Jag är kristen och det här är min synpunkt, som jag tror delas av många kristna idag...
I Bibeln så ser vi att Gud välsignade äktenskapet med ett sexliv som inte bara skulle vara till för barnproducerande utan även för kärlek och njutning. När man har sex med sin man så ska det vara något som ger glädje, som är spännande, som är lekfyllt, (läs Höga Visan t.ex.). Erotik är inget som kom med syndafallet utan det är något bra som Gud har skapat.
Det står ju i Paulusbreven att äkta makar inte ska hålla sig ifrån varandra sexuellt, om inte båda är med på det. Att möta varandras sexuella behov är en skyldighet som både hustrun och maken har.
Eftersom det är på det här sättet så tror jag att preventivmedel är helt ok. I vår värld finns det massor av kristna par som behöver få tid att göra vad Gud ber dem om.. t.e.x. mission, kristen musik, ledartjänster, politiskt engagemang, vadsomhelst.... och då tror jag det är bra om paret ifråga själva får bestämma när det är dags att få barn. Då garanterar man ju att barnet är helt välkommet och att båda föräldrarna är redo att ta hand om barnet när det väl kommer.
Nej, jag tror inte på lagiskhet. Vi måste se Bibeln som en helhet och framför allt BE, söka Guds ansikte och försöka förstå vem han egentligen är. Det finns inget bibelställe om preventivmedel men när vi inser att sex i äktenskapet har flera funktioner så tror jag vi hittar Guds tankesätt.