• JohannaLa

Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!

Ville bara påpeka det :)
    För det verkar som att "folk" tror det. Många verkar tro att man blir lyckligare om bröllopet är stort och kostar mycket.

Jag ska gifta mig den 8/7 2006. Vi bestämde slutgiltigt datum förra veckan. Sammanlagt kommer allting (inkl kläder och vigselring) kosta max 4000.
    Vi ska först viga oss borgerligt den 1:e. Sen kör vi det för oss "riktiga" bröllopet den 8:e, eftersom vi vill att vår vän och pastor ska välsigna oss, och han har inte vigselrätt. Max 16 personer kommer vi vara.

Jag tror inte ett dugg på att vi kommer att bli mindre lyckliga bara för att vi inte väljer att lägga våra pengar på ett stort bröllop!! Det är inte så att vi inte har pengar att lägga, utan vi vill helt enkelt inte lägga massor av pengar på -en- enda dag utan istället spara inför framtiden.

Alltså:
    Du -behöver- inte ha ett stort och dyrt bröllop!! Det är inte det som gör lyckan!

• Svar på tråden Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!
  • Gemma

Jag vänder mig också mot trådstartarens oerhört förlegade syn på könsrollerna. Känner personligen inte alls igen mig i detta med att kvinnan slösar och mannen håller hårt i plånboken.
    Men synen kanske präglas av vilken typ av förhållande man själv lever i?

• Sister of the Night

Jag vill uttrycka mitt bifall i vad Anna Lokatt, Vintern 2007 och Brudkronan redan skrivit!
    Självklart är det vart brudpars ensak hur de vill fullfölja sin bröllopsfest.
    Min tolkning av TS inledning är -kort och gott- att man inte får "mer" äktenskap i den takt den finansiella insatsen ökar. Och det känns ju rimligt.
    Jag är något förvånad över att såpass många tar detta som någon slags personlig kritik av deras val, för innerst inne vet ju alla att det är sant, visst? Att folk ändå väljer att lägga större summor på sin stora dag är ju för att de vill förgylla den lite extra. Inget konstigt det heller. Så vad handlar bråket om - egentligen?

Däremot kan jag inte identifiera mig med bilden av mannen som någon olycklig stackare som mer eller mindre "tvingas med" på brudens bröllop. It takes 2 to tango...

Och så detta att en del andra religioner skulle ha en del "konstigheter" för sig.... En smula förmätet uttryckt, i mina öron. Jag tror att "Vi&de"-tänket är en grogrund för intolerans och självförhärligande som man i den mån man kan bör hålla sig ifrån.

• Afrodite_Aug-07

yrvädret

tack.
    nä jag ser ingen poäng i att för mig klanka ner på hur mycket andra lägger ner, oavsett om andra lägger ner 1000kr eller 100 000kr så hoppas jag att dom lägger ner dom summor som dom anser rimligt och somdom känner att dom har råd med för att få sitt drömbröllop.
    Jag bara skriver hur vi tänker om vårt bröllop. Hur andra tänker om sitt bröllop tänker jag inte lägga mig i, så länge jag slipper betala dom så
    Jag tycker det är jättebra att lyfta fram att man kan få fina bröllop, oavsett kostnad. Visst kan det tyckas lättare att få precis som man vill om man inte behöver tänka på prislappen, men inget är omöjligt här i världen.
    Jag som har en ganska i jämförelsevis liten budget här ser ju detta ur min synvinkel. Ofta kan man fastna i något slaggs ekorrjul här och börja spendera över sin budget. Att då få läsa in lägg om andra som valt att ha en liten budget taggar en själv att följa sina egna önskningar om ett litet bröllop. Jag tycker alla storlekar har en plats här. Jag skrev mitt inlägg innan jag läste vidare i tråden. Blev lite ledsen av att se att grundinlägget fick så många hårda ord och anklagelser om att raka ner på dom med en större budget, men jag tolkade det inte alls så. Jag tolkade det som att TS bara berättade om att dom fick ett fint bröllop med en liten budget. Och det är kul att höra att det går att få ett fint bröllop med en liten budget. Tyckte det var roligt att läsa. Förstår ärligt inte varför man väljer att tolka det så negativt.
    Så ett litet råd på vägen till alla som läser här. Om ni läser ett inlägg och tolkar det som negativt, ilsket, nedvärderande. Läs inlägget en gång till och försök tänka att TS har skrivit inlägget med glädje och avsikt att få fram något positivt, för kanske enbart det negativa ligger i er egen tolkning. Det är ju det svåra här med inlägg på nätet, vi kan bara använda oss av orden, inte av gester, mimik, toner, kroppspråk etc.

• Cavatina

Afrodite_aug-07

Håller med!! Trevlig midsommar!

• Afrodite_Aug-07

Cavatina
    En trevlig midsommar till er också. Och alla andra på den här sidan med.
    Vi skall strax ta och göra oss fina jag och dotter, fram med klänningar och ut och plocka blommor. Sonen är tröttis och skall få sova en stund medans vi gör oss midsommarfina. Så ha en underar dag nu. Idag tänker vi bara positiva tankar.

• Ettolrach

Man bråkar väl inte för att man disktuterar?

Det är vanligt med ifrågasättanden av stora budgetar på det här forumet, man blir allt från dumförklarad till anklagad för att inte bry sig om äktenskapet utan bara bröllopet.

Det är möjligt att TS inte hade den avsikten men jag reagerade på det generaliserande påståendet att alla män tvingades öppna plånboken. Av egen erfarenhet vet jag att alla män inte är så.

Visst kan man få ett jättefint bröllop med lite pengar och det är ju positivt för de som vill gifta sig, ha ett äktenskap utan att det kostar. Tyvärr tycker jag man då och då stöter på den underförstådda åsikten att brudpar som klarar sig på liten budget är vettigare, duktigare och i allmänhet bättre än andra.

Det där med ringen har med tradition och inte religion att göra. Muslimer har varsin slät guldring vid gifte om jag förstått det rätt. I Sverige byter paret ringar vid förlovningen och det vanligaste är fortfarande att endast kvinnan får en ring vid vigseln. I många andra länder är det
    s a s tvärtom, i vissa länder byter paret förlovningsringar och använder samma ring som vigselring men flyttar den då till andra handen. Tradition, inte religion.

Att utgå från att alla par med hög budget är amerikaniserade är smått fördomsfullt och lite "slött" tänkande enligt min personliga uppfattning. Saker och ting behöver inte vara så enkla, det kan vara så enkelt att man 1: har pengarna 2: inte vill jobba rumpan av sig inför sitt eget bröllop 3: inte vill ha det enkelt 4: har lyckats spara ihop summan för sitt drömbröllop. Behöver inte ha med amerikanskt inflytande att göra. Unga par idag har inte sällan större vänskapskretsar än vad min föräldrageneration, födda på 20-talet, hade. Det gör att gästlistan kan bli stor. Ala vill mu inte fira med endast familjen, idag ser inte familjerna ut som för 30-40 år sedan och vännerna kan ha tagit den roll vissa familjemedlemmar förr hade. Tiderna förändras.

Mina morföräldrar var f ö pingstvänner men det hindrade inte min moster att ha stort bröllop med klädsel smoking på 70-talet... I en tid då vi inte var speciellt amerikaniserade.

Till sist: En glad midsommar till alla, oavsett budgetar! Och ett speciellt Glad midsommar till alla midsommarbrudar. :)

• Ettolrach

... och jag är visst inte riktigt vaken än med alla konstiga stavfel...

Ha en jätteskön midsommar alla!

• Afrodite_Aug-07

för er som reagerat på detta med alla män som tvingas. vill visa er en sak.

såhär står det..

"Sen tycker jag faktiskt synd om alla män som mer eller mindre tvingas att gå med på brudarnas mer eller mindre storsinta idéer bara för att brudarna vill leka prinsessor för en dag.. "

dettas kan faktiskt tolkas på två sätt om ni sätter er och läser om det.

Antingen tar man fasta på orden alla män och tolkar det som om denna fras gäller just ALLA män.
    eller så tar man fasta på det som kommer senare i texten, dvs "män som mer eller mindre tvingas". och så väljer man att läsa det som att TS tycker synd om just DOM männen som tvingas.
    Så tolkade jag det i allafall. Att med ALLA MÄN så avsågs inte ALLA MÄN på denna jord, utan ALLA MÄN SOM TVINGAS.
    förstår ni hur jag menar?
    Läs den tolkningen istället, att det är synd om män som tvingas så kommer det säkert kännas lite mer rimligt. För vem här håller inte med om det?
    Är det inte synd om män som får stå vid sidan och bara bli en bifigur vid sitt eget bröllop?
    Jag säger inte att någon här gör så, jag säger bara att allt för ofta ser man fall där just mannen står vid sidan om medans all focus är på bruden.
    vilket fall som helst. ha en härlig dag nu alla tjejer.
    Och fram för positiva tolkningar. Har vi nu tiom lyckats få sol på midsommar.
    -JIHOOOOO!!! trodde inte det kunde hända.....
    så skall vi väl inte hänga upp oss på småsaker här inne.
    TREVLIG MIDSOMMAR!!!

• JohannaLa

Tack, Afrodite_Aug-07! Jag tänkte själv skriva och förtydliga att jag inte menade ALLA män, utan DE män (fel ordval av mig, men tänkte inte på att det kunde feltolkas..), men du han före! :)
    Och, ja, jag menade bara att uppmuntra med mitt första inlägg, inget fördömande eller så!

Guldfynd, ja, de är inte tillräckligt ring-utbildade där tror jag. De borde hjälpa till mer när man provar ut ringen, för min var först för stor och sen för liten. De gjorde den i stl 19, men när jag fick den var den jättestor så jag gick tillbaka och då mätte de ut att jag skulle ha 17 1/2. De blev typ sura och menade att det var mitt fel att den var för stor! Jag har aldrig ringar på mig annars, så hur skulle jag kunna veta...dessutom sa de när jag skulle prova ut den första gången, att den modellen var en aning mindre än provringarna...
    Iaf, de sa att jag skulle få betala 150:- för förminskningen.. =/ Men när jag hämtade ut den slapp jag betala, för den tanten var snäll :) Men, när ringen var 17 1/2 var den plötsligt för liten och gjorde nästan ont... Här var de dock snälla (en annan Guldfynd) och gjorde den till 18 på 5 minuter. Fast nu är ringen i 18 1/2 igen, för vigselringen gick inte att ha ytterst, den var för liten... *suck* Som sagt, hade jag fått välja igen hade jag valt att köpa förlovningsringen på Hedens Guld där jag köpte vigselring!

• June20

minimi1

de ska faktiskt kunna beställa ringar i mindra storlekar så den personen som sa det var inte snäll för fem öre!
    Jag har 16mm o det e inte alltid det finns förutom på barnringar då...
    KRÄV bättre service el byt butik om du kan...enklare om man bor i större stad då men men...

hemmafru
    hedens guld ska vi nog gå till o beställa min vigselring eftersom ja hitta en där som var fin men ja behöver ändra om den lite ifall det ska vara just den o för att ja har så ytters små händer.

Svar på tråden Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!