Lite trist diskussion - men kanske viktig!Dock angeläget att inte ta det för subjektivt!
Finns ju så många olika sätt att mäta "vem som är kristen" på.
Man kan vara "kulturellt kristen" - vilket de flesta svenskar är. Detta behöver dock inte betyda att man ens är troende på Jesus...
Så kan man vara "individuellt kristen" - ha en egen tro, egen tolkning av bibeln och plocka lite av det man vill. Kanske är det detta du menar, Kickit??
Så kan man vara det jag kallar för "Bibliskt kristen". Kristen på det sätt som Bibeln tydligt uttrycker att det innebär - d.v.s. en tro, ett beslut, ett dop och en vilja att följa Kristus. Kanske skulle en "individuellt kristen" vända sig emot detta, då de säger att man kan ju tolka Bibeln annorlunda.... men ska jag vara ärlig så tror jag inte att man kan det. Inte om man LÄSER Bibeln (vilket ganska många individuellt och kulturellt kristna inte gör - naturligtvis med undantag!)
Kickit
- jag tror (och hoppas!) inte att det är någon som vill fördöma dig! men om du försöker se det ur de "bibliskt kristnas" synvinkel så kanske du förstår vad vi menar?
Du säger att du talar med människor som inte lever - Ja, endel kan det, det är jag medveten om! Och Bibeln bekräftar också detta faktum. Men uppmuntrar det inte, av olika anledningar.
Ledsen att folk tycker du är konstig! kan meddela att det nog finns många som tycker att jag också är konstig - jag som talar med Gud och som tror att han talar med mig. :) (Du skriver ju själv att du "har svårt för att inte fnittra lite när du träffar människor som låter sina liv styras efter det som står skrivet i den uråldriga Bibeln" - jag förstår dig, du får gärna fnittra lite!)
Du skrev även "En god Gud ger sina älskade frihet, inte regler, lagar, straff." jag skulle snarare säga att en god Gud vill hjälpa sina människor att leva på ett sätt som gör att det inte blir så ont - genom att sätta upp regler och gränser, precis som en god förälder gör mot sina barn. Jag är GRYMT tacksam för Guds goda råd!!! Och jag frågar honom ofta om vishet! :)
Ooops, detta blev lite annat än vad TS satte igång. Sorry!