• elora

Sept-06 by Nonika # 2

Ny trådstart för oss tjejer som håller hus med Nonika mfl :D

• Svar på tråden Sept-06 by Nonika # 2
  • Nonika

Hej alla!
    Är hemma från jobbet, åkte hem tidigare...det är jobbigt just nu

Har passat på att fixa lite hemifrån istället. Har bla ringt frissan, och hon ska snart ringa upp mig.

Sen har jag ringt systemet och bett dem lägga undan all vin åt oss, dvs; 18 boxar rödvin och 5 boxar vitt vin (3-liters).

Har mailat till vår fotograf för att höra att han inte glömt bort oss, och samma sak med Ica, men ingen har svarat. Jag menar, vi bokade ju dem för en evighet sen, så det är bäst att dubbelchecka.

Är ledig i 2 dagar, så jag funderar på att åka ut till stugan där vi har alla bröllopsgrejer, och börja skriva namn på stenarna, som vi ska ha som placeringskort, eller vad heter det? ja, ni hajar säkert

Sen har vi en hel hög personbeskrivningar att göra...och så har jag en hemlis som jag inte kan berätta här, eftersom min M2b är här ibland och kikar.

Abeth; ja, det är mycket med sånt där...huvudsaken att du mår bra och får i dig mat iaf

elora: Vi har inga toaletter alls egentligen, vi har utedass vid vår festlokal. De har ordnat det så mysigt att utanför finns ett litet tvättfat på en bänk, med tvål och papper, och till och med en liten spegel sitter på väggen Om det inte regnar kan man ju ha en korg där.
    Däremot ska jag ha en korg inne på handikapptoan, den enda toan som finns. Jag misstänker att en del kommer att använda den, trots att de inte ska det.

Ha det bra så länge!

• Tesso

Nonika:
    Hur många blir ni på ert bröllop?
    Funderar på hur mycket vin man ska ha till maten. På systembolaget hos oss kunde de inte svara så det är lite svårt att beräkna. Var har du köpt karafferna och för hur mycket? Letar som en tok, men antingen är de för små, fula eller dyra.

• Nonika

Tesso:
    Vi blir sammanlagt 73 st, som det ser ut just nu. Kan bli 72 (vilket vore bättre egentligen eftersom det blir ojämna par..).
    Vi har räknat på 70 st som dricker alkohol, vilket det ju inte är, men för att vara på den säkra sidan.

Karafferna har vi köpt lite varstans, så de är olika. På Ikea hittade vi fina, de är jättestora, nästan lite för stora tycker jag. Fyndet gjorde jag på Ö&B, där hade de jättefina karaffer för 40:-st, jag köpte 4 st direkt. De på Ikea var mycket dyrare.
    Sen har vi 2 egna i kruk-material, samt vi får låna 2 sådana också.
    I nån av karafferna kommer det att bli vitt vin, sen blir det vatten i vanliga tillbringare. Om vi inte ska köpa några backar med vatten, och ställa ut flaskor...det blir så mycket på borden bara...

Hur gör ni förresten med vatten och läsk? Ställer det på borden?
    Och bröd? Vi ska ju ha buffé, men vi funderar på att ha bröden nån annanstans än på bufféborden, för det tar sån tid om alla ska stå och dela bröd och lägga på smör.

• elora

Abeth: Näää det är klart man inte vill veta med första barnet tycker jag...det är ju nog spännande att inte veta exakt ALLT som sker i kroppen :D

Tesso: Vi har räknat 1 flaska vin per 2 pers. Det blir ca 5 glas per flaska har de flesta svarat som har haft bröllop. Och är det 3 rätters kanske det dricks ca 2 glas vin ("normalmängd").
    Så till 90 personer har vi köpt 50 flaskor vin samt lite extra som är tänkt till festen med som får täcka om det blir "snålt".

Har tänkt en hel del på de bröllop jag varit på och för det mesta har allt tagit mycket mer tid än vad man tror så att folk hinner dricka mängder kan jag inte påstå att jag märkt när själva middagen varit. När kaffet ska fram dricks det ju inget och sen när festen börjar så återtar man ju "drickandet" enligt min egen analys ;)
    Nu ska ju detta tag med nypa salt, egna observationer kan ju fela. Men jag har svårt att tro ändå att folk super hejdlöst ifall det inte är ett sånt sällskap o då vet man nog redan om det som komma skall...

(filosofiskt värre...jag är nog lite snurrig haha)

Okey!
    Senaste idéerna: Ska jag göra håruppsättning ändå och ska jag använda slöja?
    Som tur är har jag en kompis med slöja så det är ingen extra utgift.

Och jag väntar än med spänning på prisförslag på "drömringen"....så spännande! Och jag vet _inte_hur jag ska göra. Sitter för tillfället med båda ringarna på mig för att känna hur det känns. Och jag har även provgått lite i skorna förut vilka givetvis klämde för mina fötter svullnade i denna kvava värme.

Nonika: Ha så mysigt i stugan och jobba aktivt nu...inte bara "fysiskt" haha...:D

• Abbes

Ell: Ursäkta sent svar, men det är mycket nu... Jobbar hela sommaren och har bara en veckas semester (om en dryg vecka!) innan bröllopet. Så det blir till att göra utflykter på helgerna för att komma ifrån lite och känna att det är sommar...
    Min förlovningsring är faktiskt "white" 4mm bred, med en liten liten diamant centralt. Jag tycker att den funkar bra till vigselringen, eller ska man kanske säga tvärtom?
    I helgen har jag gjort klart de smycken jag ska ha på bröllopet. Halsband, örhängen och tiara (den har jag bara lite finlir kvar på). Blev nöjd med dem.
    Min mor är florist och vi har kollat lite på hur brudbuketten ska se ut. Kommer nog att ha lila rosor ("ocean song"), en grön anturium och stjärnflocka. Satsar på rund bukett med nedhäng....
    I söndags träffade vi dem som har restaurangen vi ska ha vår fest på. Snackade igenom menyn, upplägget etc. Känns tryggt då de verkar ha koll på hur lång tid olika saker brukar ta osv. Tror faktiskt att jag kommer kunna slappna av under festen eftersom de verkar vara så rutinerade, skönt.

Ha det!

• Abbes

Hmm... Förstår inte varför det blev blink-smileys i slutet av parenteserna ovan???

• Majs Sthlm

Hmmm jag kan inte säga att jag "hänger med Nonika" men jag är en nytillkommen brud med bröllop i Stockholm 16 september 2006. Vet inte om det är läge att vara med här...

Har precis bokat festlokal (i lördags)... Vi hårdjobbade med inbjudningarna i helgen och fick ut de allra flesta i förrgår.

Ingen klänning finns ännu - jag kollar på vintage/second hand. Kanske hittade jag en igår...

Vad värre är: det finns inte ens en ring på våra fingrar... Hmmm nu måste jag/vi verkligen ta tag i det.

Vi har tänkt oss att göra maten själva också; hoppas det funkar!

• Abeth

Majs Sthlm > Det låter som ett trevligt bröllop! Välkommen hit!

Min sambo gjorde en bröllopshemsida åt oss igår som förmodligen kommer att läggas ut på internet i helgen. Vi ska åka till mina svärföräldrar ikväll och skriva ut inbjudningarna. Jag satt hela kvällen igår och stämplade kuverten och skrev adresser. Jätteroligt!

Det som är kvar att göra är:
    *få menyn av kocken
    *handla dricka, kaffe, servetter och eventuella bordsdekorationer
    *beställa tårta och brudbukett
    *lägga ut klänningen så min mage får plats
    *få iväg inbjudningarna och lägga upp hemsidan

Vi höres!

• Ell

Hej allihop!

Välkommen, Majs Sthlm! :)

Nu har vi hunnit hem från vår lilla resa, och jag har hållit hårt i börsen, och inte shoppat nånting nästan. Jag köpte hårspännen åt våra brudnäbbar, men det var ungefär allt jag hittade. Jag sökte klänningar åt dem också, men jag hittade inget som passade till vår fyraåring. De enda fina klänningarna jag hittade var endera för babysar eller tonåringar. :( Måste leta vidare, det finns ju ebay också om jag inte hittar nåt här i stan.

Nu ikväll har vi har varit på träff med hon som har hand om cateringen, och allt känns väldigt bra just nu. Hon drog av 2 euro per person, så det blir en liten aning billigare. (20 kr billigare per person)

Vi kommer att ha ett litet bord bredvid "buffebordet" där vi ställer fram dryckerna, dvs öl, cider, mjölk... vi kommer att ha ett alkoholfritt bröllop, sånär som på öl/cider till maten, eftersom runt hälften av gästerna är nykterister. På borden ställer vi vattenkannor.

Nu tar jag efter Abeth:

Det som är kvar att göra:
    * beställa bukett! (imorgon)
    * köpa klänningar åt brudnäbbarna
    * göra festprogrammen klart
    * göra servettringarna/
    bordsplaceringskorten klara
    * köpa skor åt m2b
    * sy löparna till borden
    * göra skyltar att ha längs vägen
    * diskutera frisyren med frissan än en gång
    * bestämma sminket

Nu ska jag ställa i ordning lite, min bästa väninna och hennes man kommer hit på grillkväll snart.

Ha det så bra allihop!

• Majs Sthlm

Abeth och Ell:
    tack för det!

när gifter ni er? jag blev lite förvånad att du Abeth inte fått ut inbjudningarna än - trodde att jag var typ sist...

Svar på tråden Sept-06 by Nonika # 2