Vad är snålt?
Tänkte bara höra efter vad anser ni som snålt/billigt när det kommer till bröllop? Vissa jag pratat med skulle tex aldrig ha buffe medan andra tycker det är helt ok. Eller att man får betala sin egen dricka vid baren på festen osv...
Tänkte bara höra efter vad anser ni som snålt/billigt när det kommer till bröllop? Vissa jag pratat med skulle tex aldrig ha buffe medan andra tycker det är helt ok. Eller att man får betala sin egen dricka vid baren på festen osv...
Har inte läst några svar men tycker man får "rätta mun efter matsäcken". Har man dåligt med pengar kanske man kan ta en kuvertavgift alternativt ha en mindre fest. Själv har vi då valt en enklare fest, tror inte gästerna har tråkigare för det.
Bättre att bjuda på knäckebröd och vatten (men fullt så enkel fest ska dock inte vi ha )) än att ta ett lån för att ha en flott middag. Tycker JAG.
Jag och min blivande har länge velat gifta oss men inte haft råd (jo - att gifta sig kostar inte så mycket, men vi har inte haft råd med den fest vi önskat, även om den är enkel). Nu efter 15 år som par är det äntligen dags! Hurra för oss!
Mammacatta: som sagt, det var min åsikt och den står jag för. Jag tycker hela grejen med önskelista till bröllop känns lite som en "Beställningslista", som om, jaha, vi bjuder er att fira vårt bröllop och då vill vi ha det här och det här. Vilket är en av anledningarna till att vi strök presenterna helt. Vi vill bara vara med våra nära och kära den här dagen!
Jag har gett present på många bröllop men det har då varit personliga saker som passar just det paret; tex en brevlåda till deras nya hus där en konstnär målat av deras båda katter. Det är en present för just dem tycker jag.
Att ge bort pengar tycker jag däremot inte är roligt. Då kan dessutom bruparet se exakt vem som gett vilken summa osv. Nä, känns fel.
Men återigen, MIN åsikt.
åh... jag begriper inte varför det skulle vara snålt att önska sig pengagåvor osv. urlöjligt faktiskt!
Pengagåvor är inte snålt! däremot upplevs det av många som tråkigt att inte få lov att ge bort något som är prydligt inslaget i paket
Åh... föresten jag kan inte hålla mig...
Jag har två katter, men att ha dem på brevlådan är inte min melodi Anledningen till att vi önskat oss pengagåvor är just för att slippa katter på brevlådan, måsar på välkomstskyltar, inramade knopar och miniatyr båtar, smidesmonster osv.
Pollymia: Vi hade ingen önskelista och våra gäster vart helt störda över detta *garv* Slutligen fick vi ändå göra än för att få lugn ;)
Pollymia, jag funderar på de av era gäster som kanske vill ge en present istället för till barncancerfonden. Det finns ju de som tycker att det hör till att ge en present till brudparet & som inte lyssnar på önskan om välgörenhet, är det ok då om de köper en present vilken som helst till er?
Jag tycker det är jättekul att höra era årsikter om vad som är snålt eller inre, och frågan är ju ställd så då får ju alla med en åsikt svara.
Vill dock meddela att jag personligen inte tycker att det är snålt att ha betalbar,kuvertavgift eller knytis om man känner för det, är ju upp till varje brudpar att bestämma. Hellre 60 på bröllopet & en avgift kanske, än att det kommer 30 & de andra 30 blir ledsna att de inte får vara med. För är det kuvertavgift eller knytis kan ju faktiskt gästen välja själv att inte komma om den tar illa upp..
Därtemot tycker jag det är lite trist med de som kallar en fest knytis men så är det att alla ska ta med sig eget & äta det egna, att man alltså inte köper olika grejer & lägger i hop & alla äter av allt. En del här på BT & FL verkar tycka att definitionen av knytis är att alla tar med sig eget & äter, tycker det är lite trist..
Hahaha,Ellte, ja, det blir fel hur man än väder och vrider på det!
Jag veeeet, vill man ha presenter så är ju en önskelista att föredra, håller med om det för det blir så konstigt med presenterna ibland annars (mina kompisar vill dock gärna ha katter på brevlåda!)så jag förstår ju dem som gör så oxå... Svårt. Vi valde som sagt bort det för att i stort sett alla måste betala resa och hotell och vi kände att vi inte behöver saker för att minnas vår dag. Sambons farmor trilskades (förfasade sig över att vi inte önskade porslin) och ville tvunget ge något så han sa till sist att i så fall kunde hon bidra till fotografen för bildminnen vill vi gärna ha.
Jag menade inte att det var snålt att ge pengar men att önska sig pengar till en resa känns för mig snålt. Man har inte råd att åka utan andra får stå för den liksom. Så skulle JAG känna. Traditionen med bröllopspresenter kommer ju sig av att man förr flyttade ihop då och behövde husgeråd och så. Vi behöver inte det. Vi får varann den dagen och är sååå nöjda med det. Ger någon oss något så blir jag säkert glad men vi har understrukit att det absolut inte är nödvändigt. Och seriöst, man firar ju kärlek, inte behövs det presenter då, när folk reser dit, bor på hotell och oftast ordnat möhippa/svensexa oxå!?! Nä, presenter behövs verkligen inte tycker jag. Även om jag respekterar de som vill ha det OCH de som skriver önskelistor även om det blir lite...beställning över det (vasen Vas på Ikea 79 kr köper mormor, badrockar från Åhléns köper faster osv). Jag skulle kunna tänka mig en önskelista, en rätt fri sådan utan så exakta, preciserade saker om vi haft den sortens bröllop men aldrig jag skulle önska mig pengar/resecheckar på en fest där jag bjuder in för att fira mig och min man!!! Min åsikt...
Vill bara tillägga till mitt inlägg ovan, att ifall man tar ut en kuvertavgift tycker jag det är schysstast att undanbe sig presenter...
Nu till helgen ska vi på bröllop där de önskar sig bidrag anonymt till en resa. För min del bidrar jag gärna till det för att hitta en present de inte har är svårt. Likaså när det ska skrivas listor på Duka och gud vet var, överallt.
Kanske är man lite bekväm, men jag uppskattade trots allt deras önskan och de har dessutom haft det tufft ett tag och kan behöva lite uppmuntran ;)
Jag önskar mig festen i present! ;)
Därtill blir det buffé av något slag, än har vi inte bestämt om vi fixar maten själv eller delvis eller inte alls ;) Men vi har ett år kvar så det ska nog lösa sig.
Jag är iaf för allt: kuvertavgift, betalbar, resor etc -BARA det blir en kul fest och man får känna att man haft skoj med brudparet -sina vänner ;)
Kära nån, nu ser jag hur många inlägg det är om att det är så SNÅÅÅÅLT att ta kuvertavgift etc för att bekosta sin fest.
Okey, lägg det i paritet med detta då: t ex: Vi fyller båda 30 med 1 år emellan. Folk "förväntar" sig fest, men istället tar vi och gifter oss. Vad är skillnaden? Det är samma gästlista. Jo istället för PRESENTER önskar vi att ta kuvertavgift för att kunna hålla denna fest för alla våra släktingar och vänner.
Och ja det är ju tur att man vet med sig innan man bjuder att de kan tänka sig detta alternativet istället för present.
Det jag däremot undrar -tycker ni (som inte går på kuvert-fester) att det är helt till sin rätt att önska sig pengar till resor istället???
Då blir det dubbelmoral tycker jag.
Fest som fest druttan! Hoppas ni får skoj för det är trots allt era vänner o er släkt ni ska fira med. Många pustar nog ut och tycker det är skönt att slippa köpa present.
Så det så.
Jag tycker man ska gör det som man har råd med. Inte det som folk förväntar sig av en.
Nu vet jag inte vilka som inte går på kuvertfester i den här tråden. Det är STOR skillnad på att tycka det är snålt och på att inte gå. Jag skulle absolut gå, om det inte var någon ganska avlägsen kompis förstås och det då kostade 300kr per person.
Ja, som du skriver: Låta andra betala för att bekosta SIN fest.
Angående vad som är snålt: Jag tycker inte att det är snålt att ta ut kuvertavgift om man annars helt enkelt inte har råd att ha festen. Däremot är det snålt av gästerna att klaga på en liten kuvertavgift som de har råd med ;)
(De gäster som inte har råd ens med en liten kuvertavgift är självklart inte heller snåla.)
En kuvertavgift på över 400 kr skulle nog däremot jag också klaga på även om jag har råd. Nånstans går gränsen mellan snålhet och sparsamhet...
Bortsätt från frågan om buffe är snålt eller inte, bör man också fråga sig vilken typ av stämning på festen man vill ha. Ska det sånger, tal och spex kanske det störs av folk som går upp och ner till buffen. Vill man däremot ha en rörligare och mingliare fest passar ju buffe bra.
Efter att själv ha organiserat mitt bröllop, kommer jag i framtiden bara ge pengar till brudpar. På så sätt bidrar man ju till ha hålla deras kostnad nere för festen, eller så kan de välja själva om de vill köpa en brödrost eller en måstavla!
För min del tycker jag inte det är snålare med kuvertavgift än att önska sig pengar i present eller ha bestämt vad folk skall köpa till en som inträdesbiljett för att få vara med på festen (som jag tycker man gör när man "dikterar" önskelistor, dvs "köp från listan och inget annat än från listan för ni är så dumma att ni köper bara fula vaser och skålar om ni inte köper det vi säger till er").
Bröllop är vad de är. De kostar skitmycket pengar att gå på (kläder, resa, present etc). Om jag får lägga de pengarna på en kuvertavgift eller på en present struntar jag högaktligen i. Däremot har jag ingen lust att betala båda delarna.
Jag tycker inte buffé är snålt. Däremot skulle jag bli ganska besviken om jag bara får cocktails eller snittar eller något dylikt om det förväntas att jag skall resa långt för att vara med på bröllopet. Bor jag nära så är det OK. Men reser jag långt vill jag nog bli bjuden på något jag blir mätt av, om det är billig mat eller inte struntar jag i.
Det skall inte vara en smilie där!!
Skulle aldrig kunna ta ut kuvert avgift från mina gäster! Har jag bjudit till bröllop så ska jag bjuda på maten också! Det där med avgift vid baren kan jag tänka mig om det skulle vara på max 10kr/drink el. öl eller så får dem lägga valfri belopp i en liten burk.
Tös: vi hade buffé, och det var inga problem med tal och sånger. De som råkade vara och hämta mat just när en sång eller ett tal skulle börja stod kvar eller gick och satte sig lite diskret. Folk satt ju ändå ner mesta delen av tiden. De lassade tallriken fulla och gick och satte sig igen.