• snäckan80

chokladfontän

Hejsan!
    Har en fråga om chokladfontäner.
    Vi har funderat på att ha det i stället för tårta. Nu undrar jag om det är någon som haft chokladfontän och vad ni tyckte om det?
    Sen undrar jag också ungefär vad det kan kosta???

Tacksam för svar

• Svar på tråden chokladfontän
  • Jenny brud

Vi köpte två stycken små och fyller på med choklad under kvällens lopp. 10 personer gäller med en omgång choklad (och även då kan den nog räcka till 15 snarare än 10 att döma av vår testkörning). Den större varianten är svindyr att köp. Det går att hyra (t ex från chokladfontan.se). Fick en offert men kommer inte ihåg exakt. Runt 6-7 000 tror jag det var... Då ingick choklad, saker att doppa och en personal.

Zodic: Visst kan det funka med Marabous mjölkchoklad och hittar man erbjudande på 200 g kakorna så blir det ju lite billigare...

• TingelingAnna

Gabbies, det står ju att fontänerna är för upp till 100 (!) personer.

• Gabbies

TingelingAnna: japp jag såg det sen, det proffesionella, men dom verkar inte billiga..

• TingelingAnna

Gabbies, Jag hade inte tittat så noga. Ja, de professionella är nog ruskigt dyra.

• 16 juli

Är det inte bäst att hyra en fontän?

• Gabbies

det är riktigt dyrt att hyra..

• Fru annaglitter

Trollsländan
    Min man köpte den i England. Chokladen beställde vi färsk från Chokladfabriken :) Vi fick 4 kilo och då kostade den 800

• Sibylla

Ser nu att en hemmafontän bara räcker till 10 personer, vi blir 70! Det går ju ändå inte fastän man köper två och då blir ju priset därefter med choklad och tillbehör inräknat. Får nog överge denna superba apparat. Skulle få bröllopstårta bakat av en vän för 15:-/biten (1000 men detta blir ju mer än dubbelt så dyrt. Är det värt det ni som har upplevt chokladfontänen "live"?

• Sibylla

Och förresten, vi kommer ju att ha en middag först med familjen där en chokladfontän räcker, men sedan till kvällen. Hur snabbt hinner man tömma och rengöra och fylla på?

• Jenny brud

Du behöver inte tömma och rengöra emellen... När det är lite mindre än halvfullt fyller du på med 400-500 g till som du smält i mikron. Har testat och det funkar jättesmidigt. Vi kommer ha två tjejer som sköter desserbuffén och det ingår i deras jobb.

• Maria

future mrs B , metoden att köpa en kontakt på Clas Ohlson och byta (om man har en amerikansk fontän alltså) funkar inte, då får man just kontakten att passa men spänningen blir helt fel, 220 V i Sverige, 115 i USA - fontänen brinner upp inom några minuter - om man inte fått tag på någon exportvariant av fpntän där spänningen går att ställa om. Tyvärr tycks amerikanska tillverkare ofta utgå från att deras elsystem är det enda som finns... :(

Fontäner för stora grupper kan vara jättestora - jämför med amerikanska bröllopstårtor där det ibland fodras gaffeltruck för att köra in dem i rummet! :) Men även en mindre modell klarar ju en hyffsad skara om inte folk har för bråttom. Iden är rätt kul fast man får som sagt inte vara rädd för chokladfläckar på kläderna ! Inte så att det blir supersöligt men att helt undvika fläckar tror jag knappt går. Men det mesta går väl bort i tvätten...

Svar på tråden chokladfontän