• elora

Sept-06 by Nonika # 2

Ny trådstart för oss tjejer som håller hus med Nonika mfl :D

• Svar på tråden Sept-06 by Nonika # 2
  • j o n n a h

Ell: Vad roligt och skönt att du hittat kläder till brudnäbbarna! och självklart är det viktigast att du och näbbbarna är nöjda! Fint det låter med vitt och rosa näbbar!

Såklart du kan "sno" idén om lapparna i lådan, tror inte jag var först med det ! Kom faktiskt på en idé till, men då blir det väldigt "offentligt", nämligen att ha ett jättestort vitt ark, och så får alla skriva sina hälsningar på samma papper, huller om buller liksom. och så sparar man kanske en ruta i mitten för ett kort på oss, och datum och sådär, och så ramar man in hela kalaset i nån fin ram. Vad sägs om det?

• elora

Hej hej! Ett sent inlägg som vanligt ;D

Johanna23: Jaa det är ju roligare om du är aktiv ;) All planering är kul att ta del av och få idéer av, som t ex dina förslag om "gästbokslappar". Väldigt bra idé! Man blir nästan lite avis ändå att man inte får arrangemanget m m fixat av andra för vissa dagar känns det bara för mycket. Var gifter ni er om man får fråga? ;)

Ell: Jaa tiden brukar gå fort när man väl är ledig, själv jobbar jag ju på och är inte ledig förrän veckan innan bröllopet och 1-2 veckor till därefter.
    Va kul att ni tillsist hittade kläder till näbbarna, det är ju ändå du som ska känna dig nöjd! Det går ju inte att ta hänsyn till alla andra för då blir det ju bara "häjkon-bäjkon" ;)

Maja STHLM: Hoppla, vi gav dig väl inte beslutsångest nu? Hihi...
    Ska bli spännande att se vilken du väljer, alla var ju speciella på sitt sätt. ;)

Senaste nytt från oss: Vi åkte förbi kyrkan igår som hade sommaröppet och tog tillfället i akt och stannade till med min väninna som ska fota oss som sedan gick runt i kyrkan och fotade från olika vinklar för att se var ljuset låg bäst. Klockan var runt 13 så något lägre på himlen står nog solen och skenet är nog mildare dessutom, och det är verkligen ingen nackdel.

Utanför kyrkan hittade vi några platser för familjefoto innan, bl a på baksidan där man får med hela kyrkan. Jättevackert. Nu har vi beställt några moln på himlen men i övrigt fint väder :D

Ska ringa till församlingshemmet och fråga ifall vi kan åka dit på fredagen när vi ändå ska duka, och lämna kläderna så de är på plats och slipper bli skrynkliga efter bilfärden. Fotografering kommer att ske någon timme innan vigseln med hela familjen. Det gäller nog att vara snabb då minstingen tröttnar så snabbt. Sedan kanske vi gör ett nytt foto-försök efter vigseln men då åker vi en bit bort och tar foton vid vattnet. Vi vigs ju på en ö och har då fastlandet bakom oss som "horisont" vilket är bra när man fotas vid vattnet.

• elora

Arrrgh: Jag kom åt enter-knappen så jag hann inte skriva klart, men jag ska inte vara långrandig vilket jag lätt blir...

Kvar att göra: bordsplacering, vigsel/festprogram, klippa bordsdukar, handla engångsprylar (muggar etc) baka bröd, fixa mp3, lägga upp klänningen, kemtvätta frack, bestämma psalmer o sololåtar, huvva det är nog ännu mer kvar!
    ;)

Mest stressamt av allt är att det bara är just 11 veckor kvar. Det blir inte så värst länge om man tänker typ "11 måndagar"...tycker jag...gäsp...zzZZZzzz

• evkasu

Hej girls,

elora- jo vi har en del bortfall men då en utlandsboende som inte får ledigt, gamla & sjuka som inte orkar ta sig 30 mil till vigseln och en krock med annat bröllop. Alla har dock hört av sig, nu tre dagar efter osa väntar vi på en person bara, en kompis flickvän som fått till idag på sig.
    Men min mormor kommer iallafall, har lovat ordna så hon körs hem på natten av någon, hon har hjärtproblem och vill inte sova borta. Hennes bror är dessutom i princip döende så det är med reservation hon tackat ja. Men eftersom morfar dog i början av året så vill jag så gärna att hon ska få komma iväg lite. Min farmor har dock fått njursvikt så hon blir sämre & sämre. Känns som om alla gamla runt mig bara blir sämre nu, känns trist när man samtidigt har en sådan lycklig tid i sitt liv.
    Av 49 inbjudna kommer 41 som det verkar idag.
    Vad bra att ni kunnat reka fotoplatser!
    Vi ska träffa vår fotograf på vigselplatsen första helgen i augusti, sista gången vi åker upp innan bröllopet.
    Jag har också hittat en massa utgifter som försvunnit in i annat, så det blir ju dyrare än man tänkt sig, absolut, massa smågrejor?.jag är glad att vi hade en del sparpengar innan och slipper snåla, även om vi levt väldigt sparsamt i år.

Johanna23 - vad skönt att festvåningen ordnar allt åt er, jag är lite nervös över alla detaljer nu, typ dukning osv. Jättebra idé med korten istället för gästbok!

Igår beställde vi vin på nätet från Tyskland, hoppas bara det inte fastnar i tullen nu? tur att det finns försäkring. Det som är extra bra är att vi då beställer frakten hela vägen hem till svärföräldrarna där vi gifter oss.

ell - vad snygg din bukett låter!
    Pirates-filmen var absolut bra, ungefär som jag väntat mig med tanke på ettan, varken sämre eller bättre. Jack Sparrow är ju en toppenkaraktär tycker jag, med humor i. Jag tänkte mycket på att musiken var bra i denna film, inte bara vanlig sjörövarmusik om man säger så, i någon scen hade de lagt på ett klassiskt musikstycke t ex.

Ja, hörni, ikväll ska jag ut på stan och dricka vin med lite vänner, hoppas vädret håller sig till kvällen!

Berätta mer om hur det går för er nu, det är så kul att läsa nu när det drar ihop sig!

• Majs Sthlm

visst har jag beslutsångest...

nu på lunchen provade jag en till som jag gillade jättemycket - brudklänning 4 - gå gärna in på min sajt och kolla in även den!

jag väljer nu mellan fyra retro-klänningar är jätteglad för feed-back!
    kolla bilderna på majssthlm.blogspot.com/

vad långt ni andra verkar ha kommit förresten... fast jag vet att det är jag som är onormal!

• Ell

Hej tjejer!

Majs Sthlm: alla fyra klänningarna är ju fina på sitt sätt, så jag tycker det är svårt att bestämma sig för vilken som är finast! Det är ju så olika på smaken, och sen beror det ju på din stil i övrigt, som ingen här vet något om. :)

Du är inte alls onormal. :D Förra sommaren gifte sig en av mina väninnor, de planerade hela sitt 90-personers bröllop på 1,5 månad... det gick ju bra, fast jag skulle ju förstås inte klara av att göra så eftersom jag är ett kontroll-freak som måste ha allt klart långt innan det är dags. :) Vad annat har ni kvar att göra? Blir det ett stort bröllop?

Johanna23: ja det låter ju också som en bra idé, men den med korten i lådan tyckte jag var bäst. :) En annan idé som jag sett på nätet: man köper en stor vit tallrik och porslinsmålningspennor, låter gästerna skriva sina namn på tallriken. Efter bröllopet är det bara att sätta tallriken i ugnen (står på pennorna hur man ska göra) och sedan kan man t.ex. hänga upp den på väggen.

I går på kvällen hade vi svårt att sova, eller jag åtminstone. :D Vi låg och funderade på allt möjligt som gäller både bröllop och hus, vi pratade nog 2 timmar innan vi somnade till sist. Det känns väldigt nervöst och stressande just nu, men vi har ju varandra, och det är inte så lång tid kvar innan bröllopet är över. Det är jättekul att planera, men just nu längtar jag tills allt är över, så att man kan slappna av! (iaf två veckor innan vi börjar med husgrunden) :D

Vi bestämde oss för att bränna en cd med all musik som ska spelas på vigseln, och ta min stereo till vigselrummet, så får någon bara trycka på play och stop. Det blir enklast så. :D

evkasu: ja, CAPTAIN Jack Sparrow är verkligen en bra karaktär, man var ju alldeles ifrån sig första gången man såg filmen! :D Blir nog till att se den nya filmen också. :)

Nu ska jag ta mig i kragen och städa lite, det är nog två veckor sedan jag dammsugit här hemma! Vi är ju aldrig hemma, dessutom är det så varmt så man orkar inte städa. :) *lat*

Ha det så bra, allihop!

• Nonika

Hej tjejer!
    Jag vidarebefodrar ett inlägg som jag precis skrev under "fotograf". Läs och begrunda...

Vi hade bokat vår fotograf för flera månader sen. Och så skickade jag ett påminnelsemail till honom, för att "kolla läget", så han inte glömt etc.

Då fick jag ett svar att han visst var dubbelbokad, och han bad vädligt mycket om ursäkt för det (det var nåt evenemang med jobbet som bara han kunde presentera, han har ett vanligt jobb utöver fotandet). Men han har redan tagit kontkat med en kollega som är yngre och som har lång erfarenhet av bla bröllopsfotografier.

Han har vidarebefodrat adressen till vår hemsida till honom, och redan bokat honom åt oss.
    Jag tyckte det lät bra, för jag har för mig att han ska vara bra.

Så till problemet...ikväll berättade jag för en av mina närmaste vänner att vi ska ha honom, och då visar det sig att han fotat hennes sambos syster och hennes man när de gifte sig. Det var för 4 år sen - och de har inte fått någta bilder ännu! De betalade dessutom i förskott! Han tog pengarna och drog verkar det som...de har försökt få tag på honom, men inte lyckats. Så ikväll har jag sms:at både hans mailadress och mobilnummer till dem.

Vad gör vi nu då?!

Det kryllar ju inte direkt av fotografer, och många är väldigt dyra.
    Om man låter bli att betala i förskott...?
    Men, jag vet inte..man vill ju inte anlita nån som gjort nån annan så illa, eller hur skulle ni ha gjort!?

De har inte ett enda fotografi från sin bröllopsdag...kan det bli värre?

• Nonika

Johanna 23 och Maja Sthlm, välkomna!!

Har inte varit så aktiv på ett tag. Har varit ute i stugan och softat.

Skulle ha jobbat torsdag och fredag och sen gått på semester, men så sökte jag en garantidag på fredag och fick den. Min lilla snutta kommer hem från sin pappa i morgon efter att ha varit borta i 2 veckor
    I morgon skulle jag ha jobbat 8-20, men så tänkte jag.."äh, jag chansar" och ringde upp personalaren och frågade om jag kan vara ledig i morgon också, och det kunde jag!

Så min semester har börjat NU!!!

*klackarna i taket*

• Nonika

Va, är det ingen som varit här sen igår?!
    Jag som trodde jag var sämst på att komma hit...

Idag har det planerats en hel del. Förts åkte vi till systemet och köpte 23 bag-inboxar med vin. 18 röda och 5 vita. Borde räcka va? Till 73 gäster, varav i alla fall 7 st inte dricker alkohol, och en väldigt sparsamt.

Sen gick jag in på Ica, som vi har beställt maten av. Våra beställning satt på väggen, så vi är inte bortglömda. Det var en ung och trevlig kille som hjälpte mig att fundera. Bokade vilket bröd vi ska ha, och valde det som såg godast ut. Det är dessutom mjölkfritt vilket är superbra, eftersom en av gästerna är laktosintolerant. Passade även på att boka ett paket smör som är laktosfritt också, för hennes skull.

Han ringde senare när han hade pratat med en annan rutinerad tjej (som har semester...henne ringde han hem till!), och sa att han hade räknat lite fel på hinkarna. Alltså, salladen kommer i 10-litershinkar med lock, eftersom vi själva ska lägga upp det på fat. Han hade först räknat på 16 hinkar, men det visade sig bli 6 st istället då får det ju plats i en kombi.
    Det blir alltså 2 hinkar potatissallad, 2 pastasallad, och ca 2 med vanlig sallad. Tycker det låter för lite...ska ringa och rådfråga min chef - han som vi brukar prata med. Han har haft egna restauranger och är kock från början.

Sen ringde jag upp fotografen, som hört av sig på min mail. Han verkar trevlig och seriös. Vi mailade till 2 st igår, och båda har hört av sig.
    Kolla gärna på hans hemsida: www.kimlill.se
    Fina bilder, eller hur?!
    Han vill träffas innan, det verkar också bra. Nog för att det blir mycket dyrare än vi tänkt oss, men det lär det ju vara värt.
    Man vill ju gärna ha fina bilder från en dag som denna!

Sen kom svärfar hit och planerade med papper och penna, och skrev upp varenda detalj han gillar att ha koll - precis som jag

Så dagen innan, dagen D och dagen efter är planerade i minsta detalj nu. Småbitarna börjar falla på plats...det är inte mycket som kan gå fel nu.

• Majs Sthlm

Nonika:

så ni ska "laga" egen mat? Med viss hjälp av ICA? Eller hur hänger det ihop? Jag har varit dålig på att läsa allt historik.

Vi har ju tänkt oss att laga så mycket som möjligt själva. Förrätt och efterrätt inga problem bara vi kan kyla det. Huvudrätt typ tjälknöl med potatisgratäng och rödvinssås. Potatisgratängen funderar vi på att beställa från Hemköp eller nåt, kanske ogräddad. Jobbigt att fixa med all potatis...

Svar på tråden Sept-06 by Nonika # 2