• Örebroare

14 juli 2007

Idag är det exakt ett år kvar tills jag gifter mej!!! Det känns så himla häftigt!

Det kanske finns fler här som gifter sej det datumet? Eller iaf i juli nästa år?

Isf kan vi väl utbyta erfarenheter om allt, hur långt har ni kommit i planeringen, hur mycket får klänningen kosta, vilken fotograf har ni valt,hur många ska ni bjuda o.s.v.

• Svar på tråden 14 juli 2007
  • Duchess

Vi kommer att berätta för släkten i samband med att vi förlovar oss om två veckor :)

Min mamma vet en hel del, men annars är det inga släktingar som vet något. Vi har tillfrågat värdpar/toastmasters i vänkretsen (som tackat ja), men de är instruerade att hålla tyst i några veckor till...

• Örebroare

Det låter jättemysigt! Vi kommer förmodligen inte berätta för fler sen när familjerna vet, förutom dom som ska vara involverade eller hjälpa till med planeringen.

Det känns roligt också att de får bli överraskade när inbjudan dimper ner i brevlådan! Men vi ska flytta nästa år, så vi har iaf den nyheten som vi ska dela med oss av till våra kompisar snart!

• Duchess

Hur långt i förväg har ni tänkt skicka ut era inbjudningar? Etikettsböckerna talar om 6-8 veckor, men det tycker jag låter helt galet, speciellt för oss som gifter oss i semestertider. Själv börjar jag planera min semester nån gång i februari-mars (speciellt om det ska resas utomlands). Därför tänker jag mig att det vore bäst att skicka inbjudningarna redan i februari, för det vore ju enormt tråkigt om någon skulle behöva tacka nej bara för att vi var sena med våra inbjudningar och de redan gjort upp andra planer.

Vad tror ni?

• Örebroare

Jag håller med dej om att man nog måste vara extra tidigt ute när vi gifter oss mitt i sommaren, men februari känns ändå lite väl tidigt...

kanske april?

• Snö brud

Ja vi planerar semestrarna redan i mars, så slutet av februari kanske skulle funka.

• Duchess

Jag vet att alla inte planerar saker lika långt i förväg som jag själv gör, men för mig skulle det kännas tillräckligt illa även om det bara var en enda person som inte kunde komma pga att vi skickade inbjudningarna för sent. Då struntar jag hellre i etikettboken.. så det blir nog nån gång i februari för vår del! :)

• Örebroare

Jag var och kollade på en festlokal idag och han som ägde herrgården var så himla dryg! Han var en riktig besserwisser som visste precis hur jag vile ha mitt bröllop...

Han frågade hur många vi hade tänkt att bjuda, då vi svarade runt 100 så sa han: "Om ni bjuder 100 kommer det garanterat inte komma fler än 80 och då räcker den här salen."

Men jag håller med dej Duchess, när man väl har gjort klart gästlistan så bjuder man ju bara dom som man vill komma!!!

• Duchess

Vilken typ! Kommer ni att välja den herrgården trots hans attityd? Ibland kan det ju vara värt det, om lokalen är jättefin...

Gästlistan ja.. puh! Vi kämpar med den redan nu, och inte kommer det att bli lättare när vi måste spika den.

Vi började med att sätta oss ner och lista alla som kunde komma ifråga. Vi listade dem i fem grupper: hans släkt, min släkt, gemensamma vänner, hans vänner, mina vänner. Den listan slutade på över 200 personer. Sedan började vi jobba. Tack och lov att vi har tid på oss...

• Örebroare

Nej, vi kommer nog inte att välja den herrgården, både pga hans attityd och pga för små rum, dessutom är många herrgårdar slitna inuti och det tycker jag är tråkigt!

Vad skulle ni ha för typ av lokal?

Vi hade nog ca 120 personer på vår första lista, men vi började med att bestämma oss för ett barnfritt bröllop, vilket gjorde att iaf 20 personer försvann från listan, sen får vi se om vi behöver sålla ytterligare, beror väl på ekonomin och hur trevliga folk är under det närmaste året!!!

• Duchess

Vi ska hyra in oss på en gård, faktiskt. Ett ställe utanför Linköping som i vanliga fall har Bed&Breakfast samt serverar mat till konferenser, julbord, 50-årskalas osv. Förutom (som vi hoppas) god mat har det fördelen att vi kan inhysa 30 av gästena på gården, och det är bra eftersom många måste resa rätt långt.

Vi har också sagt att vi väntar med att spika gästlistan till just innan inbjudningarna ska gå ut. Förhållanden kan ta slut eller bildas, och vi vet inte vilka vi kommer att umgås mer eller mindre med om ett halvår. Så det får väl visa sig :)

Svar på tråden 14 juli 2007