• JohannaLa

Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!

Ville bara påpeka det :)
    För det verkar som att "folk" tror det. Många verkar tro att man blir lyckligare om bröllopet är stort och kostar mycket.

Jag ska gifta mig den 8/7 2006. Vi bestämde slutgiltigt datum förra veckan. Sammanlagt kommer allting (inkl kläder och vigselring) kosta max 4000.
    Vi ska först viga oss borgerligt den 1:e. Sen kör vi det för oss "riktiga" bröllopet den 8:e, eftersom vi vill att vår vän och pastor ska välsigna oss, och han har inte vigselrätt. Max 16 personer kommer vi vara.

Jag tror inte ett dugg på att vi kommer att bli mindre lyckliga bara för att vi inte väljer att lägga våra pengar på ett stort bröllop!! Det är inte så att vi inte har pengar att lägga, utan vi vill helt enkelt inte lägga massor av pengar på -en- enda dag utan istället spara inför framtiden.

Alltså:
    Du -behöver- inte ha ett stort och dyrt bröllop!! Det är inte det som gör lyckan!

• Svar på tråden Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!
  • JohannaLa

Förtydligande:
    Jag skrev mitt ts-inlägg för att berätta att man faktiskt inte behöver ha ett stor bröllop för att få en lycklig dag! Jag har inte sagt att någon här inne har påstått det, jag bara konstaterar det helt enkelt!

Och, nej, jag är INTE ett dugg avundsjuk! Som sagt, vi HADE kunnat ha ett JÄTTESTORT megabröllop om vi hade VELAT... :)

• Zozo

Vad är vitsen med den här traden? Att ts ska "berätta" att man inte maste ha ett dyrt bröllop för att fa en lycklig dag?? Jag menar, det later som en självklarhet... liksom att man inte mlaste fa en olycklig dag för att man har ett dyrt bröllop..
    Later lite "mycket brak om ingenting" för mig!

• picachu

Det är ändå rätt märkligt att folk är så lättprovocerade... Om hon nu tycker så, kul för henne! Om nån nu har ett dyrt bröllop; kul för er också! 8)

• fåttettryck

Duchess: du menar väl fyrsiffrigt?
    Femsiffrigt går väl de flesta "stora" bröllop på? Har man bröllop för sexsiffrigt så börjar det i mina ögon bli litet överdrivet (fast hade jag haft råd så hade det nog kunnat bli det med ;) )

Jag tycker att man MÅSTE unna sig ett bröllop som kostar, förutsatt att det är det man vill! Vill man inte så måste man förstås inte, men man ska i alla fall se till att man inte efteråt känner att man egentligen hade velat ta den där chansen att ordna en trevlig fest att fira bröllopet med släkt och vänner när man faktiskt hade haft råd. Förhoppningsvis gifter man sig ju bara en gång. Och jag vet att disputationsfesten kommer inte alls att bli lika trevlig. Det är också en chans att på ett skämtsamt sätt få reda på en massa saker om oss som par, nu när alla samlas till att fira just oss, som man annars aldrig hade fått reda på.

Jag säger ingenting om hur andra ska göra utom att man ska lyssna på sitt hjärta. Vill man inte eller är det en principsak, sitter det mellan öronen? Har man väl avgjort vad man verkligen vill (och tar hänsyn till vad man har råd med / vågar unna sig) så kan det bli både stort och litet.

För att komma tillbaks till trådstart, så har jag inte alls uppfattat det som att folk tror att bröllop måste vara stora och dyra för sakens skull, utan medelstort bröllop med kyrka samt fest med god mat och dans är helt enkelt ett sätt att fira som lockar många, men inte alla, och det är inget konstigare med det.
    Men visst, skam den som inte sätter sig ner och funderar på vad man vill ha utan tar kontakt med första bästa herrgård bara för att det "ska vara så" - man kanske vill ha ett helt eget upplägg?

• Duchess

Oj, jo, fyrsiffrigt menade jag. Tack för rättningen :)

• Lapinette

Oj, så vårt bröllop var "ÖVERDRIVET"! Ja denna eviga diskussion om vad som är rätt och fel gällande hur mycket pengar eller icke pengar man lägger ned på ett bröllop. Alla gör väl precis som de vill. Eller??!!!

Så ett stor bröllop är femsiffrigt??? dvs 10 000 och uppåt. Känns också lite konstigt. Då har ju typ 99 % av alla här på BT stora bröllop.

Och sjävfallet blir man lycklig fast man gifter sig för 0 kronor. Lyckan ligger ju inte i pengarna...om nu inte alla redan visste det.

• yrvädret

Håller ni på med den här tråden fortfarande?? Stor eller liten budget - man blir nog lyckligt gift iallafall! Och satsar nog lika mycket på den efterkommande äktenskapet också.

• fåttettryck

Lapinette, det var TS ordval, därav citationstecknen.

• Lapinette

yrvädret - har försökt att hålla mig från sådana här debatter men likt fb så hamnar jag här ändå!

• Honung2

Alla bestämmer själv över sitt bröllop! inget är rätt eller fel.

• yrvädret

Lapinette

Hehe, jag var inne och skrev här när tråden var ny och sedan tröttnade jag. Vissa saker lär väl folk aldrig komma överrens om...
    Om man lägger pengar på bröllopet så glömmer man bort varför man gifter sig vs. om man inte lägger så mycket pengar på det så är man genuinare, lyckligare och satsar på kärleken...
    Eller så lägger man mycket pengar på bröllopet för att man helt äkta satsar på kärleken och tycker att det är värt vartenda öre och att man får en bättre start i äktenskapet vs. om man inte lägger ned mycket pengar så är man en snål person som inte tycker att det är värt att satsa pengar på förhållandet...

Tugg, tugg... varför måste man döma? Tycker att folk ska ha rätt att gifta sig hur de vill oavsett budget. De blir nog lika lyckliga ändå

• fåttettryck

Och Lapinette, ber om ursäkt för ordet "överdrivet", det rörde mest ifall någon med vår (alltså min&sambons) ekonomi skulle ha ett sexsiffrigt belopp (och då menar jag dessutom drygt för man lär inte hamna så långt ifrån ändå). Skrev också att hade jag haft råd hade jag sett på saken annorlunda.

• Honung2

jag fattar inte vad många verkar prata om att det SKA vara dyrt osv. precis som att det är finare eller något...det tycker inte alls jag, men däremot om man vill ha lite fest och bjuda lite folk så drar ju gärna priset iväg...men det är ju inte finare på det viset - bara dyrare!

• Lapinette

Och jag tycker det verkar som om de flesta här på BT pratar i termen budget. Så fort man lägger lite mer pengar på ett bröllop så "tittar" folk snett på en. Alla gör vi väl som vi vill med våra pengar eller hur??!!

Sen var inte vårat trots 6 siffrig budget något speciellt, jättstort etc. Vi hade t ex ingen transport till och från kyrkan, min mor är sömmerska så klänningen gick på 2 000 kronor, håret 500, sminka en kurs på Make Up Store. Det vi valde att lägga pengar på var att bjuda vänner och släkt på en riktigt fin och god middag med dans efteråt. Där la vi våra slantar.

Men som sagt, alla gör självfallet vad de själva önskar och som jag skrev tidigare vilken idiot som helst vet att man kan bli lika lycklig efter ett bröllop för 0 kr som för ett som kostar 250 000 kr.

Så åter igen...varför ödsla kraft på denna tråd?

Svar på tråden Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!