• raacheel

preventivmedel ur kristen synpunkt

skulle vilja veta hur kristna ser på preventivmedel, ex p-piller. finns så många olika uppfattningar, vissa tycker det är helt fel medans andra tycker det är helt okej. vad tycker ni och varför? är det "fel" eller "rätt" att använda preventivmedel som kristen? varför/varför inte? är vissa metoder mer "rätt"/"fel" än andra?
    snälla, vill ha svar.

• Svar på tråden preventivmedel ur kristen synpunkt
  • flower177

Vet ej vad EFK står för, men inte JV alltså...ok.

Jag är uppvuxen i ett samfund, var med i 25 år...därav frågan också...

Dömer ingen här, alla har rätt till sin åsikt och den har säkert sina skäl....

Kram! ;)

• MrsNyberg2B

"Dömer ingen här, alla har rätt till sin åsikt och den har säkert sina skäl"

Bra skrivet! Jag skulle säga att jag hör till Kickitskalan i den här diskussion. En slags "egen tro" om man nu ska kalla det tro alls, som jag har bildat mig under min uppväxt. Jag är född och uppvuxen i en frikyrklig familj i den frikyrligaste delen av landet, men har valt att tolka det mesta helt annorlunda. Ibland kan jag känna mig avundsjuk på de troende kristna, för att de har just en tro, men det räcker inte för att jag ska övertygas och vända mig till tron, jag känner mig inte som "jag" i tron, utan som någon som ska vara si eller så, och allt annat är fel, för det är den erfarenheten jag har.. Jag menar inte att alla troende där ute tänker så, men det är min erfarenhet och min bakgrund som gjort att jag valt att ta avstånd ifrån att vara troende (om ni förstår hur jag menar). Det har blivit för mycket av att "guds vilja är si eller så, och gud vill att det ska ske såhär och såhär" osv, för min smak, alla är ansvariga för sina egna handlingar, tycker jag, den enda som utför någonting är jag själv och då är det också jag som får ta ansvaret för det. Visst kan jag diskutera med människor runt omkring mig, men det är i alla fall jag som måste fatta beslutet helt själv, ingen annan kan göra det åt mig.

Jag har full förståelse och jag accepterar också att alla inte tror/tycker/tänker som jag gör, beroende på sina egna erfarenheter under livet, så har man olika syn på saker, något som också kan förändras under årens lopp. Det som var rätt för mig för tio år sen, är det inte idag... Åtminstone inte allt, både jag och mina värderingar har förändrats, även om det mest grundläggande kanske inte skakats om särskilt mycket.

Men när det gäller benämning kristen, så undrar jag - är inte kristendomen någon form av "Statsreligion" i Sverige. Alltså, att Sverige ses som ett kristet land, och därmed också invånarna i landet, dock inte de som bekänner sig till någon annan religion. Fast det kanske ändrades efter det att man inte är tvungen att vara medlem i Svenska kyrkan? Eller? För jag minns de gamla geografiböckerna och sånt "Länder i fickformat" var ju en annan hit, och jag har för mig att för varje land så fanns det en (eller flera) religioner som räknades som statsreligioner... Men det är kanske fel...? Men det skulle ju förklara bruket av just ordet "kristen", dvs. att man bor i ett land som räknas som ett kristet land, därmed inte sagt att alla är troende kristna. Det borde ju vara samma sak med exempelvis "muslimska länder" alla boende i just "de muslimska länderna" är ju inte troende muslimer.. Det finns dessutom delar i belfokningen som har en annan tro, exempelvis kristendom lixom vi här i Sverige har muslimer..

• MrsNyberg2B

...och det här hörde ju inte heller till själva tråden, men ändå, det är en intressant diskussion tycker jag, och det är alltid välkommet.

• raacheel

när jag skrev 'ur kristen synvinkel', tänkte jag att 'kristen' är som det zooran skrev - bibliskt kristen. det är så jag definierar kristen.

• Ellte

Ja TS fråga lär ju inte handla om alla som bor i "kristna" länder :D

Sverige har dock inte längre någon stadskyrka och ingen stadsreligion så jag vet inte om man kan kalla det ett kristet land.

• Malin22

Undrar lite vad ni som är kristna menar med "när livet börjar". Hjärtat börjar ju slå först efter några veckor, fram till dess är ju embryot "bara en cellklump". Egentligen är ju varje menstruation en påbörjad graviditet, äggcellen är ju också vid liv. Om ägget befruktas tar det ju ett par dagar innan det fäster vid livmoderväggen, räknas det som liv innan dess?
    Vad jag försöker få fram är: var går gränsen?

• Jennie med ie

Malin 22, för mig går gränsen vid befruktningen, då startar utvecklingen av den lilla unika nya individen... Men det är inget som har nåt med kristendomen att göra, det lär inte Bibeln ut t ex...

• raacheel

för mig börjar också livet vid befruktningen.

• Miisen

Alla har olika syn på när livet börjar, det finns ingen "kristen" syn på det hela. Dock står det i bibeln saker som att "jag såg dig redan i moderlivet.." och när Elisabeth träffar Maria känner hon hur barnet i henne sparkar till av glädje. Så vi kristna anser uppenbarligen att livet börjar i livmodern, frågan är när? Själv vet jag inte riktigt var jag står, har funderat mycket på det där men inte kommit fram till något.

• .Frida.

kanske ingen som tittat på denna tråden på månader men undrar hur ni som anser att livet börjar vid befruktningen praktiskt gör med preventivmedel??

alla typer av hormonreglerade för ju med sig att ett befruktat ägg kan stötas ut.. även om risken är liten. Är kondom verkligen vad som gäller resten av livet?

vill ta upp ämnet eftersom alla snackar om abort nu för tiden... men ingen snackar om bortstötta befruktade ägg.

Själv förvirrad på denna fråga...

Svar på tråden preventivmedel ur kristen synpunkt