• snäckan80

chokladfontän

Hejsan!
    Har en fråga om chokladfontäner.
    Vi har funderat på att ha det i stället för tårta. Nu undrar jag om det är någon som haft chokladfontän och vad ni tyckte om det?
    Sen undrar jag också ungefär vad det kan kosta???

Tacksam för svar

• Svar på tråden chokladfontän
  • sonya

Ser underbart ut MEN det måste ju vara en underbar grogrund för bakterier oxå. Folk som doppar fingrar i, inte tvättat händerna efter toabesöket och vips - lite smaskiga colibakterier för alla att dela.

• Miss Em

Nar jag har provat har man anvant tra-spett eller gafflar.
    Tror nagon sa att de ar lite jobbiga att rengora nar man ar klar. Svart att skolja ur all chokladen ordentligt...

• Cameline

Guuud va gott..måste gå och köpa choklad nu...

• Courage

Generellt sett är baktietillväxten i feta och vattenfria matvaror, som choklad, liten. Det finns salmonelalfall rapporterade från chokladprodukter men är mycket, mycket sällsynt. Sannolikheten att bli sjuk av den andra bröllopsmaten är förmodligen 1000 gånger större än ev. sjukdomsfall pga bakterier i chokladen. Men man ska förstås hålla kolla på hygienen, och inte använda gammal choklad som använts tidigare, och där det kan utvecklas större baktieriemängder, men det gäller ju som med all anna mat.

En helt annan aspekt - Jag har ätit chokladfontän en gång, och jag tyckte det var för mastigt. Åt två bitar och sedan var jag proppmätt. Men det är ju en smaksak.

• rebecca81

Jag har varit med om chokladfontän en gång, på en fin restaurang (överaskande nog, tycker det är lite tacky!) och tyckte inte det var så gott faktiskt. Fick olika frukter och marsmallows att doppa i den, och inget var särskilt gott.

• snäckan80

Oj vad mycket svar!
    Vad gäller gästers fingrar i fontänen så tror jag inte det är ngn fara. Man doppar ju jordgubben (som vi tänkt ha i såna fall och annan frukt i bitar) och sen äter man ju. Man doppar inte 2 ggr. Bitarna får väl vara anpassade antar jag. Sen tror jag man kan ha ngn sort engångssked.
    Är det någon som hyrt av ett chocolaterie el liknande och vet om det går att hyra och vad det kostar?
    Ska genast kolla Ebay men det skulle kännas bättre om man kunde hyra för jag tror inte man använder den så mycket att det är värt att köpa en!

Tack igen för alla svar och visst blir man chokladsugen!! MUMS

• Moulin

snäckan: Om du går in på länken som hjartat73 lade ut kan du kolla vad det kostar (gå in på uthyrning tror jag att det var). Kanske blir billigare för er om ni inte har många gäster, men för mig blev det nästan 10 ggr så dyrt som att beställa en från e-bay! Fast då är den som man hyr säkert mycket lyxigare, plus att jag räknade med choklad, vilket man ju måste tänka på annars. Jag tänkte att vi i så fall skulle ha den tillsammans med tårtan. Så att gästerna får en tårtbit och typ en eller ett par chokladdoppade frukter... Mums! Undrar om vanlig Marabou går att ha?

• Bride Aug-08

Kul, men oj vad dyrt för o hyra en sån. jämförde lite priser, bröllopstårta för min del skulle gå på ca 2500 chokladfontän med choklad o dipp skulle kosta över 6000, nä då verkar en tårta bättre.

• Trollsländan

Jag älskar choklad och har kollat lite. Naturligtvis är det superdyrt i Sverige, som vanligt, hyran låg på 4200. Däremot kan man fynda på E-bay en som ligger runt 1500:- Man måste tänka på måtten så att man inte tar en för liten...Men sen måste man också inhandla en adopter, det är ju annan ström overthere. Vad en sådan kostar har jag inte koll på än, men claesolsson har säkert en sån. Jag tycker det är ett prisvärt alternativ till tårta, man kan ju säkerligen sälja den efteråt för halva priset - minst.

Svar på tråden chokladfontän