Malin22, nu låter det ju ändå värre det du skriver - skall alla som inte är lyckliga avlivas eller vad menar du ?? Många människor kan ju vara olyckliga en viss tid men i de flesta fall är det övergående, antingen av sig själv eller genom att man gör något åt det! Om man har en vän som är olycklig skall man då inte försöka hjälpa henne/honom att må bättre utan i stället hjälpa henne/honom att begå självmord då ?
Att förbättra för familjer med flickor är väl lovvärt men det här handlar om urgamla mönster som lär ta mycket lång tid att påverka. Skillnaden är att de nu fått modern medicinsk teknik till hjälp i processen. Könsbaserade aborter förekommer ju även här i Sverige, inte beroende på att flickor skulle vara en belastning för familjen utan helt enkelt för att den blivande mamman av personliga skäl vill ha ett visst kön på sitt barn (t.ex. har redan 3 pojkar - vill nu ha en flicka, eller som en kvinna jag träffade en gång - hon sa att hon hatade män men hon ville ha barn...och barnet skulle vara en flicka, annars blev det abort).
Att förbättra för flickor hjälper ju inte om sedan andra faktorer kan diagnosiseras och användas som urvalskriterier. Den här tekniken är ju alldeles färsk, om ett antal år går säkert mycket mera att se på testerna. Skall bara de med förväntad IQ över 100 få leva ? Skall föräldrar kunna välja bort ett barn för att de längtar efter en tennisstjärna och den blivande inte verkar ha de anlagen (typ de där barnen som föräldrarna vill få till det som de inte lyckades bli själva)? Det finns ju ingen gräns för vilka kriterier som kan sättas upp i framtiden.
För mig är det självklart att frågor om liv och död tillhör Gud. Vi människor får inte ta mänskligt liv, oberoende av skälen. De allra flesta "skäl" som målas upp är dessutom dåliga skäl, skenskäl, bekvämlighet, ovilja till uppoffringar osv.
Som jag sa tidigare så anser jag abort är ok om mamman skulle dö som följd av en fortsatt graviditet - då står ett liv mot ett annat och i de flesta fall dör också barnet i sådana fall. Börjar t.ex. ett foster att växa utanför livmodern (utomkvedhavandeskap) så måste det tas bort, annars dör både mamman och barnet.