• druttan

Vad är snålt?

Tänkte bara höra efter vad anser ni som snålt/billigt när det kommer till bröllop? Vissa jag pratat med skulle tex aldrig ha buffe medan andra tycker det är helt ok. Eller att man får betala sin egen dricka vid baren på festen osv...

• Svar på tråden Vad är snålt?
  • Pilularia

Jag och M2b satt och pratade om just hur vi ska göra till bröllopsmiddagen.

Vi kommer troligtvis att gifta oss i en kyrka 33 mil härifrån och det kan bli lite kärvt med maten. Eftersom om vi ska ta med oss allt så kommer det att bli för mycket att fraka.För att dela på det hela så tror vi i dagsläget att det blir ett slags knytkalas

Sedan så kommer vi nog att deligera vad man ska ta med/tillreda. Vi vet ju tex vilka som är bra på vissa rätter och dom som är BRA på att laga mat i allmänhet och dom som HELST låter bli!(dom kan få bidraga med något annat!)

Det känns som det är ganska långt fram just nu, men man börjar ju endå planera lite smått. Har inte satt datum men hoppas det blir nästa höst någongång...

• digital

Buffé behöver inte alls vara billigare än en trerätters middag. Vi hade buffé som huvudrätt (ingen förrätt, däremot snittar till välkomstdrinken) som kostade 250 kr per kuvert. Det var en cateringfirma som ordnade den, och det var ingen risk att maten skulle ta slut. Vi hade flera spännande rätter i buffén, som gravad hjort, suovasstek och kantarellpaj, så jag tror inte att någon tyckte att den var "snål".

• sofia  aneleh

när jag sa att knytkalas funkar menade jag på t.ex nyår eller midsommar fest... men att ha bröllopsknytkalas tycker jag låter MYCKET konstigt.
    Pilularia,
    du sa att NI kommer delegera vem som tar med vad, till ER fest, ER bröllopsmiddag. jag vet inte vilket som är värre, kuvertavgift eller att bestämma att gästerna måste ta med mat och vad för mat de ska ha med sig... förstår inte varför era gäster ska bidraga till er fest? då känns det ju knappast som om de var gäster, utan mer hjälpredor.

• Jeppson

*suck*
    Jag ger upp. Orkar inte älta ämnet mer. Blir bara irriterad och nedstämd av att det generellt är så allmänt låg toleransnivå för ett man inte gör allt enligt boken, vare sig det gäller buffé eller inte, bordsplacering, kuvertavgifter eller vad det vara månde.

Vi ska ha en jättekul nyårs/bröllopsfest där var och en betalar sin egen mat/dryck i baren (200 pix). Alla är jättenöjda och glada, tycker att 200 är urbilligt, och ser verkligen fram emot det hela. Men vi har också ur-gulliga vänner - de bästa! :)

Vi struntar högaktningsfullt i vett & etikett, måsten och "gör-si-&-så". Det är helt enkelt inte vår kopp med te.

Kram på er!

• Sara 1/10 05

Jeppson, kunde inte sagt det bättre själv. Vi kommer att ha betalbar på vårt bröllop och här inne är det jättemånga som tycker det är oförskämt. Fattar inte det, varför lägga ner så mycket tid på hur andra gör det?

Jag tror att ni kommer få världens bästa fest tillsammans med era vänner och familj. Grattis i förskott.

*puss*

• Hilde

Vad är snålt?

Svar: Att bjuda på utspätt vatten med tilltäppt sugrör.

Vad är superdupersnålt?

Svar: Att bjuda på utspätt vatten med tilltäppt sugrör, när man har en mycket bra ekonomi.

• Lilla spöket Laban

Fattar inte det, varför lägga ner så mycket tid på hur andra gör det?:

Ja, det kan man ju fråga sig. Men nu var det ju någon som frågade och då svarade jag och alla andra, du också, på frågan. Det är väl inget fel i det.

Jeppson; ni kommer säkert att få en jättekul fest. Jag skulle också tycka att det skulle bli jättekul om jag var bjuden på en liknande fest. Bara för att man har en åsikt som kanske inte stämmer med brudparets ska man ju inte låta den komma emellan en rolig fest, om man nu har råd att gå. Oavsett vad man tycker. Och man behöver ju inte ringa upp brudparet och tala om vad man tycker. Jag skulle tacka ja med ett äkta leende och gå dit och ha roligt helt enkelt. Ibland kan det ju faktiskt vara bra att hålla inne med åsikterna, när situationen ändå inte går att ändra. Men nu var det någon som frågade och då svarade jag helt enkelt på frågan.

• Pollymia

Nu var ju ursprungsfrågan; Vad räknas som snålt och min åsikt (för ställer man en fråga vill man väl ha folks åsikter?) är att kuvert-bröllop är snålt. Har man inte råd att ha ett stort bröllop så får man anpassa sig till det. Har man inte råd med en splitterny bil får man köpa en bättre begagnad liksom.

Vi har begränsad ekonomi och har därför bara bjudit in de närmsta 30 personerna som vi vill BJUDA att delta i firandet av vårt giftemål.
    Vi kommer att ha buffé men det är för att det passar in i vårt fest-tema (skörde-tema) och det kommer definitivt finnas tillräckligt med mat till alla. Vi kommer dessutom ha förrätt, efterrätt och tårta + kaffe och avec (whiskey, cognac och olika likörer). Men vi kommer inte att ha ytterligare alkohol förutom detta (och vin/öl till maten, plus champagne när vi kommer från kyrkan) eftersom inte alla våra gäster kan hantera det så bra...

Jag tycker inte att man som brudpar (förälder till brudpar om de betalar) behöver stå för boende men eftersom vårt bröllop kommer att vara i trakten kring mitt föräldrarhem så nästan alla våra gäster måste bo på hotell har vi angett festlig men valfri klädsel (för att ingen ska känna tvång att ge sig ut och shoppa) samt att vi inte vill ha presenter utan är nöjda och glada bara de vill vara med (om någon tvunget vill köpa något har vi angett barncancerfodens PG nr som alternativ, det gör oss oxå glada!)

Kan tycka det är aningen snålt att önska sig pengar/resecheckar och annat till bröllopsresa oxå, jag gillar inte att ge bort pengar liksom och det känns lite som tiggeri ocm man ska bekosta någon annans resa... Min åsikt dock

• annasan

Kuvertavgift är ok så länge det är "lagom" mycket, och det känns som om man får valuta för pengarna, så att säga. Jeppsons fest låter helt ok i mina öron.

Kommer däremot ihåg ett fall från min gymnasietid, då fyra kompisar (två par) gick ihop och arrangerade en studentfest som de tog ut kuvertavgift för. Efter festen fick man på omvägar reda på att de satt kuvertavgiften så att den inte bara täckte festen och maten utan även en vecka i Alperna för alla fyra...

• mammacatta

hilde: håller med du jag...:D

man bjuder på exakt så mycket som ekonomin tillåter - varför vara i skuld över öronen efteråt bara för att ha en lyxig fest? sen kuvertavgift... *suck*
    om kuvertavgiften täcker hela middagen så är det snålt - men i jeppsons fall så är det exakt lika mycket som man får in på en betalbar ju!

sen så ÄR det faktiskt helt ok att önska sig upplevelser - sminkkurs, fallskärmshopp, massage. varför skulle då inte en resa vara ok? vi fick jättefina bidrag till själva flygresan - presentkort alltså. HELT PERFEKT! vi har ju redan ALLT! hus, bil, 3 hela serviser, tv, sängar, 2 barn, 2 silverbesticksuppsättningar, 2 extra för bara kaffeskedar, 39456 linnedukar... vad önskar man sig då, Pollymia?

sen ursprungsfrågan: NEJ det är inte snplt med buffe - huvudsaken det är gott och tillräckligt!

Svar på tråden Vad är snålt?