Vad är snålt?
Tänkte bara höra efter vad anser ni som snålt/billigt när det kommer till bröllop? Vissa jag pratat med skulle tex aldrig ha buffe medan andra tycker det är helt ok. Eller att man får betala sin egen dricka vid baren på festen osv...
Tänkte bara höra efter vad anser ni som snålt/billigt när det kommer till bröllop? Vissa jag pratat med skulle tex aldrig ha buffe medan andra tycker det är helt ok. Eller att man får betala sin egen dricka vid baren på festen osv...
Jag tycker heller inte att det är snålt med buffé, det blir en annan stämning, och var och en vet bäst själv hur man vill ha det.
SJälv tänkte jag låta gästerna betala i baren (ordentligt med vin till maten och avec till kaffet bjuder vi på såklart), mest på grund av att jag vill att folk ska bli lagom berusade och inte fulla. Vissa tycks ha svårt att hålla koll på hur mycket de dricker om det är helt gratis...
Dessutom så är ju nyår något man firar varje år och kan då avstå utan någon större förlust. Ett bröllop är ju bara en gång.
buffe funkar absolut...men jag tycker inte man tar betalt en summa av gästerna...min åsikt.
Lilla spöket laban:
Ja, vi ska fira att vi gift oss på nyårsafton, så det blir ett slags kombination på bröllop och nyårsfest. :)
Sofia aneleh:
Så bara för att man inte "bjuder" på ALLTING under kvällen, så är det snålt?
Och ja, vi är väldigt nöjda med våra vänner. :)
Hmmm... Vad är skillnaden på att betala på plats eller i förväg? Det vill säga baren resp. maten? Våra vänner betalar i princip för maten, som kostar 200:-. Men om folk tycker att det är mer ok att betala för sina drinkar under kvällen (japp, alla dricker, och ganska friskt också kan jag tillägga) kan vi ju säga att det ska gå till det istället. Så blir alla nöjda. ;)
Snålhet har väldigt sällan med pengar att göra...är mitt svar! Att maten eller drycken tar slut eller att det finns påtagliga begränsningar eller så...då kan man i vissa fall prata om snålhet. VAD man serverar för mat däremot har inte med saken att göra.
Jag ÄLSKAR buffé och hade gärna haft det på vårt bröllop... Jag älskar även potatis&purjolökssoppa (= billigt) och kan bjuda på det på fest...även om jag har råd med oxfilé ;) Bara alla gäster blir nöjda och mätta så är man en bra och generös värd! Amen ;)
jeppson:
jag säger bara vad jag tycker. jag tycker det är snålt att ordna en fest och sen kräva "inträdes avgift" av sina VÄNNER. du och din man är säkert väldigt härliga och snälla och i övrigt generösa personer, men just detta att man tar betalt av sina vänner för att man själv vill ha en massa spektakel, tycker jag är snålt.
jag vet att det är trist att gång på gång bjuda sina vänner över på fina fester och middagar, när det alltid finns några såna som aldrig själv tar initiativ till såant, så att man skulle bjudas tillbaka, till dem nångång. men alla är bara inte såna som gillar att ordna och fixa till en kul fest även om jag och tydligen ni också gör det. men jag tycker ändå inte det berättigar att man tar betalt. men som sagt, om det är okej för era vänner är det ju jätte fint och jag hoppas ni har en härlig nyårsfest, för kul lär det ju bli iallafall!
Jeppson, men då anser jag nog att er fest i första hand är ett bröllop. Att det sen är nyårsafton känns mer som en "tillfällighet".
Jag säger också bara vad jag tycker och är självklart inte ute efter att såra någon.
sofia aneleh
Jag skulle kunna tänka mig att Jeppsons polare bara tycker det är skönt och roligt att någon ordnar nyårsfest.
Att de sen betalar för sig istället för att ha med en present är väl helt OK. Det är roligare att ha en fin fest som alla betalar för än att inte ha nån fest alls (för att man kanske inte har råd)... eller?
nja, isåfall tycker jag man kan ordna knytkalas. istället för att en ordnar och tar betalt av andra. det är så trist det där med att kräva pengar av folk, och att bli krävd på pengar. känns inte kul då.
Jeppson måste fråga låter mysigt att gifta sig på nyår, var det svårt att hitta lokal personal osv eftersom det är en storhelg? Kan tänka mig att allt blir mkt dyrare?