• JohannaLa

Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!

Ville bara påpeka det :)
    För det verkar som att "folk" tror det. Många verkar tro att man blir lyckligare om bröllopet är stort och kostar mycket.

Jag ska gifta mig den 8/7 2006. Vi bestämde slutgiltigt datum förra veckan. Sammanlagt kommer allting (inkl kläder och vigselring) kosta max 4000.
    Vi ska först viga oss borgerligt den 1:e. Sen kör vi det för oss "riktiga" bröllopet den 8:e, eftersom vi vill att vår vän och pastor ska välsigna oss, och han har inte vigselrätt. Max 16 personer kommer vi vara.

Jag tror inte ett dugg på att vi kommer att bli mindre lyckliga bara för att vi inte väljer att lägga våra pengar på ett stort bröllop!! Det är inte så att vi inte har pengar att lägga, utan vi vill helt enkelt inte lägga massor av pengar på -en- enda dag utan istället spara inför framtiden.

Alltså:
    Du -behöver- inte ha ett stort och dyrt bröllop!! Det är inte det som gör lyckan!

• Svar på tråden Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!
  • JohannaLa

felicia6: Ja, självklart, ska man bjuda syskon så "måste" man bjuda alla. Hade jag haft så många hade jag också bjudit alla dem. Det är inte bara den kostnaden som just vi har haft liten, utan även ring och lokal. Jag menar som sagt inte att provocera eller något, utan bara få fram sanningen: Att man inte -måste- ha ett dyrt bröllop!

Tack, Brudkronan, för ett bra inlägg! :)

• GithKat

Att gifta sig är gratis vare sig man gör det i kyrkan eller borgeligt. (med undantag om man har specifika önskemål)Alla får göra som de vill och alla prioriterar olika. Vi är unika varelser allihopa så inget konstigt med det. Saken är den att ju fler man bjuder desto dyrare blir det om man ska bjuda på mat mm. 100 tusen för ett bröllop med 100-200 pers tycker jag är billigt. Catering kostar, tårtan kostar, ev transport av gästerna kan kosta, lokal som rymmer så många kostar ofta en hel del att hyra. Istället för att se vad hela bröllopet kostar och jämföra det, kan man slå ut kostnaderna på antalet gäster och få fram vad varje "kuvert" kostar. Vill man bjuda många får man räkna med att det blir dyrare, men kanske inte dyrare per kuvert om man skulle bjuda färre gäster. Ett av de billigaste men ändå vackraste bröllop jag varit på var när min mamma gifte om sig. De hade ett "barfotabröllop" med knytkalas i det gröna. Vackert, romantiskt och billigt.

Men smaken är som baken... delad. Och det finns inget rätt eller fel när det handlar om hur man väljer att genomföra sitt bröllopp.

• felicia6

hemmafru, och man måste inte heller ha ett billigt bröllop, eller hur?

• Gemma

Jag och min man la jättemycket pengar på vårt bröllop. Vi blev jättelyckliga av det - båda två! Våra vänner blev också jättelyckliga över att gå på ett fint bröllop med god mat och vin.

Så tala för dig själv.

• Ettolrach

Med andra ord - var och en salig på sitt sätt...

Jag fördömer absolut ingen för hur de väljer att genomföra sina bröllop. Vi vlade att lägga ned en stor summa för vi hade möjlighet och ville. Tillhör därmed inte automatiskt de som skriker "snåljåpar" till de som vill ha kuvertbröllop, jag har full förståelse för att livet inte ser likadant för alla.

• thurang

Linnea J: Tycker precis som du. Först hade vi satt en budget på 30 000.. och så tänkte vi att vi måste ju bjuda släkten, för vi umgås med alla.. och så några vänner var.. men bara släkten gick snabbt upp i 60 pers!! och vi ville ha vänner med.. men som vi har slitit för dessa pengar!! fick låna de sista pengarna upp till 50 000.. och då hade vi ändå tagit kostnaderna till mycket långt innan bröllopet.. t ex min klänning betalade jag av på hela våren, likaså en massa andra små grejer som ljus och servetter och annat började vi köpa in några månader innan. Vi gifte oss nu i juni, och vi har kommer behöva några månader för att komma ikapp.. men det var värt det.. det blev det bröllopet vi ville ha!

Så antingen folk har stor, liten eller mellan budget, så länge det blir som ni vill så ska ingen komma och säga att det är rätt eller fel. Det blev hur NI ville ha det, och då är det rätt.

• bröllopsängeln

Här på BT är det dock vanligare att gnälla på alla som spenderar än de som håller sig till en mer sparsam tillställning.

Vore skönt om någon vågade gnälla på alla snåljåpar ibland också och inte bara tvärtom:)

Alla gör ju som de vill men man kan ju inte bli sur på att folk vill göra på ena eller andra sättet-är man avundsjuk så får man hålal sig borta från såna här forum. Jag vill h ett jättefint bröllop och svindyrt -tyvärr har vi inte råd med det så jag får nöja mig med något mittemellan -men jag är jätteglad för alla andra som kan ha det så dyrt som de vill:)

för mig är dyrare= bättre kvalité!!! Och bättre kvalite det gillar jag sen får de gärna vara billigare bara kvaliten är lika bra!

• lokatt

man _måste_ ingenting, utom säga "ja" och vid kyklig vigsel ha en ring av något slag.
    däremot är det flera som _vill_ en massa saker, allt från att dela sin dag med alla de älskar till att fly till andra sidan jordklotet själva.

jag tror att en orsak att flera tar illa vid sig av den här diskussionen är att ekonomitrådarna nästan alltid spårar ur och blir elaka. tex för amelie, som rent ut sagt mobbades från bt eftersom det inte passade att hon & hennes blivande betalade för att få exakt det bröllop de ville ha - de borde ha skänkt pengarna till hjälporganisationer istället, fy dem. eller varför inte fri bar-gnället? kommentarer som "gud vad ni är snåla som inte har fri bar! det kostar ju bara 12 - 20 000 kr!!!" har sårat mer än en bt-tjej. flera här har ju inte större budget än så till allt. eller min personliga (anti)favorit: gnällspiken som hävdade "Fattiga bröllop håller längre! Ju dyrare bröllop desto dyrare skilsmässa!" och "Herre min Je det är väl inte nåt märkvärdigt med ett bröllop"... hur rent ut sagt vidriga trådarna om kuvertavgift kan bli vill jag inte ens gå in på - ilskan ger mig ont i magen.

ett bt-mantra verkar vara "det är ditt bröllop, gör som du vill". om det användes inte bara om bara axlar i kyrkan o dyl utan även om ekonomi skulle det kunna bli mycket trevligare att prata ekonomi här på bt.

Svar på tråden Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!