• JohannaLa

Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!

Ville bara påpeka det :)
    För det verkar som att "folk" tror det. Många verkar tro att man blir lyckligare om bröllopet är stort och kostar mycket.

Jag ska gifta mig den 8/7 2006. Vi bestämde slutgiltigt datum förra veckan. Sammanlagt kommer allting (inkl kläder och vigselring) kosta max 4000.
    Vi ska först viga oss borgerligt den 1:e. Sen kör vi det för oss "riktiga" bröllopet den 8:e, eftersom vi vill att vår vän och pastor ska välsigna oss, och han har inte vigselrätt. Max 16 personer kommer vi vara.

Jag tror inte ett dugg på att vi kommer att bli mindre lyckliga bara för att vi inte väljer att lägga våra pengar på ett stort bröllop!! Det är inte så att vi inte har pengar att lägga, utan vi vill helt enkelt inte lägga massor av pengar på -en- enda dag utan istället spara inför framtiden.

Alltså:
    Du -behöver- inte ha ett stort och dyrt bröllop!! Det är inte det som gör lyckan!

• Svar på tråden Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!
  • felicia6

hemmafru, varför måste man ta åt sig personligt bara för att man inte håller med?
    Du har ingen aning om vad jag o min sambo lägger på vårat bröllop, eller hur?

• Penny J

Jag håller med Felicia. Bara för att jag inte håller med TS tar inte jag hennes inlägg som ett påhopp. Hoppas verkligen att folk som inte håller med mig anser att jag hoppar på dem. Det handlar ju bara om att man har olika åsikter och argumenterar för dem. Gjorde vi inte det kunde vi ju lika gärna skippa sådana här trådar. Då hade ju alla bara skrivit "tycker jag med.." Det är väl inget farligt med människor som inte tycker samma?

• Penny J

Hoppas verkligen INTE att folk som inte håller med mig anser att jag hoppar på dem. Ska det SÅKLART vara... fingrarna hänger inte med tanken...

• June20

hemmafru:

Om min m2b hade "tillverkat" detta bröllop så hade det sett ganska udda ut o han hade för det första i hela planeringen börjat ALLDELES för sent i planerna så han hade inte kunnat boka den lokalen som han tyckt om i sådana fall o då fått vänta ett helt år igen el ta en sämmre lokal för festen. Han vet inte ett skvatt om bröllop med andra ord o ja hade inte för fem öre låtit honom bestämma varken ringar, min klänning el buketten heller för den delen. Men o andra sidan har han sagt att om ja inte väljer något själv så blir ja inte bekväm i tex klänningen o e ja inte bekväm så kommer ja vara på dåligt humör hela dagen(precis som vem som helst oavsett om det hade vart en vardags klädsel el en anan sorts fest).

Varför skulle dem ens låta en kvinna styra så mycket att hon trampar på honom(igentligen oavsett om det är mannen el kvinnan som styr så är det ju inte bra)...har han valt en kvinna o gifta sig med o sen tvingar hon honom o hosta upp cash o han inte gillar läget så har han kanske valt fel kvinna? Jag tror nog att ALLA par här på BT e lite mera vettiga än så att dem skulle tvinga nån hosta upp tex 100 000 varken dem hade el inte hade råd med el även en mindre summa om man vill det. Ovsett summa så e ju karln inte vettig själv om han låter sig trampas på av en annan person på det viset.
    I Sverige e vi väl ialf lite mera gämnställda till skillnad från tex USA där dem verkligen har galna o blåsta brudar som blir hysteriska för minsta lilla grej och ska ha den dyraste ringen dem kan hitta el klänning -se bara den där fåniga såpan som gick på 5an om Bridezillas!! Men sen hade dem också ovanpå sina dumma ideér anställt rätt lata/dåliga bröllopsfixare med.

Till en annan grej däremot som är mera intressant o roligare....e ja faktiskt rätt nyfiken på hur du har lyckats att ha ett bröllop på bara 4000kr? :D
    Hur har ni lagt ut kostnaderna o har du tex bara valt en fin klädsel i din redan existerande garderob el har du fått ärva ev en vacker brudklänning? Gör ni maten själv el ska ni bara ha plockmat o en tårta?
    Hur kommer ni undan så billigt även med ringarna? *nyfiken i en strut*

• JohannaLa

Ettolrach:
    Jag sa aldrig att jag menade att det är så i de flesta fallen, jag konstaterade som sagt bara att jag tycker synd om -de- män där det är så! Att det existerar bröllop där mannen mer eller mindre tvingats att gå med på brudens idéer är inte mitt påhitt, utan ett faktum.

Felicia6: Med att många verkade ta åt sig personligt, menade jag att det kändes som att flera var tvunga att "försvara" sig och berätta att det inte alls var så som jag sa, i deras fall. Och jag har som sagt aldrig påstått att något av det jag skrivit gäller för -alla-!

June20: Jo, än så länge är situationen bättre i Sverige, men tyvärr så har svenskar en tendens att "ta över" traditioner från USA..
    Nåja. Över till dina frågor:
    Jag tog studenten för några veckor sen (jag, så liten är jag..fast fyller 21 i höst, gick om ett år och var ledig ett år..) och hade då förstås vita kläder. Dessa köpte jag med syfte att ha även på bröllopet, vit kjol och vitt linne och vita skor. Sammanlagt ca 500kr :D
    När jag fyllde 20 år förra året, fick jag presentkort på blommor för 200kr, så det används nu. Önskade mig presentkort på smycken till studenten, och fick sammanlagt 450kr att köpa för.
    Lokalen är en vanlig föreningslokal i mina blivande föräldrars hus, som vi får hyra gratis :)
    Ringen kostade 1350kr...Maten kommer att vara smörgåstårta som vi köper in via min blivande svärfar, han jobbar på ett soldathem där de fixar smörgåstårta med 16 bitar för ca 400kr. Min blivande svärmor ringde innan och sa att hon betalar tårta, som nog kommer att vara en ganska enkel sådan, för ca 2-300kr tror jag.
    Båda vi två är nykterister (pingstvänner, som sagt) = ingen sprit. Det som kostar lite, och som vi hade kunnat spara in på, är att "frakta" hit vår vän och pastor från Ludvika till Gbg. Men det är för att vi vill ha just honom =)

• June20

hemmafru
    ahaaaaaaaaaaa ja då förstår ja att det gick o spara in men ska inte han ha en ring då? el har man inte det inom pingstkyrkan? ja har noll koll på sådana regler inom visa relegioner o regler just inom kyrkan förutom att jag vet att man måste ha utbyte av minst en ring o att en vigsel e en gudstjänst.

• JohannaLa

Ringarna har inget med kyrkan att göra.. =) Men man vet aldrig, vissa religioner har lite underliga saker för sig..
    Han har en ring, förlovningsringen, men förlovningsringarna räknade jag inte in i 4000kr. De kostade bara 1200kr för båda två inkl gravyr (vanliga enkla guld), så det blev inte mycket heller =) Köpte dem på köp-2-få-den-mindre-gratis på Guldfynd, fast efteråt ångrar jag det lite eftersom jag inte fick så superbra service på Guldfynd..men, men.

• minimi1

....Sen tycker jag faktiskt synd om alla män som mer eller mindre tvingas att gå med på brudarnas mer eller mindre storsinta idéer bara för att brudarna vill leka prinsessor för en dag...

...att jag opponerade mig beror på att du (för mig iaf) uttryckte dig som om det skulle gälla just _alla_ män!

Men, men som sagt svårt att hävda sin mening i skrift.

Men jag tycker fortfarande att vare sig man lägger 4000 kr eller 200 000 kr på sitt bröllop så kan bröllop ha exakt samma betydelse i grund och botten, beror bara på hur mkt och hur "storslaget" man vill fira dagen.

Lycka till _alla_ brudar och brudgummar oavsett budget

• June20

hemmafru

ja jag har märkt det från andra personer som vart hos dem tyvärr med bla diamanter som lossnat o konstig personal mm
    Fast vi råkade ju ut för en lite tråkig grej då pga att han e student o ansågs då inte värdig att få ha avbetalning för banken o då godkänner inte Guldfynd honom heller för sådant. Så så gick det med hans suprice frieri han var såååååå lessen! Han har ett fast arbete på igentligen som han enbart är studieledig ifrån så dem hade ju fått pengaran oavsett men dem iddes inte ens undersöka detta så bara sa komm tillbaka när du sparat ihop hela summan istl. Blev så lessen att han avslöja vad han hade tänkt o göra på självaste Valentine :(

• minimi1

Guldfynd = dålig service (iaf i vår stad)

Har vid ett feltal tillfällen blivit väldigt dåligt bemött hos dem.

Senast då jag letade ring som jag (ev) skulle önska mig som morgongåva av min m2b, hittade en ring jag gillade men den(upplyste expediten mig om) fanns inte i SÅ små storlekar , varpå expediten formligen uppmanade mig att_ÄTA UPP MIG_ så jag skulle få kraftigare fingrar..

ha ha , ja i efterhand skrattar man åt det, men då när man stod där med hennes granskande blick var det inte SÅ roligt.

Gär hädanefter helt klart till andra affärer där man blir accepterad som den man är...

Svar på tråden Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!