• snäckan80

chokladfontän

Hejsan!
    Har en fråga om chokladfontäner.
    Vi har funderat på att ha det i stället för tårta. Nu undrar jag om det är någon som haft chokladfontän och vad ni tyckte om det?
    Sen undrar jag också ungefär vad det kan kosta???

Tacksam för svar

• Svar på tråden chokladfontän
  •  Mrs James to be

E-bay har ganska billiga fontaner men tank pa att ju storre fontan,mera choklad att kopa.Tank pa vilken choklad sort du anvander.Valrona ar en bra,god sort som ar bra for fontaner

• Bride Aug-08

skulle vilja ha bara en liten fontän, men hu vilken mardröm den måsta vara att diska sen.

• Janiz

Vi ska ha en liten chokladfontän vid baren efter all mat och när partyt börjar. Men man ska bara ha frukt tycker jag annars blir det väldigt "mycket".

Men här i sverige kostar det sjukt mycket så för den summan skulle jag aldrig hyra/köpa en fontän för, min syrra åker till USA nu till släktingar innan vi ska gifta oss och hon ska köpa en åt oss där och då kostar det inte många kronor. :)

Vanlig marabou funkar inte det blir för torrt plus att eftersom det är dålig kvalite så fixar den inte värmen...eller den gör iallafall inte det om man har en vanlig fondue, den bränner fast i botten.

• bibbif

www.aso.se

ASÖ har chokladfontäner... Vi fick välja om vi ville ha en men vi valde chokladpraliner. Blev 10 kg!!!

• Zodic

Jag har faktiskt precis köpt mig en fontän, o kan ju passa på o fråga vilken choklad som passar bäst? Jag gillar inte mörk choklad särskilt mycket och om man har ljusare choklad lär det ju inte bli lika mastigt?

Ge gärna förslag på vadm an kan doppa också :D

på tal om bakterier å kan man ju ha såna stickor man gör grillspett på, som man bara slänger sen. och självklart får man inte doppa fingrar eller "dubbeldoppa". Men där jag köpte fontänen sa dom att man kunde ha typ ostdipp i, shit va bakterier! :p

• Maria

Jag har varit på bröllop med chokladfontäner, fast inte i Sverige. Det smakar rätt gott men har väl annars blivit lite av en sån där panik-mode-grej i vissa kretsar. Lite söligt kan det bli - om du är livrädd för fläckar på klänningen bör du nog avstå, men för det mesta går det bra. Vid det ena bröllopet blev det lite chokladkrig mellan några, det hela kan ju liksom inbjuda till det, och om det finns barn med så bör man helt klart ha någon som sköter fontänen plus vaktar den när "utdelning" inte pågår.

Vad det gäller typ av choklad så anses belgisk choklad vara den bästa för detta. Jag vet att man kunde hyra maskin med belgisk respektive local choklad och det skiljde en hel del i pris. Ett par kilo choklad brukar liksom vara minimum för att komma igång, sedan beror åtgången på hur många gäster man har.

Nej rengöring av det hela är inte en sådan mardröm OM man bara har tillgång till ORDENTLIGT varmt varmvatten för renspolning. Halvljummet vatten funkar inte ordentligt.

Om ni köper grejor från USA - tänk på att de har ett annat elsystem där! Det funkar INTE utan transformator om inte de säljer dem särskilt för export till andra länder. Kopllar ni in en vanlig amerikansk modell direkt här så brinner den upp på några minuter.

• Maria

Jag kan tillägga att värmaren i en chokladfontän drar en hel del ström, så om ni har en amerikansk modell som behöver transformator så duger det inte med en sådan där liten som är för småsaker som radioapparater och liknande. Kolla eleffekten på utrustningen ! Om transformatorn är för liten så brinner DEN upp :(

• Zodic

Maria: vad skulle transformern vara till för om inte export?? Man kan inte ens sätta i usa-köpta elgrejer i våra uttag, dom är ju mycket mindre.

• snäckan80

Vad mycket choklad kan man räkna med ungefär?? Vi har ca 85-90 pers på vår gästlista. Det är nästa sommar 2007 så det är ingen panik liksom men kul att kolla runt!

• Maria

Zodiac, en del tror att det går att bara använda en sådan där liten mellanplugg som får kontakten att passa. Det funkar ju till vissa saker men inte i det här fallet. En transformator som klarar av en chokladvärmare är nog en ganska stor, tung och dyr klump. Jag har en bekant som kom hit från USA och kopplade in sin hårtork med en sådan där mellanpropp - håret blåste nästan rakt ut, det blev supervarmt men efter någon minut dog hårtorken för gott... Mycket av det som säljs på t.ex. Ebay är ju från USA och folk där är ofta totalt okunniga om att deras system inte funkar i hela världen. "Va finns det något annat än det amerikanska ??" ungefär...

Svar på tråden chokladfontän