• snäckan80

chokladfontän

Hejsan!
    Har en fråga om chokladfontäner.
    Vi har funderat på att ha det i stället för tårta. Nu undrar jag om det är någon som haft chokladfontän och vad ni tyckte om det?
    Sen undrar jag också ungefär vad det kan kosta???

Tacksam för svar

• Svar på tråden chokladfontän
  • Trollsländan

Jenny brud
    Är det sant? Berätta!!!
    Måste bara tipsa om min favorit: chilichoklad... och ta lite chili (en kylig dag när man har halsont) i en kopp mjölkchoklad. Jättegott.

• Jenny brud

Vi viger oss klockan 18.00 och innan det äter de gäster som vill picknick tillsammans så det vi bjuder på efter vigseln är en desserbuffé med bröllopstårta (mörck choklad med vanilj creme brulé - Gourmandise Manjari), chokladfontäner, choklad petitfour mandelskorpor med choklad och till barnen blir det också chokladklubbor från Chokladfabriken. Ganska mastigt, men men... Det blir ju en hel del frukt till chokladfontänerna iallafall... Framåt nattkröken blir det hembakta ciabatta med en massa pålägg som vickning och om man vill kan man då få varm choklad (har faktiskt funderat på chilichoklad.. :) )

Och självklart ska vi ha chokladblommor i buketterna på borden!

• Trollsländan

Jenny brud
    fantastiskt, jag skulle göra vad som helst för att få gå på ditt bröllop och bara frossa. Så underbart!!!:) :)

• Sibylla

Har just övergett tårtan och ska beställa en fontän, varken jag eller sambon är så förtjust i tårta men vi älskar choklad. Jag läste att det går åt ca 4 kg choklad till 70-100 personer. Vet ni om det räcker?
    Vilken sorts choklad verkar bäst, jag läste om chokladfabriken, milka?

• Jenny brud

När vi köpte från chokladfontan.se så köpte vi även choklad där. Den har en bra sammansättning för att det ska rinna snyggt och smakar riktig bra också. (900 g ingick, sen hade de påsar på 2,5 kg) (I instruktionen till fontänen står det att man ska tillsätta lite olja om man inte använder speciell "fontänchoklad" men jag har inte provat så jag vet inte om det är nödvändigt.)

Hur mycket som går åt beror ju på hur stora "godisgrisar" gästerna är och hur mycket man har att doppa. Vi har köpt 5 kg till våra 70 gäster och det tror jag är fullt tillräckligt...

• Zodic

Men vad kan man använda för choklad ?? Liksom behöver man köpa dne dyra fina eller funkar billigare alá lidl? ja ni fattar :p

• Jenny brud

Förutom smaken - alltså hur viktigt det är för en själv att det är god choklad - så är det mest sammansättningen som spelar roll. Den får inte vara för "torr," då kan det bli klumpigt och dåligt flöde i fontänen. Men man kan som sagt tillsätta olja om det skulle behövas. Själv tyckte jag det kändes enklast att köpa den choklad som tillverkaren av fontänerna rekommenderade. Den kostar 100 kr kilot (vilket ju motsvarar 10 kr för en 100 g kakka så det är ju inte så dyrt direkt...)

• Zodic

Jenny brud: Men har man liten budjet så blir det en del, speciellt om man ska ha flera kilo, plus frakten då som inte är medräknad!
    För jag älskar liksom marabous mjölkchoklad, men den kanske funkar om man har olja i bara? Vad tror ni ?

• Wunja

Zodic:
    Det funkar åtminstone bra med Milka mjölkchoklad i en chokladfontän, den borde vara av ungefär samma sammansättning som Marabous variant (Kraft Foods tillverkar iaf bägge). Blanda i en aning olja så flyter det på bra!

• Gabbies

men på chokladfontan.se så har ju två olika men de står att de är till max 10 personer? vart kan man hitta större någonstans? vi kommer vara 60 st

Svar på tråden chokladfontän