• JohannaLa

Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!

Ville bara påpeka det :)
    För det verkar som att "folk" tror det. Många verkar tro att man blir lyckligare om bröllopet är stort och kostar mycket.

Jag ska gifta mig den 8/7 2006. Vi bestämde slutgiltigt datum förra veckan. Sammanlagt kommer allting (inkl kläder och vigselring) kosta max 4000.
    Vi ska först viga oss borgerligt den 1:e. Sen kör vi det för oss "riktiga" bröllopet den 8:e, eftersom vi vill att vår vän och pastor ska välsigna oss, och han har inte vigselrätt. Max 16 personer kommer vi vara.

Jag tror inte ett dugg på att vi kommer att bli mindre lyckliga bara för att vi inte väljer att lägga våra pengar på ett stort bröllop!! Det är inte så att vi inte har pengar att lägga, utan vi vill helt enkelt inte lägga massor av pengar på -en- enda dag utan istället spara inför framtiden.

Alltså:
    Du -behöver- inte ha ett stort och dyrt bröllop!! Det är inte det som gör lyckan!

• Svar på tråden Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!
  • lokatt

sedan kan jag ju också påpeka att även jag har bevistat ett supervackert & romantiskt bröllop som var _helt_ gratis. på ett scoutläger för några år sedan gifte sig ett par av lägerdeltagarna en eftermiddag, han i jeans & scoutskjorta och hon i sommarklänning med nyplockade blommor. prästen från konfirmationslägret på andra sidan ön vigde dem, kökspersonalen för dagen lade lite extra krut på middagen och de lägeransvariga skakade fram ett tält på avskild plats. de enda gästerna var vi andra på lägret.

MEN. det var deras andra bröllop, med varandra, så de hade redan "kört hela grejen".
    hur fint som helst, och i deras sits hade jag kunnat göra samma val. men nu var vi då inte i deras sits...

• Gemma

aLo: Tack för dina många perspektiv.

• Steves bride

Det finns ju hur många perspektiv som helst på varför man ska ha ett stort eller litet bröllop.

De som är emot stora bröllop hävdar oftast att det bara blir kommersiellt och att det inte ligger någon känsla bakom, och i artikeln från Aftonbladet som hemmafru refererar till menar journalisten att det här med äktenskapet bara är en gammal patriarkisk tradition som inte hör hemma i vårt samhälle.

Vi ska ha ett 80-tal gäster och kommer att bjuda på en bra middag, mycket vin och förhoppningsvis proffsig underhållning. Inget litet bröllop men inte jättestort heller. För mig har det inte varit någon dröm om att vara prinsessa för en dag. Däremot har både jag och min blivande make länge drömt om att få bjuda våra nära och kära på en riktigt rolig fest! Antagligen enda gången i livet som vi kommer att kunna göra det, eftersom släkt och vänner är utspridda över världen.

Det här är enda anledningen till att vi inte kommer att snåla på vårt bröllop!

• JohannaLa

Jag kan ju säga, för att förtydliga min åsikt, att jag -inte- håller med allt i artikeln jag länkade till. Jag håller verkligen INTE med om att äktenskapet är en gammal tradition som inte hör hemma i vårt samhälle. Jag tycker precis tvärtom!

(är pingstvän, om nån skulle undra..)

• Lena+Mattias=sant

Min syster hade sitt bröllop för 14000 och då var 7000kr av det ringarna. Nästa stora post var den köpta bröllopstårtan. Alkoholen fick hon av sin pappa i present. De hade en tvårätters middag för den närmsta familjen och sen på kvällen fest med bröllopstårta och bål för vännerna.

• Steves bride

hemmafru - Vad bra då är vi överens om det

Jag hoppas innerligt att alla här på BT får en lycklig bröllopsdag OCH ett lyckligt äktenskap - oavsett hur man väljer att gifta sig och hur stor budget man har!

• yrvädret

anna lokatt

Bra skrivet!!

• Hemax

TS! "Jag tror inte ett dugg på att vi kommer att bli mindre lyckliga bara för att vi inte väljer att lägga våra pengar på ett stort bröllop!!"
    HUR börjar man fundera i de banorna öht?!

Nej, man behöver inte (om man inte vill) ha ett stort och dyrt bröllop. Man behöver inte ens betala 4000,- som ni.
    Att vigas är gratis.
    F.ö. behöver man inte gifta sig alls.

Men om man nu väljer att gifta sig så bör det väl ändå stå brudparet fritt att själva lägga ramarna för bröllopsbudgeten?! Självklart är inte stort och dyrt lika med bra. Men det är ju knappast litet och billigt heller.

Att sen sitta och nämna summor som ett riktvärde för vad som är rimligt eller ej känns också knepigt. Pengars värde är extremt relativt.
    För en av mina närmsta vänner som studerar är 4000,- mat och boende i en månad. För mig är 4000,- en kväll på krogen.

Vad man väljer att prioritera och lägga sina pengar är upp till var och en. Utom här på BT då...

• Butterscotch

Jag tror att många spenderar mer än vad de vet om ibland också, tycker att jag allt som oftast läser kommentarer såsom: jag har spridit ut mina inköp över tre års tid så bröllopet blev inte alls så dyrt (förmodligen för att man har glömt bort vad hälften av grejerna kostade) eller: vårt bröllop blev jättebilligt, vi fick X av mina föräldrar, någon annan gav oss Y i gåva osv. X och Y kostar ju faktiskt fortfarande pengar även om någon annan var snäll och betalade?? Eller är det så att det som inte syns inte finns?

• JohannaLa

Hemax:
    Hur man börjar fundera i de banorna? Efter att ha läst en hel del här på BT, så har jag fått intrycket om att man "måste" ha värsta festen..med tanke på att budgetverktyget under "Brudpar & Verktyg" lägger typ 23000kr som normal budget för ett "enkelt" bröllop...vad är mitt i så fall? Icke-existerande?

Jag tar inte åt mig, även om det kanske låter så. Jag vet vad jag vill ha och vad jag vill med mitt äktenskap (bl a bli hemmafru, hihi). Det jag har reagerat på är som sagt att vissa verkar tro att man inte vill satsa på sitt äktenskap bara för att man inte satsar på bröllopet...

Svar på tråden Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!