• raacheel

preventivmedel ur kristen synpunkt

skulle vilja veta hur kristna ser på preventivmedel, ex p-piller. finns så många olika uppfattningar, vissa tycker det är helt fel medans andra tycker det är helt okej. vad tycker ni och varför? är det "fel" eller "rätt" att använda preventivmedel som kristen? varför/varför inte? är vissa metoder mer "rätt"/"fel" än andra?
    snälla, vill ha svar.

• Svar på tråden preventivmedel ur kristen synpunkt
  • Kickit

KRISTEN: döpt, konfirmerad

RELIGIÖS: troende.

Håll isär begreppen, damen.

Har ingen egen religion, snarare en tolkning.

• caprea

Kickit

döpt, konfirmerad= kristen? ekvation fel. Bibeln skriver att man är "kristen" (just kristen fanns ju inte då men men efterföljare till Jesus kristus) när man tar emot Jesus i sitt liv och vill följa honom, vilket innebär att som kristen tror man på Guds ord i den "uråldriga bibeln"...

• Kickit

Åh? Vad är då jag för något?
    Vad är jag för något om jag nu alltid råkar ha haft förmågan att tala med människor som inte lever i fysisk mening? Alltsedan jag var liten har andra tyckt att jag var konstig så att jag till slut var tvungen att sluta prata med mina mindre verkliga vänner?
    Står det något i Bibeln om sådana som jag, eller är det djävulens verk tro? Fördöm mig nu, det är ni så duktiga på.

• Ellte

Kickit: Jag förstår inte vad du är ute efter? Japp dark-eyez inlägg var jättedumt men sedan är det ju DU som är spydig och dessutom kommer med felaktiga påståenden...och sedan beskyller oss för att vara fördömande för att vi inte håller med?

• zooran

Lite trist diskussion - men kanske viktig!Dock angeläget att inte ta det för subjektivt!

Finns ju så många olika sätt att mäta "vem som är kristen" på.
    Man kan vara "kulturellt kristen" - vilket de flesta svenskar är. Detta behöver dock inte betyda att man ens är troende på Jesus...
    Så kan man vara "individuellt kristen" - ha en egen tro, egen tolkning av bibeln och plocka lite av det man vill. Kanske är det detta du menar, Kickit??

Så kan man vara det jag kallar för "Bibliskt kristen". Kristen på det sätt som Bibeln tydligt uttrycker att det innebär - d.v.s. en tro, ett beslut, ett dop och en vilja att följa Kristus. Kanske skulle en "individuellt kristen" vända sig emot detta, då de säger att man kan ju tolka Bibeln annorlunda.... men ska jag vara ärlig så tror jag inte att man kan det. Inte om man LÄSER Bibeln (vilket ganska många individuellt och kulturellt kristna inte gör - naturligtvis med undantag!)

Kickit
    - jag tror (och hoppas!) inte att det är någon som vill fördöma dig! men om du försöker se det ur de "bibliskt kristnas" synvinkel så kanske du förstår vad vi menar?

Du säger att du talar med människor som inte lever - Ja, endel kan det, det är jag medveten om! Och Bibeln bekräftar också detta faktum. Men uppmuntrar det inte, av olika anledningar.
    Ledsen att folk tycker du är konstig! kan meddela att det nog finns många som tycker att jag också är konstig - jag som talar med Gud och som tror att han talar med mig. :) (Du skriver ju själv att du "har svårt för att inte fnittra lite när du träffar människor som låter sina liv styras efter det som står skrivet i den uråldriga Bibeln" - jag förstår dig, du får gärna fnittra lite!)

Du skrev även "En god Gud ger sina älskade frihet, inte regler, lagar, straff." jag skulle snarare säga att en god Gud vill hjälpa sina människor att leva på ett sätt som gör att det inte blir så ont - genom att sätta upp regler och gränser, precis som en god förälder gör mot sina barn. Jag är GRYMT tacksam för Guds goda råd!!! Och jag frågar honom ofta om vishet! :)

Ooops, detta blev lite annat än vad TS satte igång. Sorry!

• flower177

Zooran, får jag fråga vilken tro du tillhör?

Följt denna tråd, intressant...

• zooran

Flower177, jag är kristen. Lite dumt på ett sätt att kategorisare - men enligt det jag skrev ovan skulle jag säga "bibliskt". :)
    Har du tankar om tråden?

• flower177

Intressant tråd, massa tankar.... Menade om du tillhör nån särskild kristen grupp, pga känner folk och har vänner med liknande tankar som du skrev ner. JV kanske?

Lägger inte in några värderingar i eran debatt där annars....

Men det är intressant detta med preventivmedel och tro...

• zooran

flower177, Nja. Just nu tillhör jag en EFKförsamling ("vanlig" frikyrka), men är nog mest hemma i svenskakyrkan. Gifter mig med en blivande präst. :)

Svar på tråden preventivmedel ur kristen synpunkt