"Dömer ingen här, alla har rätt till sin åsikt och den har säkert sina skäl"
Bra skrivet! Jag skulle säga att jag hör till Kickitskalan i den här diskussion. En slags "egen tro" om man nu ska kalla det tro alls, som jag har bildat mig under min uppväxt. Jag är född och uppvuxen i en frikyrklig familj i den frikyrligaste delen av landet, men har valt att tolka det mesta helt annorlunda. Ibland kan jag känna mig avundsjuk på de troende kristna, för att de har just en tro, men det räcker inte för att jag ska övertygas och vända mig till tron, jag känner mig inte som "jag" i tron, utan som någon som ska vara si eller så, och allt annat är fel, för det är den erfarenheten jag har.. Jag menar inte att alla troende där ute tänker så, men det är min erfarenhet och min bakgrund som gjort att jag valt att ta avstånd ifrån att vara troende (om ni förstår hur jag menar). Det har blivit för mycket av att "guds vilja är si eller så, och gud vill att det ska ske såhär och såhär" osv, för min smak, alla är ansvariga för sina egna handlingar, tycker jag, den enda som utför någonting är jag själv och då är det också jag som får ta ansvaret för det. Visst kan jag diskutera med människor runt omkring mig, men det är i alla fall jag som måste fatta beslutet helt själv, ingen annan kan göra det åt mig.
Jag har full förståelse och jag accepterar också att alla inte tror/tycker/tänker som jag gör, beroende på sina egna erfarenheter under livet, så har man olika syn på saker, något som också kan förändras under årens lopp. Det som var rätt för mig för tio år sen, är det inte idag... Åtminstone inte allt, både jag och mina värderingar har förändrats, även om det mest grundläggande kanske inte skakats om särskilt mycket.
Men när det gäller benämning kristen, så undrar jag - är inte kristendomen någon form av "Statsreligion" i Sverige. Alltså, att Sverige ses som ett kristet land, och därmed också invånarna i landet, dock inte de som bekänner sig till någon annan religion. Fast det kanske ändrades efter det att man inte är tvungen att vara medlem i Svenska kyrkan? Eller? För jag minns de gamla geografiböckerna och sånt "Länder i fickformat" var ju en annan hit, och jag har för mig att för varje land så fanns det en (eller flera) religioner som räknades som statsreligioner... Men det är kanske fel...? Men det skulle ju förklara bruket av just ordet "kristen", dvs. att man bor i ett land som räknas som ett kristet land, därmed inte sagt att alla är troende kristna. Det borde ju vara samma sak med exempelvis "muslimska länder" alla boende i just "de muslimska länderna" är ju inte troende muslimer.. Det finns dessutom delar i belfokningen som har en annan tro, exempelvis kristendom lixom vi här i Sverige har muslimer..