• druttan

Vad är snålt?

Tänkte bara höra efter vad anser ni som snålt/billigt när det kommer till bröllop? Vissa jag pratat med skulle tex aldrig ha buffe medan andra tycker det är helt ok. Eller att man får betala sin egen dricka vid baren på festen osv...

• Svar på tråden Vad är snålt?
  • Sara 1/10 05

Förlåt om jag är dum nu men vem är det som ska ta ut en kuvertavgift av sina gäster?

• druttan

Sara: Jeppson ska habröllopsfest/nyårsfest och tar 200kr i "kuvertavgift" (tror det blev rätt lite rörigt vem som gör vad) om det va det du undrade över.

• Sara 1/10 05

Tack Druttan, ja jag hängde nog inte riktigt med. Men nu förstår jag. Kuvertavgift verkar konstigt att ta när man bjuder till bröllop. Men gör man det så kan man ju inte vänta sig presenter.

Alla gör som de vill och jag tycker inte man kan ha åsikter om vad som är rätt eller fel när det gäller bröllop.

Ha en trevlig helg

• Becca grodan

Som flera sagt, billigt är ju en fråga om tillgångar.
    Min christoffer friade till mig den 15 juli och vi planerar att gifa oss i april/maj 2006.
    vi vill verkligen inte ruinera oss på vårat bröllop, det är inte det som är det viktiga. Ska gifa oss borgligt och med bara de närmaste vännerna och familjen, vilket ändå resluterar i ca 40 personer.
    För att hålla kostnaden nere är det flera stycken som föreslagit att vi ska ta ut en kuvertsavgift av gästerna men jag bara vägrar, det tycker jag känns snålt. därför har vi nu bestämt oss för att ha ett kvällsbröllop, utan middag helt enkelt. Vi kommer vigas i samma lokal som festen komme hållas i och vi bjuder på champagne och snittar etc, sen finns en bar med självkostnadspriser.
    Tycker folk det är konstigt att göra så? kul att höra andras åsikter, men å andra sidan så är det ju vad man själv tycker som spelar roll....

• Ängla

Buffé är inte snålt alls (som urspunrgsfågan löd) så länge den är generös & inte tar slut. Självklart känns det lyxigare att få skaldjur & fint kött på buffén än potatissallad & kall rostbiff, men alla utgår ju från vad de har råd med eller tycker om.

Har vänner som var på ett bröllop där pottaisalladen (från Ica) stod framme i köpebyttorna på bordet & man åt med plastbestick/papperstallrikar, vill inte heller definera det som snål för det kanske var det de hade råd med, men däremot kanske de kunde ansträngt sig lite att låna byttor, linnedukar & tilll och med porslin av folk runt ikring. Splear ju inte ens nån roll om det är udda proslin men det är bra mycket trevligare med porslin än med papptallrikar...

Precis som nån nämnt tycker jag man bjuder efter vad "inbjudan utlovar" - är det högtidsklädsel & på ett slott räknar jag med att maten är relativt "lyxig", ovasett trerätters eller buffé, är det valfri klädsel & i en trädgård väntar jag mig enklare mat...

Sen det där med dricka efterråt & snålhet. Vi kommer troligtvis ha vår fest på restaurang/festvåning där man måste betala för egna drinkar efterråt (alt helt ruinera sig som brudpar då vi är 100 gäster..) men priset ligger på ca 40 kr per drink vilket jag inte anser vara så dyrt. Viktigt tycker jag dock det är att redan i inbjudan/alternativt informationssida på webb om det finns en sån, nämna att det är bar till självkostnadspris så folk vet om det i god tid. Vi kommer troligtvis vara på en mysig herrgård & bjuda gästerna på välkomstdrink, snittar, choklapraliner, tre-rättersmiddag med valfritt antal glas vin till maten & dessertvin till efterrätten. Sen blir det tårta & om ekonomin tillåter bjuder vi på avec, annars blir även det till självkostnadspris... Vi har utgått från vad VI tycker om & vad vi tror att gästerna skulle uppskatta. Kanske finns det dom som tycker vi är snåla men det får stå för dom då.

Kan tillägga att vi kommer ha en klädkod tup kavaj som vi hoppas & tror att folk har redan har kläder & inte behöver ut för att köpa alltför mycket. Dock kommer ca 80% av gästerna få åka ca 30 mil & dessutom betala runt 400 för ett dubbelrum (per rum & inte per person) så vi kommer inte räkna med att folk kan ta sig råd att köpa present/ge bidrag till bröllopsresan...

• _sus_

slänger mig in här...

att ta ut en kuvert avgift tycker jag är helt ok.
    MEN, ofta de som gör så eller har funderingar på det brukar tilllägga på inbjudan att presenter/gåvor/bidrag osv undanbedes..

sofia aneleh:
    jag har ofta middagsbjudningar hemma med min VÄNNER de närmaste. de älskar min mat och jag lagar den gärna. vi har plats vid bordet för alla 10-12 personerna och en ganska rymlig lgh. skulle jag däremot ibland inte fråga om bidrag för maten skulle jag ruinera mig själv, då jag studerar sen 2 år och har 2 år kvar.... jag är lite av en gourmé så jag lagar ganska lyxig mat.
    mina vänner (flesta) bor litet och trångt och några gillar inte att laga mat, vilket gör att de gärna kommer över och lägger ett litet bidrag, får smaskig mat och härligt sällskap en kväll.

absolut inte fel att ta en kuvert/dricks/inträdes avgift vi en stor tillställning!

buffé finns i så många olika varianter. finns massor med bra tipps under mat tråden.

• Jeppson

Sofia aneleh:
    Nix, vi ska inte låta gästerna betala för en massa "spektakel", utan bara för sin mat (eller kanske vi skriver om det till "dryck - fast då blir det inte mycket till dryck. ;) ). Vi hade funderingar kring knytis, men på det här sättet så slipper folk tänka på nåt, och kan bara helt sonika dyka upp.
    Ja, det kommer bli århundradets fest - alla vi älskar kommer vara på plats, och hela stället kommer pulsera! Jippi!!

Ellte:
    Visst har snålhet sällan med pengar att göra! Håller med dig fullt ut!

Stränkan:
    Visst är det så! :) Alla blev jätteglada och hittills verkar det som om alla kommer (de vet inte att vi kommer ha gift oss), och trots att 90% har barn som behöver barnvakt. Jättekul!

Lilla spöket:
    Nej, festen är inte i första hand en bröllopsfest. Vi brukar av tradition hålla i minst en jätte-baluns varje år - detta året blev det nyår. Min syster kommer samtidigt fira att hon fyller 30. Så det är verkligen kombinerat - utan större tyngd på endera festorsaken.

Men jag förstår ändå inte vad det spelar för roll vilken TYP av fest det är. Det borde vara lika "fel" i somligas ögon att ta betalt för en nyårsfest ju...? Vem har bestämt att det är ok på vissa fester och inte ok på andra? Är det någon som kan förklara detta för mig för jag förstår inte alls den logiken, och gärna också samtidigt förklara varför det är ok att "ta betalt" för dryck men inte mat.

Druttan:
    Ja, jag tror det blir jättemysigt! Vi ska vara på Långholmen, så vi kommer säkert att se massor med fyrverkerier också (förutom eldshowen :) ). Det kan vara riktigt svårt att hitta nåt nu - långholmen var ren tur, har frågat på säkert 20 ställen. Men sen beror det också på vad det får kosta, och hur centralt det behöver ligga.

• Lilla spöket Laban

Jeppson: Det är väl ingen som har bestämt att det är ok på vissa fester och inte ok på andra? Det har jag aldrig påstått.

Som jag tidigare beskrev så tycker jag det är skillnad på att ha en bröllopsfest och en middag eller midsommarfest. En bröllopsfest är ju till för att fira ett brudpar och fokus ligger då på detta paret. Dvs: vi har gift oss, det vill vi fira, kom och titta på oss. En middag eller en midsommarfest är ju ett firande tillsammns där alla står lika mycket i centrum. Det finns ju inget rätt eller fel, jag skriver bara hur jag ser det. Och mina ord är knappast lag.

Jag tycker det inte spelar någon roll om man tar betalt för dryck eller mat på ett bröllop, jag tycker det är lika illa.

• Frances

Jag tycker ocksa att det ar konstigt att man tar ut kuvertavgift pa brollop... for nar man gifter sig BJUDER man ju TILL FEST... da borde man ocksa bjuda eller?

Det ar ju helt annorlunda att ta betalt for alkoholen efterat, ma valjer ju sjalv om man vill dricka alkohol och om man inte har rad kan man ju skippa det (utgar fran att brudparen bjuder pa soft drinks, dvs cola, bordsvatten osv). Sa jag forstar definitivt brudpar som vill ta ut en avgift for drinkar efter maten!

Jag sparar hellre ett tag och kan bjuda pa middagen (buffe funkar ju utmarkt sa lange maten inte tar slut om man vill ta den billigare vagen) an att lata gasterna, som ar mina narmaste och min familj lagga ut!

• digital

Vi hade buffé, och jag tror inte att någon tyckte att det var snålt. I buffén fanns spännande rätter som gravad hjort, suovasstek och kantarellpaj, och själv tyckte jag i alla fall att man blev nöjdare än efter vissa dyra trerättersmiddagar med snålt tilltagna portioner.

Svar på tråden Vad är snålt?