• raacheel

preventivmedel ur kristen synpunkt

skulle vilja veta hur kristna ser på preventivmedel, ex p-piller. finns så många olika uppfattningar, vissa tycker det är helt fel medans andra tycker det är helt okej. vad tycker ni och varför? är det "fel" eller "rätt" att använda preventivmedel som kristen? varför/varför inte? är vissa metoder mer "rätt"/"fel" än andra?
    snälla, vill ha svar.

• Svar på tråden preventivmedel ur kristen synpunkt
  • MysEtt

själv är jag inte kristen men min pojkvän är och för honom (oss) är preventivmedel en självklarhet fram till den dag vi bestämmer oss för att det är okej att bli gravid

• *Minna*

Jag tror att du får olika svar beroende på om man är katolik, ortodox eller protestant. Att bunta i hop till "kristen" ger en mycket generaliserande bild och de olika inriktningarna står inte alltid för samma åsikter. Preventivmedelsfrågan är just en sådan fråga.

Undrar varför du undrar? :?

• Ellte

Jag undrar också varför du undrar...

Det finns olika förklaringar för olika preventivmedel inom olika kristna grupperingar :D

• zooran

Frågan grundar sig, för mig, i när jag tycker att barnet (fostret) blir en människa. Då jag anser att det sker vid befruktningen så tycker jag att preventivmedel är helt ok så länge de stoppar befruktningen, och inte tar död på cellerna efter befruktningen. P-piller är således ngt jag själv kommer använda! :)

Då Bibeln av naturliga själ inte svarar på frågan, så finns det inget enhetligt svar bland oss kristna. Katolikerna är väl de som starkast vänder sig emot.

• Netta79

Jag håller med zooran. Själv kommer jag inte att använda p-piller eller andra hormonella preventivmedel, men det beror nog inte på att jag är kristen. Vi funderar ännu om man kunde lösa preventivmedelsproblemet på nåt annat sätt än kondom.

• raacheel

ja, men om man ser det från protestanters synvinkel?

jag undrar för att jag inte vet :) eller för att jag vill veta vad de flesta tycker. för att få en uppfattning eller stärka min egen uppfattning. jag vet inte riktigt. för att jag vill veta vad som är rätt och fel. om det finns något som är rätt eller fel i denna fråga. men man får olika svar beroende på vem man frågar!

svaret skulle skifta om jag frågade mina föräldrar och min blivande mans föräldrar tex. och båda är kristna, från liknande bakgrunder.

min kompis sa något om idag att om man använder p-piller så kan ägget ändå bli befruktat men stöts då ut, och det påminner ju om en abort, som brukar vara negativt ur många kristnas synvinklar. jag visste inte det. är det så? jag har läst att p-piller gör så att spermierna inte kan simma mot och befrukta ägget.

är så kluven i frågan och vet inte vad jag ska tycka. så jag ser gärna flers åsikter och tack för de som svarat!

• Ettolrach

P-piller fungerar så att det lurar kroppen att tro att den är gravid och något ägg släpps därmed inte ut - det vill säga, spermierna hittar ingensting att befrukta.

Minipiller för så att ett en seg sekret"propp" bildas vid livmoderhalsen så att spermierna inte ska kunna tränga in och befrukta ett eventuellt ägg.

Det du beskriver raachel är s k dagen-efter-piller som hindrar ett befruktat ägg att fästa sig i livmoderslemhinnan - inte riktigt samma sak som p-piller alltså.

• Dittany

Jag tror generellt bland frikyrkliga att p-medel som inte är aborterande är helt okej! Detta eftersom man tror att ett liv blir till vid befruktningen! är du mer intresseras så spana in JA till livets hemsida.

• raacheel

ettolrach: jaha, okej. då vet jag lite mer. :) tack!

• Maria

Jag är katolik och som andra redan sagt så är katolska kyrkan strikt emot alla typer av preventivmedel. Däremot är inte katolska kyrkan emot all familjeplanering över huvud taget som en del tror. Det finns vissa "extra strikta" katoliker som tror så, men den officiella synen är att man accepterar s.k. naturliga metoder, t.ex. att räkna dagar eller mäta kroppstemperatur, men inte konstgjorda medel av något slag. På samma sätt är katolska kyrkan emot abort i alla fall utom då moderns liv är i fara om graviditeten inte avbryts.

Svar på tråden preventivmedel ur kristen synpunkt