• raacheel

preventivmedel ur kristen synpunkt

skulle vilja veta hur kristna ser på preventivmedel, ex p-piller. finns så många olika uppfattningar, vissa tycker det är helt fel medans andra tycker det är helt okej. vad tycker ni och varför? är det "fel" eller "rätt" att använda preventivmedel som kristen? varför/varför inte? är vissa metoder mer "rätt"/"fel" än andra?
    snälla, vill ha svar.

• Svar på tråden preventivmedel ur kristen synpunkt
  • jocelyn

Vet bara hur mina Irländska (katolska) vänninor resonerade; det var helt ok med p-piller. Dagen efter-piller med för den delen. Alla pharmacies hade reklam för "morning after pill" eftersom abortlagstifningen ser ut som den gör där. Den allmänna uppfattningen var dock att om man blev gravid så var det ens ansvar att behålla barnet.

Själv är jag inte kristen eller religiös åt något håll.

• Jennie med ie

Även med p-spruta, p-piller, hormonspiral och p-stav kan ett ägg befruktas eftersom ägglossningen långt ifrån alltid hämmas. Och p-medlet gör då också att det befruktade ägget får svårt eller omöjligt att fästa i livmodern. Så ur synvinkeln att det är del att påverka ett embryo negativt så går även dessa p-medel bort...

När livet börjar och vad som är OK resp inte OK att göra med ett nyskapat liv styrs inte av religionen, det står inget klart och tydligt om det i Bibeln t ex, utan det är mer nåt personligt.

• Chokladtårtan

zooran

Men då kan du ju inte använda p-piller, eftersom det kan ta död på cellerna efter befruktningen.

• Juni-flickan

Jag är medlem i en pingstförsamling och uppvuxen i ett kristet hem. Jag tycker det är mycket förståndigt att använda preventivmedel. Jag kan inte se att Gud skulle ha något emot det.

Jag har heller inte fått någon undervisning som talar för att det skulle vara fel med preventivmedel. Fast å andra sidan så har jag nog aldrig fått undervisning i ämnet alls. Det har mest talats om sex före äktenskap å så.

Men hade min församling haft något emot det så hade man också undervisat om det. Så jag har svårt att se att någon endaste i min församling har emot preventivmedel. (å då är medelåldern runt 60)

Alla i min familj använder preventivmedel vilket ju också bidrar till att jag egentligen aldrig tänkt tanken att det skulle vara felaktigt.

Intressant att du tar upp det dock. Det är alltid bra att stanna upp ibland och fundera igenom sina moraliska åsikter.

• dark_eyez

Jag är kristen och det här är min synpunkt, som jag tror delas av många kristna idag...

I Bibeln så ser vi att Gud välsignade äktenskapet med ett sexliv som inte bara skulle vara till för barnproducerande utan även för kärlek och njutning. När man har sex med sin man så ska det vara något som ger glädje, som är spännande, som är lekfyllt, (läs Höga Visan t.ex.). Erotik är inget som kom med syndafallet utan det är något bra som Gud har skapat.
    Det står ju i Paulusbreven att äkta makar inte ska hålla sig ifrån varandra sexuellt, om inte båda är med på det. Att möta varandras sexuella behov är en skyldighet som både hustrun och maken har.

Eftersom det är på det här sättet så tror jag att preventivmedel är helt ok. I vår värld finns det massor av kristna par som behöver få tid att göra vad Gud ber dem om.. t.e.x. mission, kristen musik, ledartjänster, politiskt engagemang, vadsomhelst.... och då tror jag det är bra om paret ifråga själva får bestämma när det är dags att få barn. Då garanterar man ju att barnet är helt välkommet och att båda föräldrarna är redo att ta hand om barnet när det väl kommer.

Nej, jag tror inte på lagiskhet. Vi måste se Bibeln som en helhet och framför allt BE, söka Guds ansikte och försöka förstå vem han egentligen är. Det finns inget bibelställe om preventivmedel men när vi inser att sex i äktenskapet har flera funktioner så tror jag vi hittar Guds tankesätt.

• Knuten

Enligt vissa "gammel"kristna i Svenska kyrkan är p-piller ok medan spiral anses som abort. Befruktat ägg skadas i efterhand. Andra "gammel"kristna har 8-9 barn då inget är ok. Jag för min del tror på ngt helt annat och för mig är allt ok.

• KatarinaT

Jag är katolik, och just nu har jag en p-stav inne. Jag anser att jag själv väljer om och när jag vill ha barn, jag vill inte låta någon religion göra det. Om jag mot förmodan blir gravid, så blir det abort. Så som samhället ser ut idag så funkar det inte riktigt att leva efter religionens alla regler.

• Kickit

Maria - hemskt i sådana fall om en kvinna blir gravid tack vare att en man har våldfört sig på henne, misshandlat henne, nästan dödat henne. Att föda detta barn och varje gång hon ser barnet minnas det hemska.

Jag har svårt för att tro att det är någon godhet bakom att tvinga denna kvinna igenom detta.

• Kickit

Intressant dock, det här med religion. Man vill tro att Gud är god, och jag är kristen men inte religiös(jag är döpt, konfirmerad, men inte troende i den mening som de flesta är) så jag har svårt för att inte fnittra lite när jag träffar människor som låter sina liv styras efter det som står skrivet i den uråldriga Bibeln. Självklart står det en del tankvärda meningar, men jag skulle aldrig svälja den med hull och hår.
    För jag tror att Gud bara är upphovsmannen till livet i sådana fall. Att han fortfarande skulle ha full kontroll är lite osannolikt. Som sex. Inget Gud har skapat utan något vi har skapat. Han har bara upphovsrätten på den mänskliga kroppens egenskaper och förökningsmöjligheter. Sen hur vi väljer att fortplanta oss är vårt eget val.
    En god Gud ger sina älskade frihet, inte regler, lagar, straff. Han vill inte att vi ska underkasta oss honom, må dåligt tack vare honom, inbilla oss att vi är bättre människor om vi avstår från något av livets goda.

Med andra ord - välj vilket preventivmedel du vill raacheel. Det är din kropp som ingen har något med att göra när det gäller sådana frågor. Du är fri och det tror jag säkerligen att Gud gladeligen vill att du ska veta om.

• dark_eyez

Med all respekt, Kickit, jag förstår inte varför du kallar dig kristet, det finns inget kristet alls i ditt synsätt tycker jag... du har ju skapat dig din egen religion.

Svar på tråden preventivmedel ur kristen synpunkt