Vad är snålt?
Tänkte bara höra efter vad anser ni som snålt/billigt när det kommer till bröllop? Vissa jag pratat med skulle tex aldrig ha buffe medan andra tycker det är helt ok. Eller att man får betala sin egen dricka vid baren på festen osv...
Tänkte bara höra efter vad anser ni som snålt/billigt när det kommer till bröllop? Vissa jag pratat med skulle tex aldrig ha buffe medan andra tycker det är helt ok. Eller att man får betala sin egen dricka vid baren på festen osv...
Man kan inte dra alla buffeer över en kam :0). Vem är det som säger att en buffe (vilken som helst) är billigare än en tre rätters? Det handlar helt och hållet på hur man snitsat till maten. En trerätters kan kännas som den kommer från närmast snabbkök eller som nånting man skulle servera på nobelmiddagen och likadant kan väl en buffe framhålla sig!
Min poäng är att det är inte snålt att bjuda på buffe, alla bjuder på det som plånboken tillåter och lyssnar till vad hjärtat vill! Själv så valde jag bort buffe av en enda anledning. Att det känns lyxigare att alla kan sitta ner, få sin mat och äta den varm samtidigt! Det är vad jag själv föredrar när jag är på bröllop, medans andra föredrar buffe, så gå på vad du och din blivande vill och skit i vad andra tycker :0)
Lycka till!
Jag tycker att det ar viktigt att festen "haller ihop", t ex om jag ar bjuden till frackbrollop skulle jag tycka att det var markligt (och nog lite snalt oxa) om det var buffe, hur fin den an ma vara, eller betalbar. Daremot tycker jag inte att det ar snalt med buffe i sig, och det skulle kannas naturligt om det var ett kavajbrollop pa landet eller i nagons tradgard eller liknande. Hoppas att du forstar hur jag menar!
Jonnes brud - att inte tillse att gästerna har mat och dryck så att det räcker är snålt tycker jag (oavsett om det är man själv som ordnar maten). Är man det minsta orolig säger man väl till att de ska göra extra portioner och betalar för detta? Att genomgående som gäst bli stående med halvfullt glas med välkomstdricka, endast kunna gå ett varv till buffen, vinet tar slut etc ger ett jäkligt snålt intryck tycker jag.....?
Lillan2
Man ska inte BEHÖVA vara orolig att maten inte räcker om man anlitar en cateringfirma, tycker jag. Det är därför det är viktigt att kolla upp med andra som har anlitat dem.
Det verkar som om du tycker att det är de som bekostar maten som är snåla, men finns det inte mer mat så finns det ju inte. Den som betalar säger ju inte precis åt cateringfirman att ha så lite mat att det inte räcker till alla gästerna.
Jag tycker att det ar snalt om man forsoker spara in pa vissa tjanster sa som disk, servering etc och far sina vanner och/eller foraldrar att gora det pa sin stora dag. Jag laste tidigare om nagon tjej som gjorde sa och jag tyckte det lat snalt i mina oron (hon sa dock att hennes familj och vanner himla garna ville hjalpa till). Det kanske ar sant att de kan tanka sig att hjalpa till men jag tycker anda att de ska fa njuta av festen utan att tanka pa att servera, plocka undan och sen till slut disk efter festen...
hmm. jag har aldrig varit med om att maten på buffé tagit slut, men jag antar att det kan hända. och det skulle ju vara katastrofalt! fast går det så kan man ju inte genast anklaga brudparet för att vara snåla, de kanske helt enkelt inte visste om att cateringfirman var så petnoga. men om de däremot medvetet bett dem göra bara precis så mycket mat som t.ex 53 personr äter så är det ju lite väl snålt.
kanske en orsak till att dom fester med buffé som jag varit på, har varit även för barn och man räknar ju full portion även för barn trots att de knappt äter alls. ja jag vet inte. jag lär inte få ha buffé heller för att de inte ordnar det i lokalen.
Jag tycker det är generösare att bjuda på kaffe och en mintkaka än att låta gästerna betala för middagen. Tycker att snålhet inte har hälften så mycket att göra med vad man bjuder på som vilka krav man ställer på andras generositet.
Jag undrar faktiskt lite i den frågan också. Ett bröllop kostar fruktansvärt mycket pengar, vilket jag tycker är värt vartenda öre, men man behöver samtidigt inte ta det dyraste i allt och bjuda på allt.
På vårat bröllop kommer via ha buffé, men valfri dricka till maten...som gästerna inte betalar för.
Men efter maten o sådant kommer det finnas en bar och man vill ha mer att dricka, för bra priser.
Ingen kommer att ta illa upp för det, ingen rälknar ju med att man har råd med allt.
Om man vill kan man prata med gästerna innan man bestämmer sig och fråga vad de tycker, våra gäster tyckte det var en bra idé.
Hoppas jag hjälpte till med något iallafall!
Tycker inte alls att buffé är snålt. Däremot kan jag tycka att det är snålt om maten inte räcker, eller om man som någon skrev ovan, låter gästerna jobba hela bröllopet (med disk, plocka undan, bära bord, etc.) utan att ha gjort upp med dem om det innan.
Tycker också att det är snålt att inte skicka ut tackkort(lämna i handen går givetvis också bra).
Såg någon kort från en bröllop en gång där de haft pappersdukar. En pappersduk var trasig redan när de dukade och tog kortet, ändå var den inte bytt! Dessutom var blommorna som de dukade med (röda rosor och nåt grönt) nedstuckna i gamla ciderflaskor. Det var INTE snyggt, såg ganska billigt ut!
Jag hoppas ingen tog illa vid pga av mitt inlägg för det var inte min tanke. Som sagt intressant att höra andras åsikter+ tackar för förslagen. Det viktigaste i slutändan är ju trots allt att man själv är nöjd.