gärna ha betalbar, och tror inte att det kommer att vara något problem. Så vi får se... :)

• Örebroare

Ja, det är en hel bunt med svåra beslut man måste ta inför bröllopet!

Våra släkter är också religösa, fast min blivandes släkt tar gärna ett glas vin till fin mat medan min släkt består av uteslutande nykterister!!!

Hur mycket kommer det kosta med er festlokal, vad landar priset på per person?

• Örebroare

Hur gamla är alla ni tjejer som varit inne på den här tråden?

• Gabbies

jag är 23, 24 nästa år när jag gifter mig..

Svar på tråden 14 juli 2007