Sept-06 by Nonika # 2
Ny trådstart för oss tjejer som håller hus med Nonika mfl :D
Ny trådstart för oss tjejer som håller hus med Nonika mfl :D
Tjena Majs Sthlm:
Välkommen hit, anledningen till trådstart är att gänget som blev skulle hitta samma "tråd" -vi tar så klart "in" fler septemberbrudar!!!
Är lite seg i kolan men överlycklig för jag slapp jobba extra imorgon så jag slutar redan kl 13, sen ska jag hämta barnen hos mormor och åka hem för att senare på kvällen gå på bio och se Kapten Jack Sparrow ;) Japp, Pirates 2...Ohoy!
Tyckte om den där "kvar att göra listan".
Jag fyller i vad jag kommer på:
Det som är kvar att göra:
* göra fest- och vigselprogrammen klart
* göra bordsplaceringskorten klara
* klippa i ordning löparna till borden
* göra bordsplaneringskylt till entrén
* diskutera frisyren med frissan än en gång
* bestämma sminket
* Handla: engångsprylar (muggar etc) servetter, ballonger, värmeljus, marschaller, snacks, dricka/vischyvatten.
* Lägga upp brudklänningen samt prova cápen som sys till mig
* Köpa underkläder och prova bh, kan ju gå med en under...
* Lämna in frack på kemtvätt
* Provduka
* Beställa tårta och provsmaka innan
* Baka bröd + fixa nattamat
* Ev nya skor åt minstingen
Bröllopsdagen (eller dagen innan)
* Dagen innan: duka, åka över med sprit etc
* Hämta brudbukett, som floristen sätter ihop "rakt upp o ner".
* Hämta tårta
* Hämta hyrskjorta m m till frack
Äsch det är nog mer att göra men man är så trött att man glömmer...Tur det finns papper o penna ;)
Hej på er!
elora - såg "pirates" i onsdags, trevligt att ha något att vila ögonen på?
Just nu känns det som man äter sover andas bröllop, tur att det är lugnt på jobbet för det kommer tyvärr i andra hand, och kommer säkert göra det de närmaste 6 veckorna.
Vi har fått kontakt med cateringtjejen, fått pris som är helt ok, maten är rätt billig men kockarna som är med kostar en del men de är väl inte med så länge som tur är. Har fått nummer till en kvinna som kan ordna med servering men hon är skadad så hon vet ej ännu om hon kan hjälpa oss, ska ringa tillbaka.
Ska ev åka upp o proväta maten i början av augusti.
Igår kom vi äntligen fram till vad vi ska ha för musik under vigseln, har funderat rätt mycket på det. Min lillebror kommer spela akustisk gitarr och D:s syster sjunga, Fred Åkerströms "jag ger dig min morgon" (D fick mig nästan att gråta igår när han sjöng den för mig hemma i köket, älskar honom så) och min bror får sedan spela & sjunga Jose Gonzales The Knife-cover Heartbeats, den i sony-reklamen med de färgglada bollarna om ni känner till den. Texten är inte superpassande kanske men den är otroligt fin på akustisk gitarr. Hade länge planer på att dra sladdar till vigselplatsen o ha cd-spelare men har gett upp det, det är för långt och omständigt.
O.S.A går ut imorgon, alla unga friska kommer. Känns trist att D:s mormor & farmor och min farmor inte kommer (inte så oväntat dock) men vi ska försöka få någon att filma så de får se i efterhand. Min mormor vill nog gärna åka men är ännu osäker. Ska försöka övertala henne imorgon
Ska åka till mamma & pappa imorgon för mer provning av klänningen, nu är den förhoppningsvis ihopsydd med blixtlås, provade den ihopnålad förra helgen. Ska lägga upp den till rätt längd nu, frågan är om man gör det efter brudskorna som är rätt höga eller ombytesskorna, eller däremellan någonstans?
Håller på och funderar på dukning och praktiska smågrejor nu, tur att man är listmänniska, har påbörjat hur många listor som helst.
Har så smått påbörjat festprogrammet.
Vigselringen beställdes i måndags, den blir så fin, dyrare än jag tänkt men jag ska ju ha den hela livet, då får det blir så.
Ha det tjejer, måste jobba lite iallafall!
Förresten Majs Sthlm, välkommen hit! Har ni precis bestämt er för giftermål alltså? Snabba puckar men det blir säkert kanonbra! Blir det kyrkbröllop?
Majs Sthlm > Jag gifter mig den 30 september och sitter o lägger sista handen vid mina inbjudningskort just nu. Anledningen till att de kommer iväg så sent är att vi fick klartecken för lokalen förra veckan. Man kan ju inte gärna skicka inbjudningar utan nånstans att vara...
Vår hemsida ligger uppe nu iaf. Min sambo gjorde den på några timmar *stolt*! Och den går att se här:
www.dalath.com/poe
Nu ska jag klistra färdigt och skriva alla adresser!
Ha en bra dag!
elora och evkasu:
hej på er också! nja inte bestämt oss precis - fästmannen friade förra allhelgonahelgen och vi skulle gift oss i våras men p.g.a. en nära släktings sjukdom/behandling fick vi skjuta upp det hela. som tur är fick vi tag i en festlokal med kort varsel.
ja, det blir kyrkbröllop - en kyrka på Söder i Stockholm.
om ni vill kan ni kolla på
majssthlm.blogspot.com/ - kanske har ni kommentarer om mitt klänningsval? det är mycket det som är på tapeten nu...
Abeth - jättefin hemsida, vad duktigt han är!!! Gillar verkligen hösttemat.
Majs Sthlm - vad kul att du letar 2nd hand-klänningar! Tycker alla tre var fina men den tredje klänningen/bilden tycker jag var allra finast, låter så gulligt med prickarna. Svårt dock om den inte passar, om det inte blir bra sedan ändå efter att den gjorts om. Då tycker jag nog den "i mitten" tror jag, den har en jättefin urringning.
Har precis skrivit ihop en telefonlista till D:s marskalk inför en ev svensexa. Svårt att veta vilka man ska ta med och inte tycker jag, hur nära ska de vara liksom...
Ha en trevlig fredagskväll nu!
Jahaaa girls, då har man fått dreggla lite över Johnny Depp en stund ;)
Abeth: Jag flinade till lite, ni verkade lite lika oss faktiskt ;) Just beskrivningen av varandra med dig som har tusen projekt igång och en karl som lagar god mat och gillar att retas ;)
Väldigt fin hemsida! Gillade oxå hösttemat.
evkasu:
Många järn i elden som vanligt ;) Håller med om val av sånger, lär man stå och tjuta eller vaddå?
Ni har inte så många bortfall av gäster vad jag förstod? Jag väntar smått irriterad på de sista som ska svara...vill ju känna att "OKEY SÅ många kommer"...men men, patience is a virtue som käre blivande sa en gång...
Din klänning förresten, ta nu skorna du ska gifta dig i så det blir rätt direkt ;)
När det gäller ring etc så är jag helt fel person att välja ring för jag kan aldrig bestämma mig till 100 %...Om en ring skulle gå sönder eller tappa en sten, vill jag inte gråta blod över det så jag vill nog ha en som tål lite men ändå är tjusig i min smak ;) Just nu är det ju stålring med diamanter (småååå) som gäller.
Här har vi ju två som håller i svensexa resp. möhippa då vi har gett dem namn o nr på de mest aktuella deltagarna. Och det verkar som de flesta hänger på när det gäller Petter (för de vill så klart ge igen hehe)
MajaSTHLM: Tycker du har hittat tre fantastiskt fina klänningar som är vackra var och en på sitt sätt!
Rent spontant gillar jag ju 50-tals klänningen som känns lite mer festlig och "partig".
De andra är söta med sina mönster men känns lite mer stillsamma, typ borgerligt bröllop. Eller blir det borgerligt kanske??? Ska bli spännande att se vilken du väljer :D
Sitter och knåpar ihop en "Hittills utlagt på bröllopet-lista" och är upp i över 10 tusen som man nog inte ser så lätt på papperet om man inte skriver ner det. Många bäckar små som bekant...
Oj nu faller ögonen ihop...får passa på o sova och drömma om lille herr Depp hehe!
hej vad snälla alla ni verkar vara! och annorlunda jämfört med vad jag hade trott...
jättekul med kommentarer om mina klänningar. men jag som nog hade de två andra (inte 50-talaren) som favoriter...
abeth: vilken fin hemsida! härligt med alla löv och annorlunda, härligt
bröllopskoncept.
evkasu: fint med heartbeat och jag ger dig min morgon. kan också tänka mig den sistnämnda. och min fästman är på knife ikväll - på Arvikafestivalen. och min bror spelar gitarr och min syster sjunger - lät lite likt ditt koncept.
Hej alla!
Kul att läsa alla era inlägg, jag är så sällan inne här på BT nuförtiden, det har väl att göra med semestern och det vackra vädret, tror jag. :D
Igår beställde jag brudbukett! Floristen verkar jätteduktig, och han förstod direkt vad jag var ute efter. Så nu blir det (preliminärt bestämt) en lite droppformad bukett med vita minikallor, champagnefärgade rosor, lite grönt, pärlor, och tallrötter. (!!!) :) Tallrötter låter inte så värst snyggt, men det blir det! Alltså inte jättegrova rötter, utan ungefär 1-2 mm i diameter, som viras omkring övre delen av buketten, som en stomme av något slag. Verkligen svårt att förklara, ni får se bild sen efter bröllopet! :D Det känns helrätt, det blir precis så originellt och konstnärligt som jag vill ha det.
Kom på några saker till som borde vara med på min "kvar att göra-lista":
* göra bordsplaneringskylt till entrén
* Handla: måltidsdrycker, kaffe, sockerbitar, te, ballonger m.m.
* Lägga upp brudklänningen
* Provduka
Imorgon ska jag, svärmor och min lilla svägerska/brudnäbb ut och söka klänningar åt brudnäbbarna. Min egen dotter behöver inte följa med, hon är så liten så hon har inget att säga till om :) (låter jag elak nu?) :D
Ni som har sett pirates-filmen, var den bra? Vi har också tänkt gå på den, men vi måste vänta tills vi har barnvakt nån kväll. Inatt sov dottern hos sin pappa för första gången, det tog 2.5 timme innan hon somnade där...men annars gick det jättebra, hon trivdes hur bra som helst. Jätteskönt att det funkar! Igår kväll hade vi ju kunnat gå på bio, men jag vet att jag inte skulle kunna koncentrera mej på filmen, när man vet att hennes pappa kan ringa närsomhelst om det blir några problem.
Abeth: jättesnygg hemsida!! Verkligen, jag gillar löven och höstfärgerna. :)
Bara en vecka kvar av semestern, snyft. :( Men det har verkligen varit tur med vädret, det har bara regnat en enda dag på hela semestern! Otroligt!
Nu ska vi åka och handla lite mjölk och bröd och sånt som tagit slut, det tycks alltid vara tomt i kylskåpet på söndagarna hos oss...
Ha det bra!
Hej tjejer! Gifter mig 16/9, skrev nog nåt i någon av era trådar i höstas, men har mest läst här i forumet sen dess! Men nu kände jag att det var dags att bli lite mer aktiv, när det ändå börjar närma sig!
Iallafall, vi gifter oss i en relativt stor kyrka och har våran middag och fest i en festvåning som ordnar rubbet för oss , himla skönt! de ordnar med maten, bordsdekorationerna, serivitriser, städning och allt sånt där.. Har ändå hållt på och planerat och planerat sen augusti förra året, och OSA gick ut i lördags. bara 5 av 71 som har tackat nej, visserligen några osäkra ännu, men det ordnar sig!
färgtemat är rosa, chokladbrunt och vitt, brudklänningen hänger i klädkammaren sen i mars.. ringen var klar förra veckan, men jag var inte helt nöjd, så nu gör de en helt ny till mig.. ..
vad som är kvar att göra är allt stämma av med solist, dj, festvåningen, lite justeringar på klänningen, göra klart festprogram och vigselprogram, provfotografera med vår underbara fotograf, planera det sista med toastmaster och toastmadame, köpa en tiara, göra bordsplaceringen, göra provuppsättning och smink hos min frisör. kanske nåt jag inte kommer ihåg just nu också .
Funderar på det här med gästbok, vad tror ni om att lägga ett "kort", alltså vitt lite finare papper, i festprogrammet, och så får gästerna skriva en hälsning på sitt kort och lägga i en låda? istället för gästbok alltså?
ha det toppen!
Johanna23: välkommen! Din idé om kort att sätta i en låda lät jättebra, då kanske folk vågar skriva lite mer personligt än i en gästbok, som alla andra kan läsa... man kan ju dekorera lådan snyggt, enligt färgtemat. Kanske jag t.o.m. får sno din idé? :)
Idag har det varit en lyckad dag, för nu har jag klarat av det största orosmomentet, nämligen brudnäbbarnas kläder. Vi var 6,5 timme på stan, och provade, sökte, drack kaffe, sökte, provade, åt glass.... och hittade kläder åt båda två! Det blev kjol + topp i rosa och vitt åt dem, det kommer att bli jättefint med vita blommor i håret och små buketter med vita blommor i. Både jag och den äldre brudnäbben var nöjda (den yngre är nöjd med allt som är rosa), men min svärmor var kanske inte lika nöjd. Hon har helt annan smak, men jag tycker det är viktigare att jag och brudnäbben själv är nöjd... :D
Köpte skor åt min dotter också, jättesöta rosa sandaler med blommor på. :)
Ha det bra!