• Nonika

Vart är sep-06:orna?!

jag hittar inte er som ska gifta er september -06. Vart är ni...?

• Svar på tråden Vart är sep-06:orna?!
  • Nonika

elora:
    Hej och välkommen! Jaha, det blir inte i september då, utan i slutet på augusti ni hade tänkt er?

Kul med en annorlunda klänning, det ska jag också ha.
    Låter fint med rönnbär, kastanjer odl. Jag tänkte faktiskt också på rönnbär häromdagen, tror vi ska ha det med. Men vi ska ha skärgårdstema, men det går väl ändå?

I lördags var vi på fest hos ett par av våra vänner, och när mannen i fråga ställde sig och pratade fick jag en idé...så jag buffade till min sambo, nickade åt "talaren" till, och sa: Toastmaster? Min sambo sken upp som en sol, och sa JA! Vilken bra idé. Vi har ju hört den här karl´n prata förr, och han är väldigt bra och rolig.
    Så vi tog honom åt sidan och frågade om han ville. Han blev väldigt hedrad och sa att han vill tänka på det.
    Hoppas han vill, annars har vi ingen. För killen vi först hade tänkt bor i Kanada och kan antagligen inte komma på bröllopet.

• Katta&Lasse

Knepigt det här med att tillfråga toastmadame..
    Om ni vill höra.. =)

Vi tänkte fråga min fästmans faster om hon vill vara toastmadame. Men.. Frågar vi henne kommer hon direkt att ringa hans pappa och så sprider det sig. Hans föräldrar vet väl om att det är dags men vi har aldrig sagt det rakt ut så där än.. Så vi tänkte att vi skulle sätta oss ned med föräldrarna först men då kommer mamman ringa hans mormor.. Och de äldre gillar ju att få veta saker först.
    Men om vi berättar för hans mormor och morfar först så kommer de ringa till hans föräldrar och speciallt hans mamma kommer nog att bli ledsen att vi officiellt berättade det för dem först..
    De enda gånger vi träffar dem tillsammans så är det fler från släkten med och det känns inte så aktuellt att ta upp det när halva släkten är närvarande. Nån ska väl få bli småchockad när de får inbjudningskort! =)

*skrattar*

Jag tror jag ska ta ett steg tillbaka så får han sköta det här själv va?
    Aldrig varit så glad över att ha en liten släkt =)

aja..ville bara dela med mig =)

• elora

Nonika!

Efter lite överläggningar blir det 30 september tillslut!!!
    Sambon jobbar på lantbruk så de har ju oftast häcken full med skörd i augusti, så vi flyttar på det en månad för säkerhets skull, och 30.e låter bra. Först fyller han 30 i april -06 och jag fyller i juni -07. En röd tråd, haha...

Skärgårdstema går väl jättebra om det är där ni håller till.
    Imorgon ska jag till sömmerskan för lite idéer, oj jag är lite spänd. Hoppas det inte är alltför jätte jättedyrt.

Idag fick jag höra att svärmor gnällt lite att vi valt bort vissa delar av gästerna pga ekonomiskäl...Så det slutar väl med att de kommer ändå. Det känns lite trist att bli "åtsagd" om vad som passar eller ej. Tror det är jobbigt för sambon när han dras mellan sitt hjärta och hjärna *skratt*
    Nä allvarligt har jag inga problem med svärmor alls, hon är toppen. Men jag visste det skulle bli gnissel *s*

Kul att ni hittat toastmastern! Vi har två kompisar vi litar på som får bli värdpar, fast det betyder väl eg att de står för bröllopet vilket de så klart inte gör, haha...men de ska hålla i trådarna å då passar ju värdpar tycker jag *svammel*

Vi hörs! ;)

• Nonika

Hej allihop!
    Har varit på en kryssning med 7 tjejer till, det var mysigt!

Nu börjar vi lösa matfrågan till bröllopet. Mamma har sagt att hon kan fixa tårtorna. Svärmor fixar en del av maten, dvs; ostar, lax, skinka.
    Min kompis sa idag att hon kan fixa; klar potatissallad och bröd.
    Vilket innebär att det enda vi har kvar att fixa till maten är: "Vit" potatissallad (kan va gott med en sån också), och vanlig sallad, med fetaost och oliver. Det borde vi ju kunna få nogon som fixar?! Annars får vi väl fixa det själva! Frågan är ju bara vart i hela friden man ska förvara det....

Ja, sen ska det ju inhandlas kaffe, te, mjölk, socker, alkoholfri dryck, osv, men det får bli ett senare problem/ nöje

Ni andra då? Måste hålla igång tråden...

• elora

Nonika:
    Klar potatissallad -är det samma som "fransk" potatissallad? Det är ju så himla gott annars...

Besöket hos sömmerskan kändes virrigt, istället för att hjälpa mig med val av klänning först (vilket jag inte exakt hade klart för mig) fick jag känna på tyger o annat vilket gjorde mig fullständigt snurrig...

Totalkostnade hamnade på 6500 kr ungefär,
    tyvärr ska mesta delen av summan betalas innan november vilket vi tyvärr inte har sparat än :( Så det lutar väl åt en färdigsydd klänning. Nixas är ju billiga o jättefina, så särskilt annorlunda blir jag väl eg inte då jag hittat den med trumpetärm o pärlor runt urringningen.
    Men söt är den. Nya modeller kommer i höst annars.

Läste lite gamla inlägg där NONIKA bl a skrev om att blanda sina efternamn. Vi gjorde ett kul efternamn på skoj vilket vore för dråpligt att ta *haha*
    STEKMAN skulle det bli...haha...

Och en given talare är tyvärr min M2B själv, så det blir tufft att komma på vem som fixar det. Men svärfar kan ju aldrig hålla tyst ;)Han skriver ju gärna egna dikter etc.

Annars då???
    :) Någon fler 30 sep?
    Och någon som hittat duktiga smeder förutom Elins design? :D Letar med ljus o lykta...

• Nonika

Ja, det kallas väl fransk potatissallad. Finns säkert en hel uppsjö med vad det kan kallas

• elora

Så sitter man med tusen järn i elden fast egentligen vet vi ingenting känns det som.
    Kyrka eller festlokal är inte spikad ännu, den ska ju räcka till 100 pers och lite dansutrymme. Gärna ett extra rum till barnen att se film i.

Sedan var det ringar...vi är inte förlovade utan gifter oss direkt. Men ojoj så svårt att bestämma ring!

Jahapp vad mer för gnäll då?
    Nja ett roligt gnäll är att jag spikar på inbjudan ;)
    Samt väntar på offert från Yala om klänningar. Det kommer väl imorgon.

• evkasu

Hej alla!

Nu har vi i helgen vart uppe hos svärföräldrarna och åkt runt och kollat lite på tänkbara vigselplatser & övernattningar för gäster mm.
    Hittade den perfekta platsen för oss, känns så himla bra!!!

Vi hade tänkt gifta oss i deras trädgård el dyl och ha partajet i hembygdsgården en bit därifrån men nu hade de kommit på en annan plats, ca 1 mil därifrån, i Gagnefs minnesstuga. Det är en gammal hembygdsgård som ligger på en höjd med urfin utsikt över Dalvälven. På andra sidan vägen ligger en jättefin lokal där vi sedan kan ha middag & kalas. Som tur var skulle de ha dop på denna hembygdsgård precis när vi var där så vi smög in o kollade på lokalen.
    Sååå bra, det enda man skulle kunna klaga på är att lokalen inte är jättestor även om den gott o väl tar vårt antal gäster.

Hittade också de tre vigselförrättare som är aktiva i Gagnefs kommun på nätet så nu vet vi vilka de är åtminstone, kan väl inte boka än dock antar jag. I Gagnef finns dessutom ett bageri som kan ordna tårta, min svärfar har en kollega som spelar i ett band, och min svärmor jobbar på dagis där en förälder är lärare på restaurangskola som ev kan fixa mat eller åtminstone servering. Så detta ska undersökas.

Till helgen ska vi prova champagne (tufft jobb va?. ) för brudskålen, sambon har en 3 litersflaska liggande med en sort som vi inte druckit förr, så nu ska vi köpa en liten och se om vi ska satsa på den och börja köpa in mer.

Känns som om vi har kommit en liten bit nu, känns skönt att vara ute i god tid, och att mina kära svärföräldrar är så bra på att fixa o ordna (och villiga), de planerade minst lika mycket som oss...

Oj det blev långt, men jag känner mig så himla glad nu!

Nonika - kul att det börjar ordna sig med maten för dig, låter ju som en kanonbra lösning!

• A+A

Hej på er "kollegor"! Ska stå brud 16:e september, kyrka o lokal är bokad men det är oxå allt so far...
    Blir jättesugen när jag läser om era planer o ideer!
    Är mammaledig med dotter nr 2 men det verkar inte direkt innebära mer tid till att planera..

• E+P

Hej alla septembervänner!

Min bröllopsplanering går mellan ångest över hur dyrt allt man vill göra är och hur vi ska få ihop pengar i tid; till glädje över att jag faktiskt ska bli fru! Mamma har köpt tyg till min syrras tärnklänning, det lustiga var att hon gjorde det efter att jag i förbi farten nämnt att vi kanske skulle ha rosa som färg. Kanske alltså... Men som tur var lutar det åt rosa nu iaf. men typiskt mamma att köpa tyg redan innan det var 100% klart! Men tyget var jättevackert och kommer att passa min blonda syster jättebra!

Svar på tråden Vart är sep-06:orna?!