• JohannaLa

Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!

Ville bara påpeka det :)
    För det verkar som att "folk" tror det. Många verkar tro att man blir lyckligare om bröllopet är stort och kostar mycket.

Jag ska gifta mig den 8/7 2006. Vi bestämde slutgiltigt datum förra veckan. Sammanlagt kommer allting (inkl kläder och vigselring) kosta max 4000.
    Vi ska först viga oss borgerligt den 1:e. Sen kör vi det för oss "riktiga" bröllopet den 8:e, eftersom vi vill att vår vän och pastor ska välsigna oss, och han har inte vigselrätt. Max 16 personer kommer vi vara.

Jag tror inte ett dugg på att vi kommer att bli mindre lyckliga bara för att vi inte väljer att lägga våra pengar på ett stort bröllop!! Det är inte så att vi inte har pengar att lägga, utan vi vill helt enkelt inte lägga massor av pengar på -en- enda dag utan istället spara inför framtiden.

Alltså:
    Du -behöver- inte ha ett stort och dyrt bröllop!! Det är inte det som gör lyckan!

• Svar på tråden Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!
  • Linnea J

thurang;
    jag har också en säkert här på BT "mindre budget" än andra.. men jag tycker det är massor att lägga 50 000:- på en dag men vi har försökt hålla in pengarna och ändå kommer vi upp i denna summa :) ibland vill jag tycka illa om min stora släkt men det går bara inte ;) tycker också ibland att det finns de som överdriver men då kan jag läsa, le lite och sedna lämna tråden.. jag behöver inte håna dem eller starta en ny tråd som trampar lite på dessa tjejer.. de kanske har sparat i en evighet för deras dag..

• Butterscotch

Jag måste säga att jag blir lite imponerad när folk klarar av att komma undan med bara några få tiotusen för ett bröllop, vi kommer lätt över sexsiffrigt belopp och det utan bröllopsresa. Det är inte för att vi känner att vi måste ha ett dyrt bröllop utan det har liksom bara blivit så. Nu har vi ju å andra sidan råd så vi tänker kanske inte så mycket på alla utgifter och hur det sammantaget påverkar slutsumman. För mig är det viktigt att kunna bjuda alla mina vänner (har inte tagit med bekanta, då hade vi blivit alltför många), jag tycker också att det är viktigt med en schysst ring (den ska ju sitta där i resten av mitt liv), en riktigt god middag med goda viner i vacker miljö, samt att jag och min familj inte ska behöva slita häcken av oss för att arrangera så därför har vi köpt i princip alla tjänster. Jag vill bara njuta, både innan och under bröllopet!

• September2

Jaja, du kanske har en lite släkt och även din blivande man så då fungerar de ju perfekt.

Jag är ledsen att behöva säga det, men det finns andra som har väldigt stor släkt och väldigt många vänner. Det verkar inte vara så i ert fall och där kanske ni har tur vad vet jag.

Vi umgås med väldigt många och det är självklart att vi vill ha dem där. Det finns ju knep att göra det billigare ändå när man är många, men skulle vi bjuda 16 st så skulle det inte bli bra av den anledningen att vi tycker om alldeles för många för att sålla :)

Har man 4 syskon var exempelvis, hur skulle du då göra??

Förstår inte ditt inlägg alls?!?! Vad är syftet. Vi gör ju alla som vi vill eller hur? Har man pengar så har man och då ska väl dem som har det få göra som dem vill.
    Visst kan man göra som ni, men det finns många sätt att gifta sig på och inget är rätt eller fel. Alla sätt är bra så länge brudparet är nöjda :)

• September2

Som ni märker så har hemmafru försvunnit ur tråden hihihi

Det var bara provocering merkaer jag :)

• JohannaLa

Eh...jag har inte försvunnit! Jag har bara sovit...! :) Har just börjat mitt liv utan skola, så...

Och, nej, jag vill inte provocera! Jag ville bara konstatera att man inte -måste- ha ett dyrt bröllop, och att ett dyrt bröllop inte betyder att man har bättre chans att bli lyckliga! Jag tror att det blev lite tolkningsfel från vissa håll, och ber om ursäkt om mina inlägg verkade fientliga..inte meningen!

På tal om vår släkt, så hade vi lätt kunnat bjuda många, många fler om alla skulle bli nöjda. Även massor av vänner och bekanta. Men vi valde att stoppa redan från början, och bara bjuda föräldrar, syskon och min mormor (hans lever inte). Det blir lätt att om man bjuder en, så "måste" man bjuda den, och den, och den...o s v. Och så ville inte vi ha det.

• felicia6

hemmafru, men som någon längre upp sa.. om man har flera syskon då? Då rusar det ju iväg direkt med pengar?
    Jag tex har 12 syskon.. jag har skilda föräldrar som bägge två har nya partners..

Bara för att det barkar iväg med pengar, behöver inte det betyda att man lägger mer pengar "Bara för att"..

ALLA har vi olika förutsättningar och alla lägger vi olika pengar på våra bröllop.

Varför inte bara vara glada att vissa kan lägga dom 100 000+ som dom vill på sina bröllop och att andra lägger sina 10 000 och är lika lyckliga?

Jag tror inte att någon här sitter o påstår att man blir mindre lycklig ju mindre man lägger på bröllop, och mer lycklig ju mer man lägger?
    Varför inte bara glädjas åt att andra får den dag dom önskar, OAVSETT vad det kostar??

• tryswe

Jag skulle mer än gärna ha ett riktigt billigt bröllop - helst helt gratis. Men som Butterscotch skrev ovan, så BLIR det dyrt att göra bröllopet på det sätt som vi vill ha det, och då måste vi ändå prioritera bort vissa saker som vi verkligen inte har råd med. Tror inte att någon går in med tanken att "nu ska vi spendera så mycket pengar som möjligt", utan snarare att man försöker få det så mycket som möjligt som man vill ha det med de ekonomiska förutsättningar man har. Sedan "landar" summan på väldigt olika nivå för olika par. Jag undrar: är det NÅGON här som satt en budget innan de börjat planera och sedan HÅLLIT den???

• Desperate2bewife

Nej TS, du har så rätt så! Man måste inte göra det dyrt. Allt beror på vad man har för krav på stilen på bröllopet. Vi har gått från kyrkbröllop med flott klänning, dyr ring och hela baletten med middag restaurang för 60.000, till att gifta oss ute, ha catering hemma i trädgården för att vi helt plötsligt kände att det första inte var vår stil. Vi hade haft råd med dyrare, men vi ville inte.

• brudkronan

...måste nog säga att de som varit aggressivast i den här tråden är de som kännner sig påhoppade för att de lägger pengar på sitt bröllop.

Jag håller inte alls med om att det finns en aggressiv attityd mot "big spenders" ;) här på BT - tvärtom verkar majoriteten här tycka att man SKALL bjuda på storslagen fest för alla och envar och att det är OK att lägga stora pengar på det. Stackars den som råkar komma på tanken att ens FUNDERA på kuveravgift för att klara att ha sin drömfest... Hur ofta har inte folk här sagt att har man inte råd att ha en fin fest så kan man gott vänta eller ha ngt mindre...

Nåde den som råkar säga att fokus kanske borde ligga på det som kommer efter festen och inte på "den stora dagen".

Jag har full förståelse för att man vill bjuda så många man kan och att man vill att det skall vara en upplevelse för livet - men jag tror, precis som TS att det inte MÅSTE kosta massor av pengar...

Det är trendigt just nu med storslagna bröllop, precis som att det är trendigt med dyrbara diamantringar istället för släta - det är helt enkelt trendigt att låta det hela bli en dyrbar fest. Jag tycker att det är OK så länge man inte sätter sig i en skuldfälla som man får dras med i åratal efter.

Ja just det, att säga att personer som tycker att det är lite galet att lägga 100 000 på en dags fest inte borde uttrycka sin åsikt här på BT - DET tycker jag är provocerande...

Varför är det bara de som har råd att hålla stora dyra bröllop som skall var fridlysta och ha rätt till sitt sätt att hålla bröllop här på BT - de som tycker att man kan ta det lugnt med kostnaderna och ändå ha ett fint bröllop skall väl också få uttrycka den åsikten?

Frid från Brudkronan.

•  Miss Cee

Nej man måste inte ha ett dyrt bröllop för att få ett bra bröllop/bli lycklig etc.

Å andra sidan så är det heller inte så att man blir lyckligare/är bättre/får ett bättre äktenskap bara för att man gifter sig så billigt som möjligt.

Oavsett vilken summa man läggar, hur mycket eller lite man planerar, hur många eller få som är närvarande:
    Det säger inte ett skit om huruvida paret kommer att bli lyckliga eller att de inte kommer att få en underbar dag!!!

Jag har aldrig sett en tråd om att man inte får ett lycligt äktenskap av att gifta sig billigt. Däremot brukar många hävda att man ska tänka sig för så att man verkligen får den dag man vill ha, inte snålar i onödan och sedan ångrar sig. Men det är en väldig skillnad på det och på att medvetet lägga lite pengar för att man inte behöver lägga mer, eller vill (eller kan).

Men kom igen. tror ni verkligen på klyschan att bara för att man lägger ner mycket pengar och slår på stort så skulle man inte bry sig om äktenskapet?! Det är ju absurt! Jag lovar att den som lägger 300.000kr har samma förutsättningar att bli lycklig som de som lägger 0kr. Förhoppningsvis får båda den dag de vill ha.

Men sluta framställ det som att de med mindre budget har ett mera kärleksfullt förhållande, och att de med pengar att spendera bara gifter sig för att få leka prinsessa (och nej jag pekar inte ut någon i den här tråden, jag pratar generellt på hela BT).

Innan någon undrar så kan jag bara säga att jag är en av dem med en "Liten budget".

Svar på tråden Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!