Ja jag sa ju inte att man skulle vilja dö, jag sa vem vill behöva leva med den vetskapen? Alla vill väl ha och förtjänar två föräldrar som vill ha en och älskar en. Är man redan född så är det väl självklart att man vill fortsätta leva, men ett embryo/tidigt foster har inget medvetande. För mig är en abort som ett självvalt missfall och inte ett mord. Varför ska barnet vara mer värt än mamman? Varför ska man tvinga på folk lidande?
Jag ser det såhär (oavsett om det är ett våldtäktfall eller inte), antingen genomförs en abort, säg en medicinsk. Mamman får lite kramper, kanske är lite ledsen över barnet men känner sig ändå lättad och vet att hon har gjort rätt beslut. Embryot känner ingen smärta.
Eller så föder mamman barnet, mår dåligt under hela graviditeten för hon vet att hon egentligen inte vill ha barnet (efter förlossningen kanske hon får en förlossningsdepression). Hon tar hand om barnet som i vuxen ålder får reda på att det inte var önskat och mår dåligt över det. Pappan känner att han har blivit påtvingad ett barn han inte ville ha. Båda föräldrarna (om det inte var en våldtäkt) står mellan valet att barnet och må dåligt till följd av det. Eller stannar med familjen och känna att man tvingats ge upp sina drömmar och det liv man önskade sig.
I ena fallet riskerar man att en person går igenom övergående lidande, i det andra att två-tre (tre med pappan) får gå igenom hela livet med lidande. Själv hade jag valt alternativet med minst lidande.
Sen ser ju bilden inte alltid ut så men det är ju ngt som kan hända.